Dubbel verlies

Gestart door Moppers, mei 21, 2011, 17:53:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Deuntje was op. De afgelopen twee jaar werd ze duidelijk ouder en ouder. Ze was niet meer de baas, wilde niet meer vliegen. De laatste tijd werd ze ook steeds vaker van een stokje 'geduwd', waarna ze naar beneden fladderde. Sinds woensdag was ze echter echt op. Ze is tegen mijn verwachting nog twee nachten doorgekomen, maar gisteren heb ik haar in laten slapen.
Deuntje en Binky waren de eerste twee parkietjes die ik adopteerde bij de dierenambulance. Van mijn vogelbende had ik hen het langst. Het is nooit leuk als je een vogeltje moet verliezen, maar dit deed daarom nog wat extra pijn. Toch wist ik al dat ze de zomer niet zou redden, dus ik had me er al een beetje op kunnen voorbereiden, voor zover dat kan. Ik ga Deuntje ontzettend missen, mijn lieve kleine furie.

Maar daar mocht het niet bij blijven. Ik had vanmiddag het jaarlijkse vrijwilligersuitje van mijn werk. Ik kom een half uur geleden thuis, zie ik Bob op Egmont zitten op de bodem van de kooi. En Egmont is dood. Als ik hem eruit haal, zie ik waarom: zijn nek is gebroken.
In de paar maanden dat ik hem had, sinds december, ben ik me ook aan Egmont enorm gaan hechten. Hij zag er zo aandoenlijk uit met zijn verfrommelde verenpakje. Ook had hij een geweldig karakter: supernieuwsgierig en een hartje van goud.
De dood van Egmont maakt me ook verdrietig, maar ook zo ontzettend kwaad. Eerst Fidelio dood, dan Koosje ziek, vervolgens Deuntje aan het eind van haar Latijn en hup gelijk de volgende dag Egmont onverwachts dood. Snoetverdoerie is niet het mildste wat er door me heen gaat en wat ik uitschreeuw.

Toen ik zag dat Deuntje het niet ging redden, zat ik steeds naar een bepaald plekje in de tuin te kijken. Normaal ben ik niet zo van het begraven van parkietjes, maar ik dacht daar wel steeds aan bij dat plekje. Zo moest het dus maar zijn. Maar dan wel met een mooie plant erop, het liefst een donker blauw-paarse Amerikaanse Sering. Die heb ik niet kunnen vinden, maar vanochtend wel een andere die van lente tot herft bloeit (mijn moeder heeft hem ook).
Morgen zou ik Deuntje er begraven, dus het doosje met haar had ik nog liggen. Ik hem Egmontje er maar bij gelegd.

Dag schatjes. Bedankt dat jullie in mijn leven waren.

ps geen regenboogbrug gedoe svp

marinkedejong

Ik krijg een behoorlijke brok in mijn keel als ik dit alles zo lees. Wat een nare samenloop van omstandigheden; het lijkt waarachtig wel Murphy's Law. Heel veel sterkte toegewenst!

BudgieMe

Hè, dat is zeker naar en dubbel op verdriet.
Van Deuntje is het naar omdat ze 1 van de 1e was maar je hebt het wel aan zien komen en nu rust ze, op is op.
Maar nekje breken is iets lulligs, bah, daar kan je je niet op voorbereiden.
Sterkte!

Parkieten-Freak

Moppers, ik begrijp je verdriet en om het heengaan van Deuntje en Egmont maar al te goed.
Ik vind het heel mooi dat je Deuntje en Egmont samen gaat begraven onder een seringenboom. Een prachtige laatste rustplaats voor twee lieve, ondeugende grasparkietjes!
Ik wens je veel sterkte!


hillie

Heel veel sterkte toegewenst met het verlies van Deuntje en Egmont, Moppers.

lovesbudgies

Hè?? Nek gebroken? Hoe kan dat nou??? :o

Wat ontzettend stom en naar, komt er ook nog eens bij. :(

Veel sterkte Ing.

Idske

Jeetje, wat ontzettend naar en verdrietig!

Heel veel sterkte gewenst!

Liefs, Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

pixie

Potver, wat een verdrietig verhaal!

Heel veel sterkte toegewenst!

Sjaakie

Wat ontzettend verdrieting zeg! Heel veel sterkte!

Geertje

Moppers, wat triest... Heel veel sterkte!

