dode man

Gestart door fonsmuus, mei 27, 2011, 17:12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fonsmuus

Hallo,

Graag advies over wat ik nu moet doen. Ik heb een nest met 4 jongen ongeveer 30 dagen oud. De eerste is vandaag uit het blok gewipt. Vandaag lag echter ook het mannetje dood in de kooi. Wat nu te doen. Ik heb er een andere man bij gestopt is dit verstandig. Red het vrouwtje het aleen. Graag jullie advies want ik weet het absoluut niet en wil de 4 jongen niet verliezen.

lovesbudgies

Het is absoluut niet verstandig er een andere man bij te zetten. Deze moet je er ook zo snel mogelijk weer uithalen om bonje te voorkomen.

Als ik het zo lees is de jongste 22 dagen oftewel 3 weken oud, het oudste jong zal deze week langzaamaan wat zelfstandiger gaan eten.
Het popje kan dit wel in haar eentje aan. Kijk wel regelmatig even in hoeverre de kropjes gevuld zijn.

fonsmuus

bedankt voor je advies. Ik heb de man meteen weggehaald. Is het verstandig om voer in het broedblok zelf te doen. Ik heb het uitegvlogen jong ook maar weer teruggezet in het blok. Had het idee dat het niet meer in beeld was van de pop. Ik hoorde ook van een zeer ervaren volgelhandelaar, Denis Ppagaai te den Ilp dat trosgiers goed was en met water nat gemaakt brood. Ik vraag me wel af of  eht vrouwtje dit brood naar de jongen brengt. Zal ik dit ook in het broedblok leggen?

BudgieMe

Ten 1e geen brood doen, beter eivoer natmaken en ten 2e zou ik niet Dennis als betrouwbaar willen noemen,....

Je kan een stengel trosgierst in het blok doen maar beter is water en voer bakken zo dicht mogelijk bij het blok hangen. Gewoon zaad is beter dan gierst.
De pop kan dit na de 1e schrik wel alleen af. Het nestje is al vergevorderd.
Leg ook gierst op de bodem voor de jongen die uitvliegen en zet ze voor de nacht terug in het blok omdat uitgevlogen jongen meestal door de vader gevoerd worden.
Ook op de bodem een bakje met nat eivoer en geweekte zaadjes.

lovesbudgies

#4
*Nekharen gaan overeind staan* (haha)

Ik, en met mij heel veel vogelliefhebbers, ben niet zo gediend van Dennis papegaaien. Ze zijn inderdaad zeer ervaren met het handelen in vogels. Ze zijn alleen niet ervaren in het goed BEhandelen van vogels.

(klein voorbeeld: als grijze roodstaarten te weinig voedingsstoffen binnen krijgen, worden hun grijze veren rood. Dit is dus niet 'extra mooi', maar een te kort aan vitaminen, minarelen, vetten etc, waar de vogels uiteindelijk ernstige ziektes van krijgen. Hoe roder de vogel, hoe magerder zijn voer. Zie hier een grijze roodstaart bij DP: http://www.papegaaien.nl/index-new.html, klikken op 'vogelpark' en dan 'grijze roodstaart')

Trosgierst en nat gemaakt brood bevatten niet de voedingsstoffen die een jonge vogel nodig heeft om te groeien.

Je kunt gewoon een zaadmengsel met eivoer blijven geven aan de pop. Zet dit in het blok als daar plaats voor is, anders hang je het er vlak naast samen met het water.
Als de kleintjes gaan uitvliegen geef je ze zaden die geweekt zijn in water. Een klein beetje trosgierst mag ook. Maar ze hebben ook nog steeds voedsel van de moeder nodig.


Edit: Nicky was me net voor.
Fonsmuus zegt ook niet dat Dennis betrouwbaar is, maar een zeer ervaren vogelhandelaar, en dat is wel zo, handelen kan hij.  ::)

fonsmuus

Wederom dank voor al jullie adviezen. Heb ik nog een vraag. Normaal gesproken heb ik altijd iemand die in mijn vakantie voor mijn vogels zorgt. Deze persoon vindt dit "gedoe" met dit nestje zoals zij dit noemt, teveel van het goede. Mijn vraag is dus woont een van jullie toevalling in Amsterdam Zuid Oost. Ik ga van 02-06 t/m 13-06 met vakantie. Deze is al geboekt en betaald. Of weten jullie een vakantieservice of iets dergelijks welke ik kan benaderen.  Ik overweeg anders de vogels maar mee tenemen. Ik weet echter niet of een autorit naar Zwitserland wel zo slim is.

Overigens was er flink van het zaad buiten het blok gegeten. Ook de tak gierst, welke ik in het blok had gelegd, was kaal gegeten. Ik heb water net buiten het blok gehangen en ook water op de grond gezet voor wanneer een van de jongen uitvliegen. Tevens heb ik net wat nat gemaakt eivoer in een bakje in het blok gezet. 

Sara

#6
Je kan deze vraag best stellen bij de rubriek "Vakantie opvang", die is speciaal bestemd voor parkietenbaasjes die via het forum een oppas willen vinden. Hopelijk vind je iemand die voor je parkietjes wilt zorgen als je met vakantie bent. :) Meenemen in de auto naar Zwitserland vind ik geen optie, omdat dat toch wel te ver is voor parkietjes.

Met vriendelijke groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes