Parkiet Aanschaffen, Moordlustige Kat In Huis?

Gestart door Tim_v_M, oktober 18, 2005, 21:55:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tim_v_M

Hallo, ben net nieuw hier, dus zal me even voorstellen: ik ben Tim v Meyl, ben 14 jaar oud, en woon in Budel (omg. Eindhoven)
Graag zou ik ook een Grasparkietje aanschaffen, maar heb ouders nog niet helemaal kunnen overhalen, dan vinden ze het zo goed als goed, maar dan vinden ze het weer niks?  :huh:
Een ander probleem is een kat die we hebben, die komt namelijk regelmatig thuis met een dode muis of vogel, die hij dan helaas bij ons thuis helemaal plukt, en uitelkaar scheurt. :angry2:
ik denk dat als het vogeltje hoog in een goede grote kooi zit, ( is een oude, grote, ratten kooi geweest, alleen er zit nu niks meer in, en zou er zelf stokjes enzo in kunnen hangen)
er niks kan gebeuren.
ik zat te denken aan gaas wat een stuk uitsteekt zodat de kat er niet bij kan.
De kat is pas net terug ( hij is een week weg geweest en is terug gekomen met een verbrijzelt bekken (op 5 plaatsen gebroken)) en ik weet dus niet of de kat nu rustiger is geworden omdat hij niet meer zo goed kan lopen.
Mijn vraag is of jullie misschien weten wat ik het beste kan doen, geen vogeltje aanschaffen of weten jullie miss een oplossing???

Groeten Tim v Meyl

Sonja

#1
Hoi Tim,

Welkom op het forum! :)

Persoonlijk vind ik een kat en een parkiet een slechte combinatie.
Een beetje de kat (letterlijk) op het spek binden.

Het zou ook betekenen dat je je parkietje nooit lekker zou kunnen laten rondvliegen, en dat zou ook heel jammer zijn. Bovendien is het noodzakelijk voor zijn conditie.

Ik denk ook niet dat jij, en alle andere huisgenoten, continu je kat in de gaten kunnen houden, en stel je voor wat er kan gebeuren in een onbewaakt ogenblik.....

Kort gezegd is mijn mening: niet doen.
Maar je krijgt gegarandeerd nog meerdere reacties. ;)

Groetjes, Sonja.

Tim_v_M

Bedankt voor je mening.
Rond laten vliegen zou wel gaan, dan doen we de kat gewoon even ergens anders heen,maar ik denk dat als de kooi op ooghoogte hangt dat de kat niks kan doen.
maar als het hem zou lukken zou het wel heel zielig zijn voor het vogeltje.
Ben benieuwt wat de andere vinden.  :unsure:

Safrena

#3
Hey Tim_v_M

Welkom op het forum

Ook al hang je de kooi hoog genoeg je kat (als ie hersteld is) zal naar de kooi springen en je parkietje zal daar van schrikken wat soms de dood tot gevolg kan hebben.

Ik sluit me helemaal aan bij de mening van Sonja niet doen.

Wat betreft de kooi:
Een kooi van een rat lijkt me ook niet echt geschikt voor een parkietje.
die spijlen van een kooi staan redelijk ver uit elkaar als ik me niet vergis en daar zal je parkietje dan proberen uitbreken.
de spijlen van een kooi staan best horizontaal en met een max afstand van 1cm van elkaar

vele groetjes

Parkieten-Freak

Ik sluit me aan bij Sonja en Safrena.
Niet doen, hou het voorlopig alleen bij de poes! ;)


Tim_v_M

Oke, bedankt allemaal.
Ik wacht nog even af, als de kat weer even goed kan lopen en springen als eerst, zal ik het zeker niet doen.
Wat de kooi betreft, die is ongeveer, 1 meter hoog, 1 meter breed en halve meter diep, en de spijlen staan 1 cm uit elkaar, de langste zijde zijn de spijlen horizontaal en de zijkanten zijn de spijlen vertikaal.
Denk dat de kooi, als die volledig ingericht zou zijn, toch redelijk goed zou zijn toch?

