Drinkflesje voor knaagdieren

Gestart door Petr@, juni 14, 2011, 19:01:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petr@

Ik zit er aan te denken om in de volière een knaagdierenflesje te hangen. Want Luna is weer eens aan de sloop, ze knaagt het hele drinkbakje kapot. Maar weet iemand of dat tuitje van zo 'n knaagdierflesje niet schadelijk is voor de parkieten? Ze zijn er ook in het plastiek maar die zijn voor verticale tralies.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

#1
Het ligt aan het materiaal. Plastic is prima, en het metaal moet van RSV zijn. (meestal gaat het dan om het tuitje en het kogeltje)

Of dat bij de knaagdierenflesjes zo is weet ik niet, ik heb het eens nagevraagd maar bij de dierenwinkel wisten ze het ook niet zeker.
Als je het niet zeker weet moet je het niet doen, de meeste metalen hebben een zinken coating en dat wordt giftig als het nat wordt. Dit wordt nog eens versterkt door zuren, zoals appelazijn.

De blauwe drinkflesjes met een kogeltje (speciaal voor vogels) zijn wel helemaal veilig, maar inderdaad alleen geschikt voor kooien met een verticale kant. Al krijg ik ze bij de meeste kooien wel tussen de horizontale spijlen gepropt. ;) (Bij mijn diana en hagen vision bijvoorbeeld, maar bij een montana kooi lukt het niet)
Je kunt ook een stukje van het houdertje afsnijden, dan past het wel.

Petr@

Bij de dierenwinkel wisten ze het ook eigenlijk niet dus daarom nog niet gekocht. Maar ik weet zeker als ik die plastieken koopt sloopt Luna die ook. Nou vond ik net een ander flesje en het tuitje is RVS las ik. Ik ga die maar bestellen.http://www.zooplus.nl/customerpicturedisplay/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooiuitrusting/voerbakken_drenkplaatsen/drenkplaatsen/23240
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

Hee, die is super zeg! Inderdaad RVS en plastic, prima dus. En hij kan nog aan een vogelkooi ook. Ik ben benieuwd hoe die bevalt, of ze er makkelijk uit kunnen drinken enzo.

Qua slopen van die blauwe flesjes, dat zal denk ik wel meevallen. Ze zijn rond afgewerkt zodat ze niet echt grip op het uiteinde kunnen krijgen om het te slopen.

inge

Volgens de 8 beoordelingen zijn de meeste er toch niet echt positief over?
Of  heb ik het mis?
Is dit niet te sterk voor een vogeltje ,bedoel ermee hebben ze kracht genoeg, het is bestemd voor knaagdieren.
Hoop natuurlijk dat het wel goed is maar heb mijn twijfels.
Ikzelf heb er eentje gekocht speciaal voor vogels bij Droopy in België past goed op de Montana .
Als ik het niet vergeet maak ik er morgen een foto van ;)

lovesbudgies

Weet je daar ook het merk van, Ing? Misschien is het hier ergens ook wel te bestellen. Ik bedoelde trouwens tussen de horizontale tralies van de Montana he, past die van jou daar ook tussen? Want ik denk dat Petra geen verticale tralies heeft.

Knaagdieren duwen met hun tong tegen het kogeltje, en vogels met hun ondersnavel (sommige ook met de bovensnavel), dus in principe kunnen vogels veel harder tegen het kogeltje duwen dan knaagdieren. Daarom denk ik dat dat wel meevalt. Maar als het kogeltje echt vast zit en er niets uit het flesje komt dan is het natuurlijk een ander verhaal.

inge

Hoi,hier een foto ervan .
Het merk is Marchioro.
Groetjes

[verwijderd door de beheerder]

Petr@

#7
Deze zag ik ook ergens op het internet, maar weet niet meer waar.
Maar ik ga in augustus naar Belgie (Gent) mischien dat ik het daar vind.
Het is best moeilijk om iets tevinden wat tussen de tralies van een Montana kooi past(Villa casa).
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Petr@

Heb de site gevonden. Er zijn 2 verschillende maten, 150ml en 300ml. Welke is nou de beste maat? Ik heb 5 parkieten.
http://www.honka.nl/winkel/product_info_lightbox.php?cPath=287_291&products_id=3469
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Jahalon

Waarom niet gewoon RVS bakjes, je zal toch elke dag schoon water moeten geven. misschien vaker. Luna is een knappe parkiet als ze die stuk krijgt!!

inge

http://www.neerhof.be
Weet niets of jullie hier iets mee zijn?
Hoop van wel ;)

Petr@

Citaat van: Jahalon op juni 18, 2011, 19:25:26
Waarom niet gewoon RVS bakjes, je zal toch elke dag schoon water moeten geven. misschien vaker. Luna is een knappe parkiet als ze die stuk krijgt!!

