Veelgestelde vragen over voeding.

Gestart door lovesbudgies, juni 12, 2011, 23:57:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lovesbudgies

In dit topic kun je veelgestelde vragen vinden met de juiste antwoorden erbij. Lees dit topic eerst goed door voordat je een vraag stelt.

Wat heeft mijn parkiet aan voeding nodig?

Mijn parkiet eet geen groenten en fruit. (antwoord is klaar)

Mijn parkiet lust geen trosgierst.

Hoe zet ik mijn parkiet over op pellets?

Iodineblok, sepia en mineralenblokken.

Wat is het verschil tussen grit en maagkiezel?

Appelazijn?

Welk zaadmengsel kan ik het beste geven?

Hoe zit het met eivoer?

Mag mijn parkiet ook af en toe een snackje? Zo ja, wat kan ik dan het beste geven (antwoord is klaar)

Mag mijn parkiet met mij mee-eten?



Wil je een antwoord schrijven, of een vraag toevoegen? Dat kan! Plaats het bericht met je antwoord of vraag gewoon in dit topic. Toevoegingen op al gegeven antwoorden kunnen ook hier geplaatst worden, vermeld hierbij wel even om welke vraag het gaat.

lovesbudgies

Ingezonden door Kleintjes. Prima geschreven trouwens, hier hebben we echt wat aan! Bedankt voor je bijdrage!
(Wil je ook een antwoord schrijven? Plaats het dan in dit topic!)


Mijn parkiet eet geen groenten en fruit.

Om je parkietje te leren fruit eten is 't vaak de regel: Zien eten doet eten. Dat houdt in: Als ze zijn dat jij van 'n lekkere appel smult, dan willen zij dat ook proberen. Biedt ze telkens 'n klein stukje aan. Soms kan 't dagen duren voordat ze eindelijk de stap durven te zetten een eens gaan proberen wat dat weer voor iets 'engs' is, wat ze aangeboden krijgen. Ben er op bedacht dat niet elk parkietje alles lekker vindt. Sommige zijn dolgelukkig met 'n druifje terwijl anderen helemaal verzot zijn op 'n aardbeitje.

Laat 't groenvoer nooit langer dan 'n halve dag hangen / liggen vanwege 't rotten en verleppen.

Welke groentes en fruit mag mijn parkietje dan hebben?

Hieronder 'n lijdtje van fruit, groenten, bessen en onkruiden die geschikt zijn voor vogels

Let op !!!!
Geef nooit avocado aan vogels deze vrucht is namelijk giftig voor vogels!!!!


De volgende groente-, fruit- en (on-)kruidsoorten kunnen aan vogels worden gevoerd:

Fruitjes:

Aardbei
Appel (zoete)
Peer
Druif
Banaan
Kiwi
Sinaasappel
Mandarijn
Dadel
Vijg
Rozijnen
Abrikozen (vers of gedroogd)
Wortel
Tomaat
Maïs(kolf)
Ananas
Gewelde krenten en rozijnen
Peterselie
Papaya
Broccoli
Witlof
Andijvie

De volgende bessen kunnen aan vogels gegeven worden:

Bessen van de vuurdoorn, rozenbottel, bessen van de meidoorn, braam, vlierbes, berberisbessen, bosbessen.

De volgende onkruiden zijn geschikt voor vogels:

Vogelmuur, perzikkruid (zaden + bloemen), kruiskruid, klein hoefblad, teunisbloem, tuinkers, verse graszaden, weegbree, duizendblad en paardebloem melkdistel, herderstasje.

Bedenk bij het verstrekken van bovenstaande voedingsmiddelen dat u er zeker van bent dat ze niet vervuild zijn door neerslag van zware industrieën, bestrijdingsmiddelen en uitlaatgassen van motorvoertuigen.

Let op dat groenvoer en fruit niet verlept, rot of beschimmeld zijn.

