Is Mijn Parkiet Nou Ziek Of Niet?

Gestart door Dick uit Aruba, augustus 11, 2005, 19:17:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

bluebird23

Citaat van: ciske op juni 18, 2008, 20:29:04
anderen met andere gewoontes... dat ken ik. mijn ouders hebben hele andere dingen en doen heel andere dingen met mijn parkieten als ik... maar die kennen ze heel snel. nare ervaringen? helemaal niet... al zie ik wel dat ze heel duidelijke voorkeuren hebben voor mensen.sommige mensen willen ze graag bij zitten en bij anderen totaal niet.... dus maakt nie uit of ze andere dingen met de parkiet doen, alleen wel opletten dat ze de parkieten niet pesten,
Ja, het gaat om beetje pesten.. eigelijk is dat het goede woord. Het is niet, van ik ga hem lekker pesten..maar omdat parkieten soms zo grappig kunnen reageren of kijken, nodigd dat soms uit tot plagen.. en daar let ik sterk op.

ciske

#21
dan zou ik er niet snel op in springen... parkietjes zijn wel kleine beestjes, maar zolang ze lichamelijk weinig doen, of iets wat ze pijn doet, of vast zetten/pakken vliegen ze wel weg als ze het niet leuk vinden. die regel is er bij mij wel.... niet achteraan aan het vangen. dan hebben ze ook een manier om weg te komen, anex verdedigen.

Mensen
Dit gaat wel al een beetje off topic
graag weer on - topic Aub
gr Safrena

Pietjes

Bedankt voor deze goeie post, heel overzichtelijk.

Plukkie lag vorige week ineens dood op de bodem, de hele dag niets aan 'm gemerkt.
Zat gewoon zo tevreden te kwetteren, snavelknarsen en met de palmboom te spelen.
Er zat toch wat slijm op de neusdop toen ik haar vond.  :(
Tsja wat is het geweest.... ze was al wel 8 jaar.
En omdat ze de hele dag eigenlijk geen vreemd gedrag vertoonde denk ik toch dat het de ouderdom zal zijn geweest.

TomTom, maakt het nog prima. Die is bijna 3, uit voorzorg de kooi wel helemaal schoongeschrobt.
Ik heb hem 's avonds op de slaapkamer gezet, ik was zo bang dat TomTom ook dood zou gaan.

Daarstraks heb ik een nieuw vliegertje opgehaald. 9 weken en al goed handtam :D
Vond het dus wel fijn om mijn geheugen weer op te frissen, met dit artikel.
Je weet het eigenlijk wel, maar het is altijd handig om nog even na te lezen.

Ik ben ervan overtuigd dat (ook kleine) dieren gehecht aan je raken en je herkennen en een soort van 'liefde' hebben.
Ik verbaas me erover, als ik animal cops kijk ofzo, dat zulke mishandelde dieren vaak nog zo lief zijn.
Ook parkieten zijn voor mij echt wel vriendjes, als je een beetje naar ze kijkt zie je dat ze constant op je reageren  :-*
Ik vind het een heerlijk vermaak in de huiskamer.

valenta

#23
Om even terug te komen op het feit "het is maar een vogeltje", mijn parkiet is nu 7 jaar is behoorlijk in de rui op dit moment en heeft last van een korrevoetje (zoals ik goed verstaan heb)
Zondag was het een erg benauwde dag, en ik lag met mijn parkietje even in bed hij gaat dan naast mij zitten in bed op mijn telefoon. Eigenlijk had ik er niet bij stil gestaan dat een vogel ook last zou kunnen hebben van de warmte. En hij ging er heel raar bij liggen i.p.v. met zijn kop naar achter tussen zijn vleugels te slapen, ging hij dus recht uit liggen.
Ik was totaal in paniek, wat moest ik doen? Telkens als hij ging slapen nam hij de zelfde houding aan. Maar als ik hem op de tafel liet spelen was er niks aan de hand. Afijn ik de volgende dag naar de dierenarts, geen denken aan dat mijn beestje pijn zou hebben ik moest en zou naar de dierenarts. Zij heeft hem dus weer een herhalingsreceptje gegeven voor zijn voetje.

