Tips gevraagd bij aanschaf jong parkietje

Gestart door sillie, juni 02, 2011, 23:55:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sillie

Hoi allemaal,

Hier een "nieuwe" parkietfreak  ;D
Ik heb een mega kooi gekocht via marktplaats, van 90 hoog, 75 breed en 40 diep, heel gaaf!
Nu nog de parkietjes....
Ik wil er graag 2 kopen omdat ik veel werk en een parkietje alleen is dan zielig (vind ik!)

Er worden op marktplaats veel jonge parkietjes aangeboden, maar waar moet ik op letten?
Voor hetzelfde geld is het een parkiet van een jaar oud, of ouder.
Op zich nix mis mee, maar ik wil ze graag hand tam maken.

Kan ik meteen 2 parkietjes aanschaffen? Ik heb ergens gelezen dat je het beste eerst 1 kan nemen, tam maken, en daarna pas de tweede..

En...2 uit hetzelfde nest kan natuurlijk niet als ik ooit wil gaan kweken....maar dat is natuurlijk ook niet te zien...

Kan je bij jonge parkietjes al zien of het een mannetje of vrouwtje is?

Ook valt er niet te zien of het parkietje al zelfstandig eet....

Lastig allemaal..

Wie helpt?

lovesbudgies

Dag 'Sillie', van harte welkom op het forum!

Zo te horen heb je je al goed ingelezen! Dat is nog eens een goed begin. Prima kooi ook, en fijn dat je 2 parkietjes wilt, dat is voor de parkieten inderdaad veel leuker!

CiteerEr worden op marktplaats veel jonge parkietjes aangeboden, maar waar moet ik op letten?
Die vragen worden in deze links beantwoord:
Tip van de week: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=26524.0
Topic over het herkennen van een goede kweker: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=26477.msg146394#msg146394

Een grasparkiet van 8 weken oud heeft nog geen irisringen, dit de witte ringen om de pupil heen. Ze hebben dus nog grote zwarte oogjes. Het snaveltje kan bij donkere grasparkieten nog wat zwartig zijn. Ook hebben jonge parkietjes nog donkere streepjes op hun voorhoofd. Enkele kleurslagen uitgezonderd, bijvoorbeeld albino's. Zo kun je dus herkennen dat de parkiet jonger is dan 3 maanden.
Een parkiet van 8 weken heeft daarnaast een mooi ontwikkeld verenpak, de staart is lang en de slagpennen zijn volgroeid. Als dat nog niet zo is dan is de parkiet mogelijk nog te jong om het nest te verlaten.

Je kunt meteen 2 parkieten aanschaffen, 2 worden net zo snel tam als eentje.

Het is voor de koper inderdaad niet te zien welke parkieten uit hetzelfde nest komen, hiervoor zul je de kweker moeten vertrouwen. Een goede kweker zal jou, als jij wilt gaan kweken, nooit 2 bloedverwanten meegeven.

Bij de meeste parkieten kun je vanaf 4 weken zien welk geslacht het wordt. Bij acht weken is het zeker goed aan de neusdop te zien. Omdat de neusdop pas na een paar maanden op kleur komt zitten ook ervaren liefhebbers er toch af en toe weleens naast. ;) Hoe je het geslacht van een jonge parkiet kunt herkennen staat in meerdere topics beschreven, zoek daar even naar met de zoekfunctie naar als je wilt, dan hoef ik het niet nog eens helemaal te schrijven, haha.

Een parkiet van 8 weken eet eigenlijk altijd zelfstandig.

Het allerbelangrijkste is dat je een goede kweker vindt, dan hoef je niet zo bang te zijn dat je bloedverwanten meekrijgt, of een parkietje dat nog niet zelfstandig eet.

Waar woon je? Wie weet woon je wel vlak in de buurt van een goede kweker.

stolkleo

Hallo,
Ik weet niet waar ze woont,maar ik heb binnenkort weer jongen vogels in diverse kleuren.Ik heb er al veel verkocht via dit form.
En ze waren allemaal tevreden en de meesten zijn terug geweest voor  een tweede.
dus laat ze even een pbtje sturen misschien kan ik wat voor haar beteken ik woon in Gouda.
groetjes stolkeo.

sillie

Hoi hoi,

Ik woon in Deventer, Gouda is dus iets te ver  :D
Maar thanx voor de reactie!