Petr@

In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Pino2006


inge

Namens ons, ook veel sterkte gewenst!

Wouter

Ik begrijp je helemaal Ingrid. Veel sterkte!

Maaike*

Tsjee, wat een hoop narigheid tegelijkertijd! Veel sterkte Moppers.


MissDorien

Sterkte! Het zit niet mee zeg.

Moppers


Kleintjes

Hey lieverd,

Sorry dat ik (we) nog niet gereageerd had.. ik kon geen woorden vinden :( Nog steeds eigenlijk niet, maar ik probeer wel wat simpels wat toch oprecht gemeend is:

ALsnog veel sterkte met dit verlies. Je hebt van hen mogen genieten en zij van jou.
Om niet al te sentimenteel te worden (op verzoek) zal ik 't hier bij laten :)

Groetjes, sterke, dikke knuffel en liefs:

Maartje, Mano en de 'helden'
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Dankjewel, mutsje(s).

wofosi

Heel veel sterkte.
Ik voel met je mee. In de tuin is het een mooi plekje.
Wij hebben hier ook in de tuin een dierengrafplek. Er liggen helaas mij te veel. Maar gelukkig vele uit ouderdom. Maar het blijft zeer doen. Elke keer weer.


Moppers

En het drama gaat maar door en door. Deze week kwam ik er eindelijk aan toe om ontlasting voor onderzoek op te sturen. Dat lukte eerst maar niet door vogels die niet meewerkten, druk op het werk, zelf ziek zijn etc, maar deze week kwam het er dan eindelijk van.
Met Pinksteren was Pique overleden. Ik was er zelf niet, degene die mijn vogels eten kwam geven vond hem dood op de bodem van zijn voliere. Afgelopen woensdag heb ik de ontlasting opgestuurd naar Drachten. Gisteravond laat zag ik Bloem een beetje bol zitten. Vanochtend werd ik wakker door vreemde vogelgeluiden. Bloem zat op de bodem in een hoekje gedoken, een paar minuten later kreeg ze wat stuipen en was het over.

Vanmiddag kreeg ik de uitslag van het ontlastingsonderzoek. Ik had van Bloem en Koos ontlasting opgestuurd. Er zat meer dan normaal bacterien in de ontlasting van beide vogels. Aan deze bacterien alleen kon Bloem echter niet zijn overleden, was de mening van dokter Beijer.
Megabacterie was niet uit te sluiten, omdat dit vaak door de dunne darm wordt afgebroken. Geen sporen van mega in de ontlasting wil dus nog niet zeggen dat er geen sprake is van mega.
Ook de papegaaienziekte kon hij niet uitsluiten. Hiervoor was veel ontlasting nodig, de hoeveelheid die ik had opgestuurd (2 van Bloem en 4 van Koos) was niet genoeg.
Dokter Beijer raadde me aan sectie te laten plegen op Bloem. Dit had ik zelf ook al in gedachten als er niets uit het onderzoek zou komen, ik had haar er al voor 'ingepakt'. Hij gaat echter zelf dit weekend op vakantie dus hij verwees me door naar dokter Dorrestein van het NOIVBD. Die heb ik gelijk gebeld, alles kort uitgelegd. Hij heeft me geïnstrueerd hoe ik Bloem moest bewaren als ik haar vandaag niet meer op kon sturen. Het telefoontje van dr Beijer kwam om kwart voor 5, dus dat ging niet meer lukken. Maandag stuur ik Bloempje dus op voor sectie.
Beide heren waren heel vriendelijk aan de telefoon, dat is toch altijd erg prettig. Ik hoop dat er uit de sectie van Bloem uberhaupt iets duidelijk wordt, hopelijk ook iets waarvoor ik de andere vogels kan behandelen. Als het oordeel 'ouderdom' is (ze was al 10, heeft voordat ze bij mij kwam altijd schepvoer gekregen) is, dan weet ik het echt niet meer... Nou ja, eerst maar even afwachten.

Parkieten-Freak

#21
Jeetje, het zit je niet mee Moppers. Wat een ellende allemaal.  :(
Ik ben heel benieuwd naar de uitslag van de sectie, maar het zou me niet verbazen als er niets  bijzonders uitkomt.
Goede voeding is belangrijk voor een goede gezondheid maar de genetische blauwdruk die elke grasparkiet bij zijn of haar geboorte meekrijgt, is dat ook. Misschien was Bloem gewoon "op", heel weinig grasparkieten bereiken de leeftijd van 10 jaar. 
Veel sterkte!



