Topic gesplitst: problemen bij broedend koppeltje

Gestart door Johannis, mei 21, 2011, 12:35:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannis

Hallo, ik wilde hier even op inhaken want ik heb dit jaar voor het eerst parkieten (in een buitenvolière) en de pop zit momenteel ook op een nest van vijf eieren (laatste telling) die over een paar dagen naar verwachting zullen beginnen uit te komen. Ik zie de laatste paar dagen dat het mannetje haar óók lastig valt.

Ik heb niet de indruk dat hij probeert te proberen te paren. Het popje verlaat namelijk de nestkast uit angst dat door de ruzie (zo concludeer ik dan) de eieren schade oplopen. Het mannetje blijft vervolgens in het nest zitten en ik betrap hem erop dat hij met z'n snavel aan de eieren zit te knabbelen. Alarmfase nr 1 kortom.

Ik zit nu te denken aan drie mogelijke oplossingen. 1) Het apart zetten van het mannetje. 2) kopen van speeltuig om hem af te leiden. 3) vervangen van de eieren en nep-eitjes ervoor in de plaats te zetten.

Bij het plaatsen van de nep-eitjes zit ik alleen ook nog met de vraag wat ik zolang met de echte eitjes doe. Ik heb nl alleen maar dit ene koppel.

Kan iemand mij hier (snel svp) op antwoorden ?

Bij voorbaat dank...
 

Johannis

UPDATE

Mijn bovenstaande vraag is inmiddels iets dringender geworden omdat vandaag het eerste eitje is uitgekomen. Het mannetje heeft het popje weer de nest uitgejaagd en ditmaal ook belet om er weer in te gaan. Ik heb 'm gecorrigeerd maar hij bleef aanstalten maken. Daarop als maatregel het mannetje in een aparte kooi gezet.

Popje nu alleen in de buitenvolière, met vier eitjes en een jong. Vers drinkwater, parkietenzaad en eivoer is aanwezig. Ik ben voornemens om het mannetje geïsoleerd te houden en pas na een week eventueel weer met zijn gezinnetje te herenigen om mee te helpen voeden. 

Doe ik hier verstandig aan ? 

(Wat de nep-eieren betreft, ik stel nog steeds prijs op een antwoord... voor een volgende keer; klopt het trouwens dat je die nep-eieren ook kunt gebruiken om te voorkomen dat het popje meteen opnieuw met een leg begint en zichzelf uitput ?)

vr. groet,

lovesbudgies

Ik denk dat je er prima aan hebt het gedaan het mannetje apart te zetten. Eventueel kun je het voer in het blok zetten, als dat past.

Je had de eitjes niet kunnen vervangen door nepeitjes, dan waren de embryo's overleden. Mocht ze meteen na dit nest weer opnieuw gaan leggen
dan kun je de eitjes inderdaad omwisselen met nepeitjes, de echte eitjes gooi je dan meteen weg zodat er geen embryo in kan ontwikkelen. Na ongeveer
3 weken zal ze het zat zijn en van de eitjes afgaan.

Johannis

Citaat van: Lovesbudgies op mei 21, 2011, 21:27:51
Ik denk dat je er prima aan hebt het gedaan het mannetje apart te zetten. Eventueel kun je het voer in het blok zetten, als dat past.

Je had de eitjes niet kunnen vervangen door nepeitjes, dan waren de embryo's overleden. Mocht ze meteen na dit nest weer opnieuw gaan leggen
dan kun je de eitjes inderdaad omwisselen met nepeitjes, de echte eitjes gooi je dan meteen weg zodat er geen embryo in kan ontwikkelen. Na ongeveer
3 weken zal ze het zat zijn en van de eitjes afgaan.

Bedankt voor dit antwoord. Ik zal het proberen met het voer. Aangezien het de 1e keer is dat het popje jonkies heeft, maak ik me zorgen of ze wel genoeg kropmelk heeft en of ze niet te nerveus zal zijn (op basis van de informatie die ik op internet vond). Ik hou m'n vingers gekruist.

Zullen de nepeieren ook helpen voorkomen dat ze opnieuw gaat leggen dat je weet ?

Alvast erg bedankt tot zover,

Met vriendelijke groet,
Johannis

lovesbudgies

Dat durf ik niet te zeggen, ik denk niet dat iemand ooit voordat ze weer gaat leggen al nepeitjes neerlegt.
Als alle vogeltjes uit het blok zijn en dus niet meer 's nachts in het blok slapen kun je het blok weghalen.

Johannis

Citaat van: Lovesbudgies op mei 21, 2011, 21:51:06
Dat durf ik niet te zeggen, ik denk niet dat iemand ooit voordat ze weer gaat leggen al nepeitjes neerlegt.
Als alle vogeltjes uit het blok zijn en dus niet meer 's nachts in het blok slapen kun je het blok weghalen.


Het blok (zelfgemaakt trouwens, ahem  ::)) dient ook een beetje als decorstuk, dus die wil ik graag op zijn plek houden. Was inderdaad het effectiefst om die gewoon weg te halen, dat klopt,  maar goed... Ik denk dat ik het, als alles goed afloopt dalijk, ga proberen met die eitjes. En ik laat het je nog weten of die truc helpt. lol

Ik wens je hierbij een fijn weekend 'Lovesbudgies', en nogmaals... bedankt!

lovesbudgies

Dat kan niet. Je kunt geen blok het hele jaar door in de voliere laten, dan blijf je nestjes krijgen, zeker een paar per jaar.
Als je straks bij de 2e leg de eitjes omruilt voor nepeitjes en ze wordt het zat en gaat van het nest af, dan begint ze meteen weer opnieuw. Eitjes eruit gooien en weer gaan leggen.  ;) In het gunstigste geval wacht ze een paar weken.

Bedankt, jij ook!

Groetjes,

Lisanne

Moppers

Als je per se het blok wil laten hangen omdat je het zo mooi vindt, is het dan geen optie om de ingang van het blok af te sluiten? Door er een houten plaatje voor te timmeren bijvoorbeeld. Het lijkt me namelijk wel dat het welzijn van je popje voor het esthetische van de voliere gaat....