En inderdaad van het bedrag dat ik af moest rekenen, zou ik 8 nieuwe parkieten van kunnen kopen. Het maakt mij totaal niets uit geld speelt op dat moment bij mij geen rol.
Uiteindelijk was er volgens de dierenarts niks aan de hand. Zijn stemmingswisseling zou te maken hebben met de rui. En ja inderdaad het was mij wel eerder opgevallen maar het is nu een behoorlijk chagerijnig vogeltje haha. Ik geef hem nu wat extra vitamine en fruit enz. in de hoop dat hij de rui goed door komt en weer wat vrolijker wordt haha.

Ik ben blij te lezen op het forum dat ik niet de enige ben die geeft om de beestjes!

Groeten Natasja

miss_riss

#24
Voor Pip had ik een parkietje, Hans. Op een gegeven moment
is hij op de een of andere manier een nagel kwijtgeraakt. Het bloede
heel erg. Het gebeurde in de avond dus wij meteen een nachtarts
gebeld.. deze zei dat we moesten blazen en als we rookte het
dicht moesten branden. Nu roken wij niet maar dat laatste zou ik niet
over mijn hart verkrijgen. Wij hebben dus de halve nacht zitten blazen en
Hans toen weer terug in de kooi gezet. De volgende ochtend zat hij bol
in zijn kooi en zijn we
gelijk naar de dierenarts gegaan, maar hier hadden ze eigenlijk geen
verstand van. We hebben toen met verschillende vogelartsen gebeld
maar deze wisten er eigenlijk geen raad mee. Dus we hebben het erbij gelaten.
Gelukkig was er verder niks mee gebeurt, maar ben toen wel erg geschrokken.
Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?

On-topic,
Vooral het laatste stukje uit de tekst raakt mij heel erg. Kreeg er tranen van in mijn ogen!

Groetjes

Frouwktje

Ik schrok nett van Tweety,van  8 weken,die zat op m'n schouder,toen ik wat hoorde vallen,het was een poepie en zo'n 3 a 4 zaadjes,rolden op de grond,hoe kan dit?

lovesbudgies

Bedoel je dat Tweety onverteerde zaadjes in zijn ontlasting heeft?

Dit kan allerlei oorzaken hebben, maar ten eerste; geef je wel voldoende maagkiezels?
Als je die voldoende verstrekt dan verteerd hij zijn zaadjes niet goed, de oorzaak is vaak moeilijk
te achterhalen of te genezen, maar overstappen op pellets kan mogelijk helpen omdat
die makkelijker te verteren zijn.
Bel zo nodig even met een goede vogelarts voor advies.

Kruimira

Weet iemand wat je tegen benauwdheid kunt doen?
Mijn ene mooie meisje heeft er zoveel last van deze zomer, de andere snoes totaal niet..?
Ik vind het een beetje zielig voor d'r, want als ik het erg benauwd heb voel ik me ook niet fit.
Iemand ideeen?
X

lydie

#28
Hallo,
Ik heb gisteren een jong grasparkietje opgehaald die net uit 't nest weg mocht.
De eigenaar had aangegeven dat deze mischien ziek kon zijn omdat er allemaal ontlasting aan de
onderkant geplakt zit. Toen ik thuis kwam heb ik het zo ver als het kon schoongemaakt.
Maar nu weet ik niet of hij nu ziek is of niet. Hij slaapt veel, kan nog niet vliegen en lopen gaat ook een beetje moeizaam. Hij reageert wel op onze andere parkiet, die heeft hem meteen verwelkomt
en is meteen een schoonmaakactie gaan houden. Dus onze andere parkiet maakt hem wel schoon.
Toch vind ik hem een beetje sloom en blijft hij over het algemeen laag op de grond en maakt hij zich bol.
Terwijl hij soms ook probeert om te vliegen, is dit normaal? Ik heb namelijk nog nooit zo een jonkie gehad. Is dit gedrag normaal omdat hij nog zo jong is? Help!
Ik vind ook dat hij een beetje rare bewegingen maakt bij ademhalen, maar weet dus niet of dat hij dat doet omdat hij nog zo jong is..

(Hoofdletters helpen ;) )

Mirjam

#29
Hoi,

Kun je een foto plaatsen van het ukkie en weet je hoe oud hij/zij is?
Ik heb het vermoeden dat dit kuiken veel te vroeg bij zijn ouders is weggehaald en dat het inderdaad niet in orde is...

Trouwens, een goede en betrouwbare kweker zou dit kuiken nooit hebben meegegeven!