Groetjes

Carla

#6
Ik heb een poes twee parkieten en een valkparkiet in huis. Mijn kat is wel echt tam. Ze komt niet buiten. Tijdens de dag zien we ze bijna niet. Dan ligt ze boven te snoezen. Onze vogels kunnen dan ook tijdens de dag vrij rondvliegen.
Ik denk dat je gewoon goed moet kijken naar het karakter van de kat. Heb je een jonge en héél actieve kat zoals de jouwe waarschijnlijk is dan zou ik tweemaal nadenken. Het vraagt wel wat organisatie.

Safrena

#7
Citeer...
Wat de kooi betreft, die is ongeveer, 1 meter hoog, 1 meter breed en halve meter diep, en de spijlen staan 1 cm uit elkaar, de langste zijde zijn de spijlen horizontaal en de zijkanten zijn de spijlen vertikaal.
Denk dat de kooi, als die volledig ingericht zou zijn, toch redelijk goed zou zijn toch?

Groetjes
[snapback]15207[/snapback]
Hey Tim_v_M

Zoals je de kooi beschrijft lijkt ze me inderdaad redelijk goed voor een parkietje ;)

Met een poes die vogeltjes vangt buiten zou ik zeker wachten om een parkietje te halen.
Zeker van dat als je poes hersteld is dat ze achter je parkietje aanzit.
Dit is hoe jammer het ook is het naturrlijke instinct van je poes.
En ook als je poes nog zo tam is het is en blijft altijd een risico ;)

vele groetjes

Tim_v_M

inderdaad. ik moet even afwachten met wat de kat doet, hij is net 1 jaar uit dus nog redelijk actief.
Voor dat hij zijn bekken brak was hij veel weg van huis, als hij dat weer doet als hij genezen is kan het misschien wel, of hij blijft juist thuis omdat er nu een makkelijke prooi binnen zit,....  :unsure:
Vind het wel heel jammer dat die kat zo is, vind parkieten hele leuke vogeltjes en zou er graag een willen, lijkt me heel leuk als ze tam zijn en lief bij je komen  :D
Dus dat word nog even afwachten.
Iedereen alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Weet misschien iemand iets om een kat van een kooi weg te houden? of zou dat gewoon niet gaan?

Sonja

Hoi Tim,

Het is de natuur van een kat, dus daar kun je niets aan veranderen.
Er blijven altijd momenten van onoplettendheid, dat is niet te voorkomen, en 1 zo'n moment kan fataal zijn voor je vogel. :(
Mijn advies blijft: óf een kat, óf een vogel, niet allebei.
Het risico is te groot.

Groetjes, Sonja.

Josephine

hallo,
ik heb ook een kat en een parkiet.
mijn kat luisterd heel goed en weet precies wat hij wel én niet mag.
hij is vaak buiten of iniedergeval  niet in de woonkamer.
dan kan rakker rustig uit zijn kooi enzo, maar je moet inderdaad zelf naar het gedrag van je kat kijken, want als hij erg druk en speels is zal ik het niet doen.
groetjes Josephine

Tim_v_M

is precies wat ik van plan was om te doen  ;)
het is gewoon dat ik niet weet hoe onze kat zich gaat gedragen als hij weer volledig genezen is, (hij is nu alweer 2 dagen bij de dierenarts)

Groetjes

Foxy Lady

Hey tim!
ik ben ook nieuw op de forum, en ik ben ook van plan een parkietje te nemen! En wij hebben ook een kat, maar die is al 17 en doet niks anders dan snurken(slapen)... dus ik denk niet dat er veel gebeurd, maar ik hou het parkietje de eerste tijd wel in mijn kamer(daar mag de kat niet komen)
Hopelijk gaat het lukken met je parkietje enzo !!!
groetjes Foxy Lady

Tim_v_M

#13
ja bedankt  :D, jij ook succes met je parkietje