Vanaf wanneer vastpakken?

Gestart door ParkietenLove, mei 31, 2011, 18:09:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ParkietenLove

Hallo, ik wou dus een vriendje/vriendinnetje voor coco omdat ik vond dat hij maar wat eenzaam was. Ik kweek zelf met grasparkieten en andere soorten vogels. Ik heb nu een nestje van 3 grasparkieten, nu is mijn vraag naar jullie hoe oud moeten ze zijn voor dat je ze uit de nest mag pakken en dan weer terugzetten zodat ze gewend geraken aan mensen? Misschien is het wel handig voor er bij te melden dat 1 grasparkiet nu al pluimpjes ga beginnen krijgen. Alvast bedankt ;D.

BudgieMe

Zo rond de 2 á 3 weken kan dat, maar niet te lang en blijf in het zicht van de ouders.
En laat je niet verleiden ze te vroeg bij de ouders weg te halen, ook al komen ze het blok uit en lijken ze al zelf te eten.
Ze moeten zeker 6 liefst 7 weken bij de ouders blijven.

ParkietenLove

OK. Mercie voor de tips, maar wat wil je zeggen met: blijf in het zicht van de ouders? Alvast bedankt voor de handige tips  ;D

Kleintjes

Dat de ouders van 't kleintje hem wel nog kunnen zien / horen, anders heb je kans dat ze in paniek raken.
Roofdieren nemen immers ook de kleintjes weg, maar dan buiten bereik van de ouders.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

Het kleintje in de hand nemen maar naast de kooi met de ouders blijven staan/zitten. :)

ParkietenLove

Zoals ik al zei heeft hij wel nog niet al zijn pluimen. Er is eigenlijk nog maar 1 grasparkiet die al redelijk wat pluimen heeft, ik zou ze wel allemaal tam willen maken. Ik heb wel al op verscheidene website gelezen dat het toch beter is te wachten met ze tam te maken tegen dat ze uitvliegen. Is dat dan zoveel beter voor de vogel? Dit vraag ik mij namelijk af.

lovesbudgies

Yep. De vogeltjes kunnen nog niet zonder hun ouders. Tam maken mag een uurtje per dag vanaf ongeveer 5 weken, daarna gaan ze weer terug het blok in.

Je stuurt een kind van 5 ook nog niet alleen de wijde wereld in, toch? ;)

Wouter

Citaat van: ParkietenLove op juni 08, 2011, 21:55:32
Zoals ik al zei heeft hij wel nog niet al zijn pluimen. Er is eigenlijk nog maar 1 grasparkiet die al redelijk wat pluimen heeft, ik zou ze wel allemaal tam willen maken. Ik heb wel al op verscheidene website gelezen dat het toch beter is te wachten met ze tam te maken tegen dat ze uitvliegen. Is dat dan zoveel beter voor de vogel? Dit vraag ik mij namelijk af.
Hoogstwaarschijnlijk wordt hiermee het uit het definitief uit het nest halen en met handopfok grootbrengen bedoeld. Hierbij missen ze essentiële "lessen" van hun ouders om parkiet te zijn en daarnaast de goede voeding. Ga dus alleen over op handopfok als er écht geen andere uitweg meer is!

Het regelmatig vastpakken is verder geen probleem. Zo raakt de parkiet alvast gewend aan handen en dit is alleen maar prettig!

ParkietenLove

Ik heb besloten om pas te wachten voor de parkietjes vast te nemen zodra ze uit het nest zijn. De parkietjes evolueren zeer goed en er is al 1 parkietje dat bij helemaal zijn vederpak heeft  ;D. Kan niet wachten om ze tam te maken ;D