Tip van de week: een jonge grasparkiet kopen

Gestart door lovesbudgies, mei 16, 2011, 01:19:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lovesbudgies

Deze tip van deze week gaat over het kopen van een jonge grasparkiet.

-Een grasparkiet kan bij zijn ouders weg als hij 6 weken is. Het liefste blijft hij nog 2 weken langer bij zijn ouders zodat hij nog wat opvoeding van hen meekrijgt.
Jammer genoeg worden er steeds vaker parkieten aangeboden van nog maar 4 weken oud. De meeste parkietjes eten dan echter nog niet zelfstandig. Daarnaast missen ze de laatste 2 weken voeding van hun vader en een heel stuk opvoeding. Dit kan later resulteren in een mindere weerstand, een minder goede gezondheid en gedragsproblemen.
Hoe herken je een parkiet van minstens 6 weken oud? Deze heeft een lange, volgroeide staart, eet, vliegt en beweegt zelfverzekerd en zelfstandig en zit gewoon op een stokje, nooit op de bodem van de kooi.

-Koop alleen parkieten die door de ouders gevoed zijn. Dat handopfokparkietjes tammer worden is een fabeltje, daarnaast krijgen ze vaak last van gezondheidsproblemen en gedragsproblemen. Doordat ze te weinig contact hebben gehad met volwassen parkieten zijn ze later brutaal en asociaal naar soortgenoten toe, dit maakt het moeilijk om een partner te vinden of om ze te koppelen.
Het gros van de parkieten die door leken met de hand gevoerd wordt, overlijdt binnen 3 maanden. Een bacteriƫle infectie, kropverzuring, kropverbranding en het verkeerd overzetten op zaadjes/pellets zijn maar enkele van de gevaren van handopfok, gevaren die vrijwel altijd lijden tot de dood.
(In noodgevallen, bijvoorbeeld als de oudervogels plotseling overlijden, is het natuurlijk wel noodzakelijk de jongen met de hand te voeren. Dit komt echter bij gezonde oudervogels zelden voor. Laat dit over aan een ervaren vogelliefhebber met voldoende kennis van handopfok)

-Koop alleen jonge vogels die gewoon kunnen vliegen. Een vogel kortwieken op zo'n jonge leeftijd ontneemt hem de kans zich lichamelijk en geestelijk te ontwikkelen tot een gezonde vogel. Ook dit levert weer een lichamelijke achterstand op en geestelijke problemen later. Daarnaast kan een verkoper ziektes zoals polyoma verdoezelen door de slagpennen af te knippen.

-Ga naar een betrouwbare kweker. Iemand die je zelf pap laat voeren of jongen veel te vroeg meegeeft is dat dus niet. Een goede kweker houdt zijn of haar jongen tot 6, liefst 8, weken bij zich. In die tijd krijgen ze de opvoeding die ze nodig hebben van hun ouders, maakt de kweker ze tam, leert ze wennen aan badderen, groenten en fruit, speelgoed, etc. Zo weet je zeker dat je een stabiele parkiet krijgt die niet te angstig is, en waar je makkelijk een goede band mee op kan bouwen voor de rest van zijn leven.

En dat is toch wat we willen, een tamme parkiet die gezond is van lichaam en geest!

Houdt alstublieft deze handel in vogels niet in stand, koop ze niet, ga voor een goede kweker!

Geschreven door: Lovesbudgies. Met toevoegingen van: BudgieMe, Fullmetalgirl en Moppers.

Foto 1: parkiet van 4 weken oud.
Foto 2: dezelfde parkiet, nu 6 weken oud.
Foto 3: dezelfde parkiet, nu 8 weken oud.

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies


BudgieMe

Ja, het is soms vechten tegen de bierkaai!

Maar toch kan ik het niet laten, ik vind dat die taboes de wereld uit moeten!
Het is toch heden ten dage niet meer nodig die gebrek aan kennis en de onkunde die er heerst!

Dankzij het WWW is alle info makkelijk beschikbaar, zeker via de goede bronnen ( mensen met hart voor dieren, fora ).


Wat ik nu doe ( als ik op zoiets als de MP rondsnuffel, kan dit helaas niet laten,... ) is een link naar dit soort topics mailen aan mensen die daar adverteren.
Soms met wat meer tekst ook maar soms ook gewoon de link met de zin, mss is het verstandig om dit eens te lezen,....of iets in die trant.
De truc is niet te veroordelend of aanvallend over te komen maar eerder behulpzaam. ;)

Ik heb er al veel gunstige reacties op gehad, het is niet altijd moedwillig kwaad willen maar vooral onkunde.

