Tweede Parkiet

Gestart door Kaki, juni 13, 2011, 22:30:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaki

Hoi Allemaal,

Onze parkiet Kaki is nu 1 jaar. We zijn van plan binnenkort een jonger parkietje erbij te kopen.
Kaki heeft het kruipersvirus. Hij heeft nu gelukkig geen ziekteverschijnselen meer, hij is volledig herstelt. Een mooi verenpak en kan prima vliegen. Hij is natuurlijk nog wel drager van het virus. Wat zijn de risico's voor het nieuwe parkietje? Ik begrijp dat deze ook drager wordt, maar geen ziekteverschijnselen krijgt. Klopt dit?

Alvast bedankt!

Shannon

Als het goed is,
Is er vandaag iets geplaatst over mensen die hun parkietjes wegdeden met het kruipersvirus.
In de buurt van zwolle. Als je daar niet in de buurt woont tjaah dan houdt het op.
Kijk anders ook nog even via de zoekfunctie.

Groetjes,,

lovesbudgies

Kaki is en blijft altijd besmettelijk voor andere vogels. Hij mag dus niet in contact komen met andere kromsnavels en jonge grasparkieten.
Je mag wel een volwassen grasparkiet bij Kaki zetten, deze wordt dan inderdaad drager, maar niet ziek. 
Je kunt alleen een baby grasparkiet nemen als die ook een kruipertje is. Maar dan heb je de kans dat deze nooit zal kunnen vliegen. Een vliegende en niet vliegende parkiet is niet handig.

Ik heb inderdaad een berichtjes geplaatst met een paar beschikbare kruipers en dragers. De dragers kunnen wel vliegen en zijn nog niet zo oud. Er zit ook een heel mooi jong parkietje bij dat kan vliegen en drager is, die zou perfect zijn voor bij Kaki, die zal niet ziek worden van het virus.

Daar zitten wel een paar haken en ogen aan, je moet je goed realiseren dat jou vogel(s) een dodelijk virus bij zich dragen. Als ze in de buurt komen van andere vogels (uitgezonderd volwassen grasparkieten) kunnen die andere vogels er van overlijden. Aangezien het virus zich door de lucht kan verspreiden, en ook door veerstof, kun jij ook het virus overdragen (bv dmv je kleding) naar andere vogels terwijl jou vogels er niet eens bij zijn.

Het is dus opletten geblazen. Je mag nooit met ze kweken, ze nooit in de buurt van andere vogels laten, ze liever nooit verkopen omdat ze dan weer voor gezond doorverkocht kunnen worden en ze dus zonder dat de eigenaren het weten een hoop andere dieren kunnen besmetten. Als je bij iemand op bezoek gaat die vogels heeft of met grasparkieten kweekt zul je eerst goed moeten douchen, en schone kleding aantrekken om geen besmette veerstof mee te nemen. Mensen nemen het je uiteraard niet in dank af als je hun dure papegaaien zou besmetten en die overlijden, of een grasparkietenkweker met het virus besmet zodat hij zijn hele kweekbestand op kan doeken. (wat betekend: alle vogels in laten slapen)

Kaki

Bedankt voor de informatie.

Het lijkt ons dan inderdaad verstandig een drager aan te schaffen in plaats van een gezonde jonge parkiet. Ik zou niet willen dat een gezonde parkiet ziek wordt door Kaki. De negatieve aspecten van het kruipersvirus merken we ook bij Kaki. Het is echt extra opletten inderdaad. Ik begrijp dat er wel een risico is dat een drager toch ziek kan worden in de loop van de tijd? We hebben al erg veel meegemaakt met Kaki en hij is gelukkig goed terecht gekomen. Dit willen we niet met nog een parkietje meemaken. Een vriendje voor Kaki is natuurlijk super, maar we willen wel een "gezond" vriendje zonder vervelende ziekteverschijnselen. We wonen zelf in Nijmegen, dus Zwolle is nogal ver weg voor ons ben ik bang.


Kaki

De grote kooi voor Kaki is er dan!  ;D Hij vindt de ruimte super, maar het is nog wel even wennen allemaal. Nu zou het natuurlijk helemaal leuk zijn als hij zijn huisje met een vriendje kan delen. We vinden het echt een moeilijke beslissing. We zouden natuurlijk ook een iets oudere parkiet van iemand die hem niet meer wil kunnen opvangen. Maar dan wordt deze parkiet dus wel drager. Een jonge parkiet hier in de buurt vinden die al drager is waarschijnlijk de beste optie. Maar volgens mij wordt dit erg lastig. Hij moet dan drager zijn en geen echte kruiper. Hebben jullie nog tips over hoe jullie dit zouden aanpakken?

Alvast bedankt

lovesbudgies

Jonge, gezonde parkieten die al drager zijn zul je bijna niet kunnen vinden. Deze parkieten worden gewoon voor gezond verkocht. Slechte zaak, maar waar. Plus dat deze parkiet zal kunnen vliegen, een vliegende en een niet-vliegende parkiet bij elkaar werkt niet.

Zwolle is inderdaad een uurtje rijden, misschien wil de eigenaar wel halverwege afspreken in Apeldoorn, dan is het niet zo ver..

Waarom wil je niet nog een kruiper? Voor de parkieten zelf lijkt me dat de beste oplossing, ze kunnen elkaar niet meer ziek maken en beide niet vliegen.

MissDorien

Kaki kan juist wel vliegen, geloof ik.

lovesbudgies

Je hebt helemaal gelijk, het is geloof ik tijd voor een brilletje!



inge

Amai wat een schatjes,moest ik niet zo ver wonen en grasjes moeten hebben zou het wel weten.
Wat een mooie diertjes :-*

Kaki

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb ook contact gehad met de dierenarts. Ik wil even met jullie delen wat hij ons vertelde. Hij raad het ook af om gezonde vogels, jong of oud, bij een drager te zetten. Dan is er natuurlijk nog wel de mogelijkheid om een drager, geen kruiper, bij Kaki te zetten. Hij raad dit echter ook sterk af, omdat je dan toch een ongezonde parkiet die extra vatbaar voor ziektes e.d. is in huis haald. Met alle extra zorgen van dien. Daarnaast is Kaki onzettend tam en mag hij bijna de hele dag uit de kooi. Kaki is dus erg gericht op mensen. Hij denkt dat hij om deze redenen een vriendje niet perse mist. Mits natuurlijk veel aandacht en uitdagingen voor de parkiet.

Op dit moment genieten we gewoon extra van Kaki in zijn nieuwe grote kooi.
We houden hem goed in de gaten, zo lang hij het maar naar zijn zin heeft! Mocht er een drager in de buurt beschikbaar zijn, zullen we een vriendje als nog overwegen!

Shannon

Wat Leuk! :D
Kaki heeft het heel goed bij jullie :)