Ik twijfel of ik in de toekomst misschien een nestje wil...dus is het niet verstandig om 2 parkietjes uit hetzelfde nest te nemen...
Maar....kan ik wel 2 jonge parkietjes van verschillende kwekers bij elkaar zetten? Gaat dat wel goed?
Ik wil namelijk niet het risico nemen dat de kweker mij een broertje en zusje verkoopt...
En maakt het dan nog uit of het een "gewoon" grasparkietje is of dat er bv. een Engels parkietje bij zit...

Voor meer info ga ik nog verder spitten op deze site  ;D

Ik heb trouwens gisteren bij Intratuin even gekeken, zitten ze met z'n 8-en op een stokje in een mega klein kooitje....ze kunnen alleen naar beneden hupsen (15 cm) en weer op t stokje....wat zielig!!!!!   Of zit ik nu te zeuren??? pfff.... :(

MissDorien

Ja, niet bij dierenwinkels kopen hoor.
Gewoon twee jonge vogeltje bij verschillende kwekers is prima, en dan hopen dat je de juiste geslachten hebt ;)
Gewoon of engels maakt niet zoveel uit. Die kun je ook gewoon kruisen, Syl is daar ook een product van.

lovesbudgies

Je zit niet te zeuren, dat is inderdaad zielig!

Er is wel wat verschil tussen Engelse parkieten en 'gewone'. De Engelsen zijn groter en rustiger. Twee volle Engelsen willen er nog weleens de brui aan geven tijdens het broeden, dus als je echt wil kweken dan zou ik daar niet voor gaan.

BudgieMe

In de dierenwinkel zitten ze maar tijdelijk is niet zo dat ze daar hun leven slijten,...

Maar beter naar een goede kweker gaan. ;)

sillie

Jaaaaah!! Joep is gearriveerd!!  :-*

Gisteren een parkietje opgehaald bij een hobby kweker, wat had die man alles mooi voor elkaar!
Ik heb ter plekke en op zijn advies besloten eerst 1 parkietje mee te nemen.
Om tam te maken...en aan mij en mijn huis te laten wennen.
Ik heb zijn 2 broertjes dus achter "moeten" laten  :(
En nu......ik vind Joep zoooo zielig!!
Hij zit maar op zijn stokje.....komt er niet af....eet niet, drinkt niet....
Nu heb ik gelezen dat dat gedrag normaal is voor een dag of 2, dus hoop ik dat het morgen beter met hem gaat!
De kweker had nog een nestje met 4 eieren, die over een week of 2 uitkomen.
Ik heb met hem afgesproken dat ik daar een parkietje van haal, als deze oud genoeg zijn en zelfstandig eten...
Dat is dus over een week of 7/8, zolang moet Joep dus alleen zijn.....
Vinden jullie dit een goede oplossing?? Ik heb nog steeds twijfel namelijk......of ik er niet eentje bij moet kopen....pfffff
Joep heeft ook een (dicht) ringetje om zijn pootje.....hier lees ik ook enge dingen over..... wat is jullie ervaring/mening?

Tevens zijn alle tips en tricks welkom :-)

MissDorien

Wat een rare kweker!
Ik vind dat helemaal geen goed advies.
Je had beter meteen twee kunnen nemen.
Dan hebben ze steun aan elkaar en gaat het tam maken vaak ook nog sneller.

sillie

Echt???   Hm...nu heb ik een schuldgevoel.......   :o

Petr@

#10
Nou je hoeft zeker geen schuld gevoel te hebben hoor. Maar omdat ik lees dat je veel werkt had je er misschien beter  2 kunnen aanschaffen. Maar geen paniek een 2e is zo gehaald toch?
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

sillie

Ik heb de kweker al gemaild of z'n blauwe broertje nog beschikbaar is :-)

Kunnen ze elkaar herkennen na een paar dagen denken jullie?

