Valkparkieten vierde jong te mager

Gestart door Evel013, mei 29, 2011, 13:26:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Evel013

Hallo,

Ik heb sinds twee maanden een koppel valkparkieten in de volière zitten. Ze hebben vier eitjes gelegd die alle vier zijn uitgekomen, ze zijn nu een week oud. Ik merk wel dat de drie oudste jongen goed groeien en veel bijkomen, maar het vierde blijft vrij klein en mager. Je voelt het bot echt steken als je over zijn rugje wrijft. Betekent dit dat het slecht gevoerd wordt en moet ik hiervoor ingrijpen, of is dit toch normaal en zal hij nog gaan aankomen?

Groetjes

lovesbudgies

Heeft hij wel regelmatig een volle krop of is zijn kropje altijd leeg? 

Evel013

ik las dit vaak op internet van volle krop maar hoe zie je dat eigenlijk? (heb er nog niet veel ervaring mee). Heb hem net nog eens bekeken, hij heeft zo wel een 'bolletje' aan zijn keel of hoe moet ik het zeggen, maar hij is qua grootte maar goed 1/3 van de anderen. Hij is niet veel groter dan toen hij net uit het ei was en is nu een week oud...

lovesbudgies

Dit is trouwens een forum over grasparkieten en niet over valkparkieten, dus ik kan je wel wat foto's laten zien van kropjes bij grasjes, maar niet bij valken.

Een volle krop is duidelijk te zien als een geel zakje. De derde foto is een goed gevulde krop: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=25084.msg139614#msg139614

Ik weet niet hoe goed je je hebt voorbereid op het kweken, maar je weet dat eitjes om de dag uitkomen toch? Het laatste jong is dus 6 dagen jonger dan het oudste jong, 4 dagen jonger dan jong 2 en 2 dagen jonger dan jong 3. Het is dus normaal dat hij de kleinste is. Wel moet hij gewoon een volle krop hebben en goed groeien.
Als je merkt dat hij te weinig eten krijgt zul je hem met de hand bij moeten gaan voeren. Dit is echter best lastig en ook nog gevaarlijk als je er geen ervaring mee hebt, laat dit het liefst doen door iemand die er verstand van heeft.

BudgieMe

Misschien je vraag even hier droppen;

http://www.gras-valkparkieten.nl/smf/

Debbie heeft inmiddels wel wat ervaring met valkjes. ;)

Kevinvan

Dit kan te wijten zijn aarn vitamine B2 tekort, als de jongen niet goed groeien.

Is het jonkie veel later gekomen dan de andere 3?
Dat kan zijn dat "nakomelingetjes" veel zwakker zijn en het vaak ook niet halen.
Misschien als je ziet dat hij echt zwak word, zelf wat bijvoeren.

Jahalon

Bezint eer ge begint!! Ik begrijp dat je je zorgen maakt, maar je had je eerst tot op het bot moeten voorbereid. Was eerst naar een forum gegaan en, nog beter, naar een ervaren kweker. Je hebt nu eenmaal met levende wezens te doen! Het is nu lastig voor jou en als er echt iets mis gaat en je staat met je handen in je haar, heel lastig en slecht voor je vogels. Ik wil niet zeggen dat je dan alles had geweten, zelfs mensen met (veel) ervaring komen nog wel eens voor verrassingen te staan. Begrijp me goed ik ben ook een beginnende parkieten-fan, maar had er al wel veel over gelezen op sites want wilde altijd al een grasje, nu ik er 1 heb wil ik er meer. ;D Ga vanmiddag een grotere kooi bestellen. ;D Daarnaast heb ik in het verleden kippen en duiven gehad. Wel heel iets anders maar toch veel overeenkomsten. Succes met je nestje Valken.