Kleintjes

Kan niet vliegen en mocht net uit 't nest? Ik vermoed dat dit parkietje nog veel te jong is.
Parkietjes kunnen normaal gesproken 'vliegen' als ze uit 't nest zijn en oud genoeg om zelfstandig verder te kunnen.

Foto zou fijn zijn als je die hebt.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lydie

#31
Ik heb helaas geen camera op het moment, misschien dat ik die snel eentje kan regelen.
Mijn schoonbroertje had het broertje of zusje van de mijne, ook gisteren opgehaald tegelijkertijd, en die van mij was er slechter aan toe dan de andere. Die van hem is een uur geleden overleden.
Ik weet zelf niet precies bij hoeveel weken ze uit het nest mogen, maar ik heb wel 5 weken op het ukkie moeten wachten. De eigenaar had al laten weten dat ze geboren waren maar dat ze nog niet weg mochten.
Ik heb in ieder geval een kruik in de kooi gelegd en geef hem zelf steeds drinken. Eten doet hij ook heel goed. Het lijkt erop dat het beter begint te gaan, hij word steeds actiever en ondeugender, maar toch heb ik mijn twijfels. Ik zal er in ieder geval alles aan doen om hem beter te maken. Is het ook normaal dat hij een piepend geluidje maakt? Kan namelijk misschien zijn omdat ie nog jong is.
Ik zal zsm een foto proberen te plaatsen, als ik een camera kan regelen.

(Nogmaals Hoofdletters geplakt en enkele andere fouten gecorrigeerd.)

Wouter

Ik vind parkietjes van vijf weken nog wel jong. Pas als ze geheel zelfstandig zijn mogen ze weg. Meestal is dit rond de leeftijd van 7 à 8 weken. Daarvoor wordt een parkietje vaak nog bijgevoerd door de ouders.

Dit klinkt echter als een parkietje dat nog niet eens uitgevlogen is.

lydie

Ik heb het bij de kweker nagevraagd, hij geeft aan dat er 4 in totaal waren en dat die van mij en die van mijn schoonbroertje niet goed verzorgd zijn door de ouders. De andere 2 wel en die zagen er ook volwassener uit en konden wel vliegen. Ik ben dan zelf weer iemand die voor de zwakkere gaat en het beestje probeert te redden. Hij is er inmiddels heel goed aan toe. Hij is steeds levendiger en maakt zichzelf voortdurend schoon, wat ook echt nodig was want hij was echt vies,vooral aan de onderkant. als hij in de kooi zit gaat hij wel tegen de kruik aan zitten. hij slaapt steeds minder en probeert te klauteren, en als hij los is doet hij ook pogingen om te vliegen. even afwachten dus denk ik. maar als ik de kweker moet geloven dan was hij gewoon zwakker maar wel oud genoeg.

Mirjam

Ik vind het ieder geval een behoorlijk onbetrouwbare kweker en dat is geen aanval richting jou.
Een kuikentje van 8 weken moet al behoorlijk kunnen vliegen... Weet je toevallig of het gekortwiekt is?
Hoe is zijn ontlasting nu?

lydie

de ontlasting ziet er gewoon normaal uit. soms en beetje waterig erbij maar hij drinkt ook veel.
hij is niet gekortwiekt. zijn staart was lang en hij heeft sinds gisteren wel5 staartveren verloren, ik weet niet of dat dat kwaad kan..

Mirjam

Bedoel je echt staartpennen?

Een foto zou echt ontzettend helpen want het enige wat we nu kunnen doen is gissen en raden.

lydie

Ik heb eindelijk fotos gemaakt, nu heb ik geen kabel om over te zetten op de pc.
Ik heb er een van iemand anders geregeld maar dat word pas morgen.
Ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden, al moet ik wel zeggen dat hij al een behoorlijk eind is
opgeknapt. Ik heb helaas geen foto van de eerste dagen dat ik hem had..

Simba2011

Citaat van: lydie op september 21, 2011, 21:35:32
Ik heb eindelijk fotos gemaakt, nu heb ik geen kabel om over te zetten op de pc.
Ik heb er een van iemand anders geregeld maar dat word pas morgen.
Ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden, al moet ik wel zeggen dat hij al een behoorlijk eind is
opgeknapt. Ik heb helaas geen foto van de eerste dagen dat ik hem had..

Een beetje jammer dat we niets meer horen, had graag gelezen hoe het verder is gegaan met je parkiet.