Kleintjes

Jeetje meis... wat 'n ellende in zo'n korte tijd.
Gisteravond hadden we nog er over. Ben best wel geschrokken van je berichtje nu.

Zoals Anneke al zei, misschien was ze gewoon op. Wel slim dat je 't toch laat uitzoeken voor de zekerheid. We duimen voor je dat er niks vreemds of engs uit komt en dat 't gewoon ouderdom was.

Groetjes, sterkte, dikke knuffel en veel liefs van ons alle 6:
Maartje, Mano en de Kleintjes Gino, Kruumel, Silly en Tweety
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Ik hoop dus aan de ene kant wel dat het ouderdom was. 10 is een prachtige leeftijd voor een popje dat 9 jaar slechte voeding heeft gekregen. Maar aan de andere kant hoop ik dat er iets uitkomt waar ik wat meer mee kan. Of beter gezegd, waar ik mijn andere vogels voor kan behandelen of beschermen. Want 5 parkieten in 5 maanden, dat kan gewoon geen toeval zijn. Ik ben zo bang dat het alleen maar meer sterfgevallen worden, dat ik nog meer schatjes verlies. In het duister tasten is de hel voor een bezorgde parkietenmoeder :-\

Kleintjes

Kan me goed voorstellen hoe k**** 't is nu allemaal is. Je kunt op ons rekenen, in ieder geval op onze steun ^_^ en als je wilt babbelen kan dat (nagenoeg) altijd :)

Ben zelf ook erg benieuwd wat 't nu is, of niet is. Je angst is goed te begrijpen.. is ook niet echt 'normaal', 5 parkietjes in 5 maanden,  maar er zijn al vreemde dingen gebeurd op deze aardbol :S
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

Vijfdubbel verlies?! Verschrikkelijk, dat wil niemand meemaken. :(
Ik hoop dat je vanaf nu gespaard wordt, dat is je meer dan gegund.

Heel veel sterkte Ing.

Mirjam

Ook ontzettend veel sterkte van ons  :'(.

Ikke

Goh, wat balen Moppers, en dan dubbel verlies!?
Sterkte, ik leef met je mee.

Jahalon

Heel veel sterkte moppers!

Idske

Awww...jeetje zeg  :'( Heel veel sterkte en knuffel!
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

inge

Namens ons ook veel sterkte toegewenst :(

parkiet91

Dat is wel heel erg allemaal zeg!
Veel sterkte.

hillie

Ook nog namens mij heel veel sterkte gewenst met alle verliezen nog :'(
En laten we hopen dat het inderdaad de ouderdom is bij bloempje.

wofosi

Och mijn hemeltje,

Dit is toch verschrikkelijk allemaal. Zo snel alles op elkaar. Wat moet een mens allemaal te verduren krijgen, vraag je je wel eens af.

Heel veel sterkte. En goed van je, dat je het laat nakijken. Zo kan je alles uitsluiten voor jezelf.

Moppers

[Bert]Wachten duurt lang lang lang, wat duurt dat wachten lang[/Bert]

Ik heb Bloempje maandag opgestuurd, maar tot nu toe nog geen uitslag binnen.
Koosje was sinds vrijdag al ontzettend met buurman en recente 'weduwnaar' Binky aan het flirten. Maandag was ze maar heen en weer aan het rennen over het stokje aan de kant van de andere volière. Ook Binky had constant aandacht voor Koos. Ik had eigenlijk willen wachten tot ik wist of ik uberhaupt vogeltjes ergens voor moest gaan behandelen, maar dit kon ik niet meer aanzien. Deurtjes open en na wat rondgefladder belandde Koos bij Binky in de voliere. En binnen twee minuten was duidelijk dat het wel héél goed klikte ;) Ze zijn hardstikke blij met elkaar. Koosje moet nog even wennen aan de andere indeling van deze volière en aan de nabijheid van de valkparkieten, maar dat gaat snel. En tussen Binky en Koos gaat het hardstikke goed, ze vinden elkaar zo lief.
En dan nu maar verder wachten op de sectie-uitslag......

lovesbudgies

Dat is super zeg! Toch nog wat leuks in deze vervelende tijd.