Het blauwe parkietje zag er "wild" uit.....zijn borstkas vooral, toen ik er naar vroeg zei de kweker dat dat dons of nestje veertjes waren...ik weet niet eer precies hoe hij ze noemde....die gaan dus nog uitvallen...
Klopt dit verhaal?


Petr@

Als jij zeker weet dat Joep een mannetje is kun je het broertje erbij nemen. Maar mocht Joep een pop zijn mag je zeker niet kweken. Je kunt ook een parkiet bij een andere kweker halen. Of ze elkaar herkennen weet ik niet, ik heb hier 2 zusjes al 3 jaar maar of ze het weten , volgens mij niet hoor.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Wouter

Er wordt vaker gezegd dat één parkietje makkelijker tam te maken is en dat je hem moet laten wennen aan jou en de omgeving, voordat er een andere parkiet bij komt. Vaak werkt het juist averechts. Parkietjes hebben graag steun en gezelschap aan elkaar. Ook zullen ze sneller iets durven als de ander het ook doet, want als er een schaap over de dam is volgen er meer. Stel je voor dat jij dat kleine beestje was, dan had jij toch ook het liefst een vriendje om je heen gehad?

Maar om nou meteen aanvallend te reageren met "wat een rare kweker" vind ik wel weer wat overdreven. Iedereen heeft zijn eigen manier van aanpak en misschien heeft die kweker wel een hele andere ervaring met het tam maken van beestjes. Mijn eerste parkiet (Tommy) had ik, helaas zonder in te lezen, ook gekocht om tam te maken. Ik had ervoor gekozen om eerst één parkietje tam te maken en daarna een tweede te kopen. Tommy is vreselijk tam geworden en ik weet zeker dat hij dat nooit was geworden als hij een soortgenootje om zich heen had gehad.

Echter zit er ook een nadeel aan. Tommy was zo ontzettend tam geworden dat hij liever bij mij was dan bij zijn soortgenootjes. Hierdoor verliep het eerste contact tussen hem en een soortgenootje erg moeizaam. En toen het langzaam maar zeker een groep werd, viel hij vaak net buiten de boot.

Onder andere uit eigen ervaring ben ik er dus tegen om een parkietje alleen te houden als je ooit van plan bent een tweede te nemen, of als je veel weg bent vanwege werk en/of school!

Over hoe "wild" hij eruit ziet kan ik nu vrij weinig over zeggen. Om erover te oordelen zou ik een foto moeten zien. Jonge parkietjes zijn wel wat donziger dan oudere parkietjes. ;)

sillie

Ik ga vanavond de tweede halen.....
Joep heeft al wel een paar keer op mijn vinger gezeten en zit inmiddels lekker te tetteren in de kooi  :)
Alleen nog nix gegeten of gedronken....ik heb hem nu 24 uur...
Ben heel benieuwd hoe het vanavond gaat als ik zijn nestgenoot er bij in zet!

Wouter

Je kan beter beginnen met het tam maken (dus hand in de kooi) als hij eenmaal een beetje gewend is aan zijn kooi. Dat hij nu op je vinger komt zitten is waarschijnlijk uit angst en niet uit vertrouwen. ;)

sillie

Oh...nou...zo eng ben ik niet hoor   :P

Als het goed is zijn ze beide mannetjes, kweken doe ik dan sowieso niet met deze 2.
Ik zal wat foto's plaatsen zodra ik weet hoe dat werkt  ;)

sillie

Joep heeft een vriendje.... Bobo
2 mannetjes, broertjes...
Alleen vallen ze elkaar een beetje aan (krijsen en tegen elkaar aanvliegen) :( als dat maar goed gaat!!

inge

Proficiat,met Joep en Bobo ;D.
Niet  te veel zorgen ,maken geef ze een paar daagjes te tijd ze moeten nog wennen.
Veel plezier ermee ;)
Groetjes,Inge

sillie

Thanx!

Hier een foto van de 2, zoals ik al zei ziet Bobo (blauwe) er nogal "wild" uit.......
Hoop dat dit, zoals de kweker zei, nestveren zijn die loskomen.....
Ik had en heb een zeer goed gevoel bij de kweker.....hoop dat ik er goed aan heb gedaan...



[verwijderd door de beheerder]