Voor fruit, groente en (on-)kruiden geldt dat deze zeer goed moeten worden gewassen en in kleine stukjes moet worden aangeboden.
Geef groenvoer en fruit nooit meer dan dat de vogel(s) op kunnen.

Sla wordt vaak veel teveel van gegeven met als gevolg diarree bij de vogel(s). 'n Klein stukje is genoeg (ongeveer 'n half blaadje per vogel).Met mate voeren van groenten en fruit voorkomt ook de opname van vervuilde groente en fruit door de vogels en daarmee de kans op ziekte.

Parkieten-Freak

#2
Mag mijn parkiet ook af en toe een snackje? Zo ja, wat kan ik dan het beste geven?

Ja hoor, dat mag best maar let op: er zijn snacks die je niet moet geven.

Wat WEL mag:
Een klein stukje droog brood, een paar elleboogjes gekookte macaroni of enkele korrels gekookte gekookte rijst. Parkieten vinden dit over het algemeen erg lekker!
Verder kun je nog wat beschuitkruimeltjes geven als "snackje". Ook een paar druppeltjes biogarde yoghurt vinden de meeste grasparkieten erg lekker. Een klein stukje kaas of gekookt vlees (1 x per week) wordt ook erg gewaardeerd!

Wat NIET mag:
Geen chips, koekjes, ijs, alcohol houdende dranken, chocolade e.d.
Chocolade, koffie en Coca-Cola zijn een waar vergif voor een parkiet. Het bevat naast coffeïne ook theobromine. Inname van lage hoeveelheden theobromine kan bij vogels al tot vergiftigingsverschijnselen leiden.

Suikerhoudend voedsel zoals gebak of koek is eveneens slecht. Suikerhoudend voedsel kan leiden tot maag- darm infecties. De parkiet wordt ziek en/of krijgt minimaal een slechtere conditie.

Zoute snacks (zoals chips en pinda's) zijn slecht voor kromsnavels. Een vogellichaam kan deze hoeveelheden zout niet "verwerken", hetgeen uiteindelijk kan leiden tot een sterk verminderde nierfunctie.

Alcohol is funest voor vogels. Er zijn er vogels verongelukt door "vliegen onder invloed". Ook alcohol om wondjes te ontsmetten wordt door het vogellichaam opgenomen en hierdoor kunnen vergiftigingsverschijnselen ontstaan zoals slechte coördinatie en braken.
Een glaasje rode wijn mag dan gezond zijn voor een mens, voor onze gevederde vrienden geldt dit echter niet!
Zorg ook dat tabak buiten het bereik van de parkiet blijft!


Kleintjes

Ik denk dat je beter dat Coca- voor de cola kan weghalen aangezien ALLE cola slechts is voor parkieten (en andere beestjes, de mens inbegrepen :P )
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

fullmetalgirl

mijn parkiet lust geen trosgierst?

Antwoord:

Trosgierst zit 9 van de 10 keer uitgebreid in de hoofdvoeding van de parkiet. Uitzondering hierop is wanneer je pellets voert. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat je parkiet geen trosgierst lust.

Vaak is het probleem dat de parkiet de trosgierstsliert niet herkend.
Hang het gewoon in de kooi, mogelijk probeerd hij er een keer iets van. Het helpt als je de sliert af en toe op een andere plek hangt om hem interessant te maken.

Ook eenmalig insmeren met een beetje honing kan helpen. De geur en de zoetigheid lokt de parkiet.

Wil hij de trosgierst echt niet pakken?
kijk of hij andere groente of fruit lekker vind (andijvie en witlof zijn vaak favorieten)
dan kun je dat gebruiken om mee te belonen in plaats van met trosgierst.

pris1958

Een kleine aanvulling op de groente en fruit, en kruiden.
Spinazie,  tomaat, paprika,thym, rozemarijn, basilicum het liefst bio of eigen gekweekt. Verder onkruidzaad ( kant en klaar te koop) ik haal het bijv., bij www.valkcity.nl is goedkoop en ook de verzendkosten zijn heel schappelijk.
ook kiemzaad kan je hier bestellen.

