Badje voor mijn parkiet

Gestart door Mednor, juni 07, 2011, 19:54:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mednor

Ik heb nu een aantal dagen een badje met schoon water voor de opening van de kooi hangen, maar ik heb mijn parkiet daar nog niet in zien zitten.. hoe kan ik ervoor zorgen dat hij wel zijn badje neemt??

Douchen met een plantenspuit gaat nogal lastig omdat hij in de woonkamer staat.. daarom dat ik hem graag zijn badje wil laten nemen.

zijn hier enige tips voor??

groetend,
Mednor

mariekee2

Ik heb ook zo'n badje, maar mijn parkieten zijn er nooit ingegaan. Nu ze tam zijn en buiten rond vliegen, zet ik soms gewoon een bakje water buiten de kooi neer en dat vinden ze fantastisch. Volgens mij vinden sommige parkietjes het maar niets en ik heb geen idee of ze het dan ooit wel gaan doen.

Kleintjes

Wil je parkietje niet in bad? Dan heb je als baasje gewoon pech. Als hij 'n badje niet leuk vindt, bied dan eens 'n nat blaadje sla aan, dat vinden sommige parkietjes leuker. Sommige parkietjes vinden 't leuk om in de gootsteen onder 'n zachtjes stromende kraan zich te wassen. ALTIJD de deuren en ramen dicht houden, al spreekt dat voor zich. Vindt ie dat ook niks? Tja.. dan heb je geen keus dan te accepteren dat hij nat worden niks vindt.:)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mednor

haha okee, ik zal het vast beginnen te accepteren dan:P

Maar als ik hem probeer onder stromend water te steken, moet ik naar de keuken(want kheb geen gootsteen in de woonkamer), hoe zal hij reageren op een nieuwe ruimte zoals de keuken?? zal hij dan niet weer panisch worden??

groetend,


martinekl

Hoi Buggieme en Mednor,
ik had al een Antal weken geleden je site gelezen over het badderen, (informatief trouwens je site erg mooi), mijn vogels wilde ook niet in bad. Toen Jago nog leefde vond hij het wel leuk onder de kraan en kwam ziva ook kijken. Toen Jago er niet meer was moest Ziva niks van de keuken hebben en kregen wij hem daar niet meer.
Toen kwam Luna erbij en ik dacht hee een blad andijvie in mijn hand onder een klein straaltje lauw water en dat werkte.
Ik liet eerst de kraan zachtejes lopen en ging dan met de andijvie naar Luna ze at ervan op mijn hand en zo liep ik naar de keuken en deed langzaam mijn hand onder de kraan, met de andijvie, dit vond ze helemaal het einde, ze rolde zich helemaal in de andijvie.
Ziva zag dit en ging het ook eens proberen en ja hoor hij vond het ook leuk, wel na eerst Luna weg gemopperd te hebben.
Nu hoef ik maar naar de keuken te lopen s morgens en Luna en ziva duiken zo in mijn hand zonder de andijvie.  ;D
Nu Mona nog maar dat zal moeilijker zijn omdat Mona erg op zich zelf is.
Maar ik heb geleerd geduld te hebben en niks te dwingen.
Mednor ik zou zeggen het is het proberen waard.
groet Martine

Mednor

thx martine..

Ik ga vanmiddag gelijk andijvie halen.. mijn parkiet is namelijk in twee weken nog niet in bad oid geweest... en je moet toch aan zijn hygiene denken he:)

grtz

hillie

Een parkietje maak zich zelf wel schoon hoor, al wil die niet in bad.
Ik denk dat je dat wel eens gezien heb.
dat je parkietje continu zitten te pikken/pluizen in ze verenpak.
Nou dan is die zich aan het schoonmaken.

Mednor

oke klopt, dat heb ik zeker al eens gezien.. Ik heb vanmiddag plantenspuit gekocht en gelijk gebruikt.. na een paar keer sprayen vloog hij weg, maar hij is toch iets schoner:P

kiwitje

Ik heb zelf ook zo 'n badje aan de rand van de kooi
en mijn parkietje ging er vanzelf gewoon in spetteren
maar als hij er niet in wil moet je het badje maar gewoon weghalen
misschien kan je een keer je parkiet meenemen met douchen mijn parkietje zit dan
op de stang van het douchegordijn hij vind de dauw van het warme water heerlijk

nog veel succes met je parkietje ;)

Mednor

haha inmiddels wil hij nog steeds niet in bad, maar als ik zijn kooi schoonmaak springt 'ie in de afwasbak.. heb m al eens van verdrinking moeten redden. Nu zet ik hem altijd in de lege gootsteen en laat ik de kraan zachtjes lopen, dan kruipt hij er vanzelf onder:)

het zit dus wel goed met zijn hygiene:P

kennofalkor

#11
ik neem mijn 2 vogels elke 2 dagen mee onder de douche. Heb een douchestok gemaakt(een kant en klare kopen is zo prijzig) van een stok en 2 zuignappen die op de aquariumafdeling te koop zijn. Ze vinden het heerlijk,zelfs onder de douchekop. Heb ook een badje aan de kooi hangen en daar gaan ze soms ook in.
Met water besproeien. Badderen is goed voor hun verenpakje, ze gaan er heel mooi van glanzen.
Als je je vogeltje toch in het badje wilt hebben, zou ik hem heel erg aanmoedigen. Zodra hij er maar naar kijkt, heel vrolijk zeggen: kijk eens,da's mooi. Ga maar kijken. Lekker hoor.
Je vogeltje zal zich steeds meer interesseren voor dat rare bakje met water aan zijn verblijf.En bij elke stap die hij zet,hem steevast blijven aanmoedigen. Als hij erop gaat zitten, prijs hem dan uitbundig. Dit hoeft niet perse voer te zijn,een hele vrolijke stem is ook al een beloning.
Het scheelt je dan wel een hoop gezeul met andijvie.
Mee onder de douche is een heel ander verhaal. Je vogel zal in het begin bang zijn als je de douche aanzet.Het maakt een eng geluid.Laat hem op zijn stok zitten en praat bemoedigend tegen hem. Zeg bijvoorbeeld: Oh, dat is lekker zeg! Lekker water hoor. Vind je het ook lekker? Mijn vogels zitten altijd met hun oogjes dicht en borst vooruit van de kleine druppels te genieten. Als ik ze vraag om samen te douchen en ik hou me vinger voor ze stappen ze op en gaan ze onder de douchekop. Kenno(de bonte) spreidt dan zijn vleugels om maar zo nat mogelijk te worden en Falkor komt dan juist kroelen door haar snavel tegen mijn bovenlip te leggen.
Als we klaar zijn, zeg ik schudden maar en schudden ze hun veren uit. Ze ruiken dan heerlijk (het is maar gewoon water) en als ze droog zijn glimmen ze weer.
Al het stof en veerhulsjes worden zo uit hun pakje gewassen, het is dus goed voor ze. En het is ook nog gezellig om tijdens het douchen je vogels mee te nemen. Heerlijk dat tevreden gekwetter.
Hopenlijk wordt je vogel ook zo'n watterratje als die 2 van mij. Het is zo leuk om te zien, of ze nou in hun badje gaan of mee onder de douche.
Succes

Spaties.