inge

Leuk dat ze elkaar gevonden hebben :)
Dat ze nu maar genieten van elkaar, en dat je nu mag gespaard blijven van alle ellende.
Groetjes

Parkieten-Freak

Wat heerlijk dat het goed gaat tussen die twee, eindelijk weer eens een meevallertje!  ;D


Moppers

De uitslag van de sectie is binnen (die man werkt kennelijk ook wel eens op donderdagavond :p)

Begeleidende tekst in de mail:
Citeeruw parkiet was lijdende aan een leveraandoening genaamd amyloidosis. Dit is een zeldzame stapelingsziekte die af en toe bij parkieten voorkomt. De oorzaak is onbekend, maar het is niet besmettelijk

Nadere informatie uit het sectierapport zelf:
CiteerMacroscopie
Gele pop in matige conditie (gewicht 33 gram) geen ring.

Belangrijkste bevindingen:
- geen vetweefsel
- vergrote bleek bonte zeer stevige lever met bolle ronden.
- kleine bleke milt
- longen erg bleek
- in de krop wat pap, verder leeg MD kanaal.
- in de darm bloederige inhoud

Microscopie
Parasitologie negatief

Cytologie:
- lever met regeneratie van levercellen, jongen ery's en mgl erythroblasen, veel tussencelstof
- milt g.b.
- long met veel geactiveerde respiratoire macrofagen
- maag g.b.
- darm vrij veel bacterien en gedenatureerd bloed

Interpretatie
Beeld van een chronische hepatitis, mgl met amyloid stapeling. Door niet onvoldoende eten een bloedrige darminhoud ontwikkeld, waaraan gestorven

Conclusie
Chronische hepatitis met verdenking amyloidosis. Dood door verbloeden in de darm

Veel medische termen! Wat ik er in ieder geval uit opmaak: ze had een chronisch ontstoken lever, waarschijnlijk door een aandoening die ophoping van weefsel veroorzaakt. Dit is niet besmettelijk, mijn nog levende vogels lopen dus geen gevaar.

Ik heb intussen al een beetje gegoogled, maar ik begrijp nog niet het hele rapport, en met name de samenhang tussen de constateringen niet. Wat ik heb gevonden/weet (en snap, want een medische term uitgelegd in medisch jargon zegt mij nog niet zo veel):
Hepatitis: ontstoken lever
Stapelingsziekte: "aandoening als gevolg van een gebrek aan een bepaald enzym, waardoor stoffen niet worden afgebroken, maar worden opgeslagen ('gestapeld'), wat leidt tot stoornissen in de functie van de desbetreffende organen."
Amyloidosis: hierbij worden bepaalde eiwitverbindingen (een amyloid) niet afgebroken maar juist afgezet, opgehoopt, op plaatsen in het lichaam. Dit kan op 1 plaats zijn zoals 1 orgaan, maar ook op meerdere plaatsen in het lichaam.

Dat is zo ongeveer hoever ik ben gekomen. Wie wil me helpen het rapport verder te ontcijferen? Wat ik nog niet heb uitgevogeld:
* Wat betekent precies "jongen ery's en mgl erythroblasen, veel tussencelstof" (met mgl bedoelt hij mogelijk)?
* Wat zijn "geactiveerde respiratoire macrofagen"? Respiratoir snap ik, maar wat zijn precies macrofagen (en dan met name in de longen, heb er iets over gevonden dat ik niet kan plaatsen) en wat is het verschil in gevolg van geactiveerd danwel niet geactiveerd?
* Wat kan amyloidosis of in ieder geval een ontstoken lever voor gevolgen hebben voor de rest van het lichaam? Kan het er toe leiden dat een vogel niet meer gaat eten? Of kan het tot meer bacterien in de darm leiden? Want aan darmbloedingen is ze uiteindelijk officieel gestorven. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is geweest van die darmbloedingen, een diepere reden dan een lege darm dus.

Dan nog een zijgangetje: Bloem had toen ik haar kreeg al een bult op de borst. Zou dit zoals ik dacht gewoon een typische vetbult zijn die oude popjes wel vaker krijgen, of zou het ook aan amyloidosis kunnen liggen? De bult is verder niet onderzocht, dus daarover staat niets in het rapport.

