Korte vleugels en staart

Gestart door mariekee2, mei 20, 2011, 14:09:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mariekee2

Hallo allemaal,

Al sinds ik Kip kreeg heeft hij onvolgroeide staart- en vleugelveren. Ze zijn rafelig en kort. Kip kan wel prima vliegen, al doet hij dit minder snel dan mijn andere parkiet en hijgt Kip meer uit. Ik ben hier laatst al voor naar de dierenarts geweest, en die zei dat Kip waarschijnlijk niet goed door de rui heen kwam. We kregen vitaminen en een klein beetje AB voor door het water mee, maar dit heeft niet veel geholpen. Volgens mij is Kip nog steeds een beetje in de rui. Heeft iemand enig idee wat ik hieraan zou kunnen doen?

Alvast bedankt!

Marieke





Foto's werkten niet, dus ik heb even de codes aangepast. Om een foto van Fotopocket hier te plaatsen neem je niet de hele code die bij 'Hotlink voor forums 1' staat, maar alleen het gedeelte tussen IMG. De rest deleten. Dan werken ze wel. Groetjes, Lisanne

lovesbudgies

Kun je ook een foto van zijn achterkant plaatsen? Dus van de bovenkant van de vleugels en de staart?

Hoe oud was hij toen je hem kreeg? En hoe oud is hij nu?

mariekee2

#2
Nieuwe poging tot plaatsen van foto's:








De parkiet is inmiddels ongeveer 5 maanden, ik kreeg hem met 10 weken.

lovesbudgies

De kwaliteit van de slagpennen is inderdaad niet super, maar ook weer niet zeer slecht.
Fijn dat hij gewoon kan vliegen. Ik zou nog een grote rui afwachten, als het daarna nog niet netjes terugkomt moet je gaan denken aan polyoma, een ziekte die de slagpennen aantast. Je kunt dit laten testen bij de dierenarts.

Totdat je zeker weet (dmv een bloedonderzoek) dat hij géén polyoma heeft mag er niet met hem en de vogeltjes om hem heen gekweekt worden. Polyoma is namelijk zeer besmettelijk en dodelijk voor jonge vogels.

Wil je nu al gaan kweken, of heb je al jonge parkieten gehad, laat hem dan zo snel mogelijk testen.

mariekee2

Oke! Hartstikke bedankt. Heb zeker geen interesse in kweken, dus dat komt goed uit.


BudgieMe

Zo'n verenpak kan ook duiden op een vitamine tekort.

Je zou wat supplementen kunnen geven de komende tijd om te kijken of er dan verbetering in zit met de volgende rui.

Bijv;

http://www.geonshopping.nl/shop/Vinka-p-755.html

http://www.geonshopping.nl/shop/Oro-Muta---Vit-p-108.html

Als je vogel kan vliegen denk ik niet zo snel aan polyoma ( kruipersziekte ) maar uitsluiten door een test kan natuurlijk altijd.

lovesbudgies

Omdat je dat al gedaan hebt zou ik eerst even met de dierenarts overleggen over extra vitaminen, sommige vitaminen worden zeer giftig bij overdosering.

mariekee2

Oke. Bedankt allemaal.

Ik dacht er zelf aan om over een weekje of zo weer dezelfde vitaminen als eerst te geven, voor een dag of 10 (dat was vorige keer ook). Volgens mij is de kans op overdosering vrij klein, aangezien het niet zoveel uitmaakte hoeveel er precies in het drinkwater ging volgens de dierenarts. Is dit een goed idee of zal ik gewoon niets doen en wachten? Kip is voor de rest heel gezond en heeft er weinig last van, dus echt boeiend is het volgens mij niet.

mariekee2

Even een update:

Inmiddels is Kips linkervleugel volgroeid en ziet deze er mooi uit. De andere vleugel en de staart zijn nog niet zoals het zou moeten, maar ik heb goede hoop! We wachten dus gewoon verder af.



Jahalon

Olgens mij de volgende keer er goed voor zorgen dat kip voldoende calcium binnen krijgt en veel groenvoer. Is sowieso altijd al goed voor de parkiet. Kip is trouwens geen hij maar een "zij"!!!!!!!!!!!