Omdat dat ze dan met z'n allen lekker gaan badderen in zo'n bakje . En ik denk dat een ieder wel weet dat je elke dag schoon water hoort tegeven ik doe het meerdere malen per dag.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Jahalon

Citaat van: Petr@ op juni 18, 2011, 21:49:22
Omdat dat ze dan met z'n allen lekker gaan badderen in zo'n bakje . En ik denk dat een ieder wel weet dat je elke dag schoon water hoort tegeven ik doe het meerdere malen per dag.

Gezellig toch met z'n allen badderen!!!

lovesbudgies

@Jahalon: Inderdaad hartstikke gezellig, alleen zo onhygiënisch. Het is wel drinkwater waar we over praten, dit hoort schoon te zijn
en dat is het na een badderpartij zeker niet! Het is geen doen het water elke keer na het badderen te verversen, dan blijf je bezig.

Daarnaast valt er allerlei troep in zulke bakjes, ontlasting, etensresten.. Ook heel onhygiënisch. Ik drink zelf ook geen water met poep of
eten erin, laat staan dat ik het opdrink nadat mijn vader erin gebadderd heeft. ;)

Als je pellets voert zijn drinkflesjes met een kogeltje de beste keus. Dit omdat vogels die pellets eten veel drinken, vaak zit er dan nog
wat voedsel aan hun snavel, en zo verontreinigen zij het drinkwater meerdere keren per dag.

@Petra: ik zou voor de 300 ml gaan, vooral met pellets. 150 ml was bij mij met 7 vogels altijd bijna op na 1 dag, dus 300 ml geeft je wat meer ruimte. Je kunt ook voor 2 van 150 ml gaan, heel af en toe lekt zo'n flesje weleens, als hij net niet goed dicht zit bijvoorbeeld, als er dan 1 binnen een uur leeglekt hebben ze toch nog te drinken.

Jahalon

Ja weet ik, vond de reactie die ik kreeg wat snerpend. Piet heeft de zaken omgedraaid, hij badderd in zijn drinkbak en drinkt uit het vogelbadje. :o ;D

Moppers

CiteerIk drink zelf ook geen water met poep of eten erin, laat staan dat ik het opdrink nadat mijn vader erin gebadderd heeft.
Gatverredamme, wat weet je het weer lekker plastisch te verwoorden  ;)

Citeerheel af en toe lekt zo'n flesje weleens
Ik had van die flesjes voor vogels gekocht, met zo'n blauw 'reservoir'. Allemaal lekten ze, joepie de poepie... (oke, van eentje weet ik het niet zeker, want die had ik 'op maat' geknipt voor horizontale tralies met de zijkniptang en dag 2 brak het hele tuutje af, maar toch) Was niet zo'n succes dus.

lovesbudgies

Hihihi.  ;D 


Het opnieuw weer in elkaar zetten van een flesje helpt bij mij tot nu toe altijd. Ook al zit alles goed dicht en vast, als ik het uit elkaar haal en opnieuw doe is het lek verholpen.
Let er ook op dat er 2 kogeltjes inzitten, niet 1, anders gaat het flesje ook lekken. (bij mij gingen er per ongeluk vier door het putje van de gootsteen  ::))

Petr@

Ik denk dat ik toch het classic knaagdieren flesje gaat proberen. Zal toch ook wel goed zijn anders zouden die knaagdieren toch ook ziek worden van het tuitje.

Pfff wat een gedoe zeg voor die sloperd hier  :'(
Ik zou haar eigenlijk voor straf in het smurfenkooitje terug moeten doen waarin ze 3 jaar geleden zat bij de vorige eigenaar ;)
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

Citaat van: Petr@ op juni 19, 2011, 20:16:11
Ik denk dat ik toch het classic knaagdieren flesje gaat proberen. Zal toch ook wel goed zijn anders zouden die knaagdieren toch ook ziek worden van het tuitje.

Voor zover ik weet is het zink dat vrijkomt door het water en appelazijn niet giftig voor knaagdieren. Dus gaat die vlieger niet op.
Jammer dat er nergens vermeld staat of het van RSV is of niet!

Al heb jij volgens mij geen vogel maar een knaagdier, haha.