Kleintjes

Wat is 't verschil tussen grit en maagkiezel?

't Belangrijkste verschil is 't nut: Grit zorgt voor calcium opname en maagkiezel voor de vermaling van de zaadjes in de spiermaag.

Parkieten hebben geen tandjes dus hebben ze hulp nodig. Die hulp krijgen ze van hele kleine ronde steentjes: Maagkiezel. Deze kleine steentjes pikken ze op vanaf de grond (bodem) of uit 'n bakje. Deze steentjes worden in de spiermaag 'opgeslagen' en als 'n soort molensteen doen ze hun werk als 't parkietje eet: Ze malen de zaadjes klein zodat 't vogellijfje 't kan verteren. Uiteindelijk zijn de steentjes versleten en komen ze er op de normale manier weer uit.

Grit pikt de vogel ook op vanaf de grond (bodem): Meestal is grit gemalen schelpjes die de vogels oppikken om genoeg calcium binnen te krijgen. Ook is grit rijk aan diverse mineralen. Grit zorgt voor 'n goede bot opbouw, betere schaalvorming van de eitjes en sterke veren en snavel.


(Als ik iets vergeten ben: aanvullen mag altijd!!)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

Welk zaadmengsel kan ik het beste geven?

Het beste geef je 'n compleet zadenmengesel voor kleine parkieten / grasparkieten omdat 't anders te veel vette zaden bevat die niet geschikt zijn voor onze kleinere vriendjes.
Er zijn diverse merken zaadmengsels, echter de voorkeur hebben de voorverpakte mengsels omdat je vaak bij schepvoer niet zeker weet of er alles wel in zit in de juiste verhoudingen of dat er zelfs schimmel of dergelijke in zit wat er niet in hoort (ander voer, insecten, mijten). Dit kan ook wel eens per ongeluk met voorverpakt voer gebeuren, maar dan weet je wel dat je gewoon ander voer mee krijgt :)
De meest geadviseerde zaadmgsels zijn die van XtraVital en Prestige Premium, gevolgd door Vitakraft.
*XtraVital heeft als voordeel dat er stukjes rozijn in zitten, Echinacea (bevordert de weerstand) EN ei-voer!
*Prestige heeft extra vitamine korreltjes toegevoegd, echter worden die door veel vogels helaas niet opgegeten.
*Bij Vitakraft moet je, evenals bij Prestige, ei-voer apart verstrekken omdat dit niet standaard bijgemendgd zit.

Alle bovenstaande zaadmengelingen hebben alle zaden in de juiste hoeveelheid gemengd en je hoeft er niks meer aan te doen, behalve dan misschien ei-voer, maar dat ligt aan de keuze die je maakt over welk merk je gaat gebruiken.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

Moet ik elke dag schoon water geven? Hij heeft 't nog niet op/ 't is nog schoon?

Ja, je parkietje(s) moet elke dag schoon drinkwater hebben. Als je ook 'n badje hebt moet je dit ook elke dag verschonen. In stilstaand water gaan bacteriën al snel woekeren en kunnen ze de vogels enorm ziek maken. Ook gaan er algen in groeien (glibberig laagje in de bakjes / flesjes). Vooral in de zomer kan 't gebeuren dat je zelfs vaker dan 1 keer per dag schoon water moet geven omdat vieze beestjes dan sneller groeien en de algjes ook.

Ongeveer 1 keer per week maak je 't bakje / flesje grondig schoon met HEET water en eventueel Dettol (Grondig naspoelen!!) om de boel echt schoon te krijgen. Bij 't verschonen van 't dagelijkse water maak je uiteraard ook 't bakje / flesje schoon. Dit kun je doen met 'n klein borsteltje of iets soortgelijks.
Flesjes en bakjes met scheurtjes kun je beter niet meer gebruiken omdat allerlei viezigheid IN de scheurtjes gaat zitten, dit krijg je er niet meer uit en kan dus alsnog je parkietjes ziek maken.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Maaike*

#9
Citaat van: julia00 op januari 03, 2012, 22:05:48
mijn parkiet het al  een week een badje maar wil er niet in wat nu?

Je hebt je vraag hier al gesteld: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,26667.msg154605.html#msg154605
En antwoord gekregen.

(De vraag in dit topic is verwijderd vanwege dubbelposten :) )

Anouska

Een misschien dom vraagje,
Kan ik eigen voer geven nadat ik donderdag mijn Paco heb opgehaald of moet ik wat voer meenemen van de hobby fokker?
En moet ik het dan mengen met wat eigen voer?

Kleintjes

Ligt er aan wat voor voer je vriendje gewend is.
Is eigenlijk altijd 't beste om over te stappen door 't oude met 't nieuwe te mengen. Bij zaadmengelingen is 't minder verschillend, m,aar als je bijvoorbeeld pellets geeft / wil geven, en hij is zaadjes gewend dan moet je echt ruim de tijd nemen om te laten wennen.

Zoals gezegd, ligt er 'n beetje aan wat voor voer je hebt :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Anouska

Gewoon zaadjes, dat heeft de fokker ook.
Maar ik haal ze dan uit de dierenwinkel.

mamasan50

Heb in de kamer een gemberplant staan. Puck (grasje) vliegt hier soms naar toe. Kan hij hier van snoepen of moet ik de plant wegdoen?

Loeky

Volgens mij is gember niet giftig, maar misschien heeft iemand anders nog andere ideeen?
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Sonja

Ik kan ook niet vinden dat hij giftig zou zijn, deze lijst vond ik en daar staat hij niet bij:
http://www.jeroenhubert.nl/lijst-giftige-geschikte-planten-vogels/

Maar bij twijfel is het altijd! veiliger ervoor te zorgen dat je parkiet er niet bij kan komen.
Better safe than sorry.

Kiddo

Ik zou ook graag willen weten way voor noten engelse Grasparkieten mogen.

En ook of het noten mogen zijn die ik voor mezelf haal in de winkel, of dat ik speciale noten moet halen in de dierenwinkel.
Ik weet namelijk niet of ze een speciale verwerking hebben, die nodig is ls ze gegeven worden aan Engelse Grasparkieten..
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Kleintjes

Citaat van: Kiddo op maart 22, 2020, 21:11:16
Ik zou ook graag willen weten way voor noten engelse Grasparkieten mogen.

En ook of het noten mogen zijn die ik voor mezelf haal in de winkel, of dat ik speciale noten moet halen in de dierenwinkel.
Ik weet namelijk niet of ze een speciale verwerking hebben, die nodig is ls ze gegeven worden aan Engelse Grasparkieten..

Hele goede vraag. Deze is al eens gesteld elders op 't forum, met als antwoord: Af en toe 'n stukje noot (walnoot, hazelnoot, pistache, bv) kan geen kwaad. Echter nooit te veel, en altijd ongezouten of wat dan ook - puur natuur.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kiddo

Citaat van: Kleintjes op maart 22, 2020, 22:35:26
Hele goede vraag. Deze is al eens gesteld elders op 't forum, met als antwoord: Af en toe 'n stukje noot (walnoot, hazelnoot, pistache, bv) kan geen kwaad. Echter nooit te veel, en altijd ongezouten of wat dan ook - puur natuur.

Ik had inderdaad met de zoekfunctie gezocht, en wel losse topics gevonden. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een lijst met alle noten die ze mogen hebben
En of ik ze gewoon op de markt kan halen, of dat ze een speciale verwerking nodig hebben (te denken aan dtogen/roosteren/branden enz.)
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky