Vragen ivm aangekochte buitenvoliere

Gestart door Tim456, mei 23, 2011, 15:08:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tim456

Hallo allemaal

Ik heb onlangs een voliere aangekocht  ;D(zie foto).
De afmetingen zijn: 1m30 diameter en 2m hoog. De bovenste deur is al aangepast tot een kleiner formaat (was veel te groot).
Nu zitten er nog geen parkietjes in (ze zitten nog binnen voor het moment).
Mijn vraag is nu hoeveel grasparkieten in deze voliere kunnen zodat ik hen ooit eens kan laten kweken.
Ik had gedacht aan 3 koppeltjes, gezien het feit dat het geen reuzegrote vogels zijn...

Bedankt alvast!

Tim

ps: de foto komt van de site waar ik de kooi kocht.


[verwijderd door de beheerder]

Wouter

Stel je gaat kweken met 3 koppeltjes. Allereerst natuurlijk goed inlezen, maar we gaan er maar gewoon eens van uit dat je dat doet. Parkieten leggen gemiddeld 4-8 eitjes. Als alledrie de koppels 6 bevruchte eitjes hebben welke allemaal goed gevoerd worden, zou dat betekenen dat er 18 kleintjes uitvliegen. Samen met de 6 die je al had worden dat dus 24 parkietjes. Sorry, maar om die 24 parkieten in zo'n kleine ruimte te plaatsen vind ik persoonlijk dierenmishandeling. Het zijn kleine diertjes, dat zeker, maar we gaan toch ook niet met 24 man voortdurend in een woonkamer zitten, gewoon omdat het past? Parkieten hebben ruimte nodig om te vliegen, en met 24 parkieten in zo'n krappe ruimte hebben ze dat niet. ;)

Broeden in deze kooi zou ik dus niet met meer dan één koppel doen. Je zult zien dat als dat koppel eitjes krijgt het al druk zat is ;)

Tim456

Dat zou inderdaad te gezellig worden met 24 ;). Daarom dat ik het toch maar even vroeg.
Dus we gaan dat plan om te kweken toch nog even aan de kant houden.

Vroeger heb ik ook al eens gekweekt (in totale onwetendheid, schandalig ik weet het :-[, internet was er toen nog niet) en toen heb ik gemerkt dat de parkieten slechts 'wisten' wat ze moesten doen als ze met een ander koppel samen zaten. Als ik ooit zou kweken doe ik het zeker in een grotere voliere of in een kweekkooi.

Bedankt in ieder geval wouter!


BudgieMe

Allereerst mooie volière hoor, zal zeker leuk staan in je tuin!

Kolonie kweek is niet altijd even makkelijk en leuk hoor, waarom neem je niet je 3 koppeltjes en lekker in de volière en wil je een keer kweken doe dat dan ineen broedkooi, apart dus.

Na de broed kan je het ouder koppel weer terug de volière in doen en een ander huisje vinden voor de jongen.

Tim456

#4
Citaat van: BudgieMe op mei 24, 2011, 18:22:38
Allereerst mooie volière hoor, zal zeker leuk staan in je tuin!

Kolonie kweek is niet altijd even makkelijk en leuk hoor, waarom neem je niet je 3 koppeltjes en lekker in de volière en wil je een keer kweken doe dat dan ineen broedkooi, apart dus.

Na de broed kan je het ouder koppel weer terug de volière in doen en een ander huisje vinden voor de jongen.
Bedankt :D.
Een kweekkooi is inderdaad ook een optie, maar dat vind ik (persoonlijk dan) nogal klein. Ik zou dan zelf eerder één koppel (of twee) aan de kant zetten in een gewone kooi en een (of twee) koppel(s) laten broeden in de voliere. Dan zou ik natuurlijk wel voor de rustige vogels kiezen waarvan ik weet dat ze goed overeen komen, hoewel je nooit weet ofdat er een slecht karakter tussen zit. 1 ronde uiteraard en dan de jongen uitvangen. In het allerergste geval zou je (met 2 koppels) dan aan 12 tot 16 jongen kunnen komen, maar dat is volgens mij toch veiliger dan met mogelijk 8 parkietjes in een kweekkooi te zitten.
Het is allemaal nog verre toekomstmuziek natuurlijk. Eerst nog wat rondkijken voor info en binnen een jaartje zien we dan wel.
Wees gerust, ik zal niet meer zoals vroeger onbezonnen enkele kastjes ophangen en maar afwachten. ;)

Groetjes

Tim

lovesbudgies

Je leert snel, haha.

Een kweekkooi lijkt klein (al heb je ze in allerlei maten) maar is juist zeer handig. Je moet het nestje kunnen controleren, goed zicht hebben op de ouders en de kleintjes kunnen bekijken en zo nodig oppakken. Als het koppel in de volière broedt is dit alles zeer lastig om te doen.
De ouders hebben het zo druk in deze periode dat ze geen last hebben van de kleinere kooi, ze verbruiken al heel veel energie.
Het is dus toch beter een koppeltje in een broedkooi te zetten en de rest in de volière te laten.

Als de jongen overdag het blok uitgaan en al wat zelfstandig kunnen eten dan mag je ze overdag een paar uurtjes in de volière zetten. Je zult zien dat dit voor hen al heel vermoeiend is en dat ook zij het daarna prima naar hun zin hebben in een broedkooi.
Als de vogeltjes zes weken zijn en volledig zelfstandig eten mogen ze de volière in of verkocht worden. Dan wordt het langzaam weer rustiger voor de ouders.

BudgieMe

6 weken is krap hoor,...liever 7 en best 8. ;)

Tim456

Citaat van: Lovesbudgies op mei 29, 2011, 00:05:48
Je leert snel, haha.

Een kweekkooi lijkt klein (al heb je ze in allerlei maten) maar is juist zeer handig. Je moet het nestje kunnen controleren, goed zicht hebben op de ouders en de kleintjes kunnen bekijken en zo nodig oppakken. Als het koppel in de volière broedt is dit alles zeer lastig om te doen.
De ouders hebben het zo druk in deze periode dat ze geen last hebben van de kleinere kooi, ze verbruiken al heel veel energie.
Het is dus toch beter een koppeltje in een broedkooi te zetten en de rest in de volière te laten.

Als de jongen overdag het blok uitgaan en al wat zelfstandig kunnen eten dan mag je ze overdag een paar uurtjes in de volière zetten. Je zult zien dat dit voor hen al heel vermoeiend is en dat ook zij het daarna prima naar hun zin hebben in een broedkooi.
Als de vogeltjes zes weken zijn en volledig zelfstandig eten mogen ze de volière in of verkocht worden. Dan wordt het langzaam weer rustiger voor de ouders.
Daar heb je inderdaad een punt, nestcontrole zou niet zo simpel zijn.
In feite zou ik perfect gebruik kunnen maken van een "gewone" kooi die ik al staan heb dan. Deze is ongeveer, op het zicht dan (60*40*40), even groot als een kweekkooi en ik kan het nestblok aan de buitenkant hangen zodat ik eenvoudig nestcontrole kan doen.
Maar om de jongen een paar uurtjes onder te brengen in de voliere... Dat zie ik toch niet direct gebeuren. Ik ben namelijk nog niet zo handig in het vangen van die parkietjes ::) en voor je het weet is er eentje weg via de deur.