(bron over amyloidosis die ik nuttig vond: http://www.rasfokkers.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=498&Itemid=70)

Mochten er mensen dit alles lezen en onbekende termen tegenkomen die ze niet kennen maar die ik wel voor bekend aanneem, roep vooral welke termen dat zijn. Dat ik weet wat ze betekenen en hier niet om nadere uitleg erover vraag neemt natuurlijk niet weg dat misschien andere mensen er iets over willen leren en het ook willen weten.

Ps, beheer, als jullie het beter vinden passen, mag dit topic wat mij betreft vanaf dit bericht worden afgesplitst naar subforum ziekten. Als jullie het in het huidige subforum beter vinden passen dan is dat uiteraard ook prima.

Moppers

In toevoeging:
Ik heb nog niet de hele tekst van de link die ik gaf gelezen. Misschien dat ik het antwoord zelf dus eerder vind, dan zal ik dat laten weten (leermomentje!), maar wat me te binnen schoot:

Amyloidosis is niet besmettelijk. Maar zou het erfelijk zijn? Pique was namelijk ofwel de zoon en anders het broertje uit een later nest van Bloem. Hij zou hier dus ook aan kunnen zijn overleden als dat het geval is.

En iets van een link die Kleintjes net in de chat noemt:
"Een belangrijke rol van de macrofaag is het verwijderen van necrotisch cellulaire puin in de longen. Het verwijderen van dode celmateriaal is belangrijk in chronische ontsteking, zoals de vroege stadia van de ontsteking worden gedomineerd door neutrofiele granulocyten (:o), die worden opgenomen door macrofagen als ze volwassen geworden."
http://www.news-medical.net/health/Macrophage-Function-(Dutch).aspx
Veel op te ruimen dood weefsel in haar longen dus. (smiley uiteraard zelf toegevoegd)

lovesbudgies

Misschien dat Parkieten-Freak wat meer kan zeggen over de medische termen?

Parkieten-Freak

Even kijken, ik heb wat van internet gekopieerd zodat één en ander wat duidelijker wordt. Met name het stukje over bloedstolling (zie link hieronder).

De lever is betrokken bij de bloedstolling. Bij leverontsteking is de bloedstolling verstoord, dit leidt tot bloedingen in de darmen en/of andere organen.
http://www.zowerkthetlichaam.nl/73/hemostase-en-bloedstolling/

Mechanisme van bloedstolling
Bloedstolling gebeurd in drie essentiële fasen.
• Een complex van stoffen die prothrombine activator wordt genoemd, wordt gevormd.
• Prothrombine activator katalyseert de omzetting van prothrombine tot thrombine.
• Thrombine fungeert als een enzym wat fibrinogeen omzet tot fibrinedraden. De fibrinedraden vormen een net waarin bloedplaatjes, bloedcellen en plasma worden gevangen; dit is het bloedstolsel.
Prothrombine wordt omgezet tot thrombine. Prothrombine is een labiel plasma-eiwit wat makkelijk splitst in kleinere componenten. Een van die componenten is thrombine. Prothrombine wordt constant door de lever geproduceerd. Wanneer de lever niet in staat is om prothrombine te produceren, daalt de concentratie van prothrombine binnen 24 uur en is de bloedstolling verminderd. Vitamine K heeft de lever nodig voor de vorming van prothrombine. Een gebrek aan Vitamine K of een leverziekte kan de bloedstolling verminderen.
-----
Jonge ery's: erytrocyten (rode bloedlichaampjes) hebben een levensduur van 120 dagen. Niet alle erytrocyten in je lichaam zijn even oud. De ene is 1 dag oud, de 100, weer een andere 50 dagen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_bloedcel
-----
mgl lijkt me een laboratoruim waarde. Ik zou haast zeggen mg/l (milligram per liter) maar helemaal zeker ben ik niet.

Ik zal morgen nog even verder kijken.


Moppers

Kijk, dat schijnt weer wat meer licht op het rapport. Dankjewel!!

Met mgl bedoelt hij volgens mij 'mogelijk' ;)

Parkieten-Freak

#43
Heb nog wat nagezocht:

Erytroblasten zijn in feite voorlopers van rode bloedcellen. Rode bloedcellen worden in het beenmerg aangemaakt door deling van een bepaald soort beenmerg-stamcellen.

Over amyloidose (in dit geval bij de mens) heb ik nog een interessante link gevonden.
http://www.hematologienederland.nl/amyloidose#wat

Tussencelstof is het materiaal dat tussen en rond de lichaamscellen zit. De cellen krijgen o.a. voeding van de tussencelstof.