Dus link ze naar de info, zorg wel dat je als je linkt naar iets, het als gast te zien is. Registreren is weer een drempel!

Dus test dit door er uit te loggen en kijken, anders iets op het net zoeken wat goede info is en zichtbaar voor ieder.
Mijn website staat altijd ter beschikking voor dit soort dingen. ;)

Niet iedereen heeft zin om dit te doen dat snap ik wel, maar mocht je je een keer vervelen,.... ::)

duintje

#3
Ook ik dacht vroeger dat een jong met handopfok tammer werd. Maar mijn 1e vogel was er (door haast, het willen hebben van een vogeltje (al een jaar of 3) en een stevige man....)
Had blijkbaar al wat nestjes verzorgd, reageerde erg op spiegels door voergedrag...
maar zelfs hij kwam naar me toe, ging op mijn hand of schouder zitten, en heeft zich zelfs een paar keer laten aaien........
De keer erop had ik een jong van ong. 7 a 8 weken en deze was supertam!!
Praatte honderduit, zei woorden na, als je bv net thuis kwam was het "hai, hai ga je mee lekker koffie drinken??? jammie ..."
En als je wat zat te eten was het ineens in je oor, met een lief stemmetje "lekker, lekker??"  ofwel het was een stille wenk van vergeet mij niet.....
Ook vroeg hij wel om (parkieten)snoepjes, en als hij moe was vloog hij de kooi in , ging even rommelen, en dan met een heel slaperige stem(ala baasje) "lekker slapen" zitten mompelen!!
Als ik de bakjes verschoond had en hem afdekte zei hij vaak ook nog "lekker slapen lekker."
Wist ook dat warm eten prima smaakte, want als je niet oplette jatte hij bv sla van je bord,en vloog ermee door de kamer....
Dus 't hok ging (met vogel erin) DICHT!!
Als ik zei "moeve, in je hok" ging hij er (na wat uitproberen!!) er meestal zonder problemen weer in........!!
Zo tam kan een parkiet van 7 weken worden!!

De meeste parkieten die ik heb gehad zijn lekker bij de ouders gebleven tot ze werden "uitgestoten", de oudervogels bijten hun jong dan (een beetje hardhandig!!)op het kopje onder het mom van "hoepel nu maar op!!", dan is het tijd om zo'n hummel mee te nemen....
Pootjes die donker of licht kleuren is dikke onzin om daar de leeftijd aan te bepalen.
Meestal zie je het wel aan het staartje (heel kort bij een jonge vogel), maar sommige mensen zijn zo leuk om voor een tientje extra  de staartveren ('t zijn er 2 dikke) uit te trekken en dan te zeggen "kijk, hij is nog erg jong".
Meestal zie je het inderdaad aan de ogen (pupilrand als ze ouder worden), maar ook de motoriek verraad een hoop: hoe zit zo'n beest in de kooi, klemt hij goed met de pootjes, is hij alleen onhandig, of is er misschien meer aan de hand...
Ook ik heb ooit een vogeltje gekocht dat echt door nood..(geen smoes!!) met de hand was gevoed!! Was vaak ziek, hangerig, maar ook weer supertam, en superlief.

Ik vermoed dat hij een hartafwijking had, had n.l niet de conditie om ver te vliegen...
Ik hoop dat de Tommie's van nu sterke jonge vogels zijn die de kracht hebben goed te vliegen, en hun baasjes veel plezier bezorgen.
groeten van heidi van duinen

Fouten aangepast en 't duidelijker gemaakt zodat 't verhaal ook te volgen is. Let op Hoofdletters! Groetjes, Kleintjes

Kleintjes

Citaat van: duintje op augustus 17, 2011, 15:09:54
Ik vermoed dat hij een hartafwijking had, had n.l niet de conditie om ver te vliegen...

Ooit met hem naar 'n Dieren Arts of Vogel Arts geweest? Als ik iets niet vertrouw ga ik met m'n kleine vriendjes naar de DA / VA.

Dat even ter zijde:
Jonge vogels herken je aan voornamelijk aan de golf tekening. 't neusdopje, de snavel en aan de oogjes. De veren doen er niet toe, die kunnen immers ook breken door bv. ruw te spelen of (wat sommige parkietjes leuk vinden) bij anderen in de staart te bijten of er aan te trekken. Ze vallen ook uit door de rui.

De golf tekening loopt meestal door tot aan de neus en de oogjes zijn meestal geheel donker. Albino's en andere ino's is 'n iets moeilijker verhaal aangezien die rode oogjes hebben en geen aftekening.
Snavelpuntje is vaak nog donker (soms zelfs bijna zwart) en 't neusdopje is nog niet duidelijk blauw / bruin.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses