Parkiet doet steeds rechteroog dicht (Handopfok + te jong parkietje gekocht)

Gestart door Vervoersmiddel, mei 14, 2011, 18:55:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vervoersmiddel

Hallo,

Ik heb sinds 3 dagen een 4 weken oud parkietje.
Hij eet goed en alles is in orde, maar hij doet steeds z'n rechteroog dicht.
Hij kan het wel openen, maar meestal houdt hij hem dicht. Hij doet het ook continu bij z'n rechteroog.

Wat kan ik eraan doen? Heeft iemand ervaring?

Mvg Vervoersmiddel

Pino2006

Je parkiet moet bij de moeder zijn. Pas als ze 6a7 weken gaan ze pas weg.

Vervoersmiddel

On topic plz!

Ik geef hem 4x per dag pap..

lovesbudgies

#3
Klopt helemaal, een parkiet mag pas met 6 weken bij de ouders weg, hij is dus nog veel te jong om op eigen benen te staan.
Dit is geen goede zaak hoor, hier kan hij geestelijk en lichamelijk problemen van krijgen.
Het beste kun je hem terug bij de ouders zetten en kijken of hij nog geaccepteerd wordt.

Over het oogje: is het geïrriteerd?
We kunnen natuurlijk zo niet zien of alles goed is met het oogje, maar normaal is het niet om het oog steeds dicht te houden.

Edit: Het feit dat 'Pino' je erop wijst dat het parkietje nog veel te jong is is misschien off topic, maar het is in dit geval van groot belang dat je hierop gewezen wordt. Voor de gezondheid van je parkietje. Ook handopfok is voor hem gevaarlijk, het brengt veel gezondheidsrisico's met zich mee.


Vervoersmiddel

Ja ik weet dat het beter is als hij naast z'n moeder bleef, maar dit kan nu niet meer.

Ik heb liever antwoorden waar ik wat aan heb.

Ik geef hem voedsel via een spuitje, maar dat papje komt soms niet in z'n mond en blijft het vastplakken aan z'n veertjes.

Er zit een klein beetje pap naast z'n oog, niet in z'n oog. Ik weet niet hoe ik het eraf moet halen, Ik ben bang dat ik z'n oog beschadig, kan het daaraan liggen? Mag een parkiet van 4 weekjes douchen?

mvg ik

lovesbudgies

We geven naast antwoorden waar jij wat aan hebt, ook antwoorden waar de parkieten wat aan hebben. Ik hoop namelijk dat dit je behoed nog een keer een te jong parkietje te kopen.

Het zou best kunnen dat het door de pap komt, maar je mag zo'n jonge parkiet nog niet douchen. Je zou het kunnen proberen met een wattenstaafje of zacht doekje en warm water.
Je hoort een parkiet ook altijd even schoon te maken na het geven van pap, zo voorkom je dit. En door het voeren met een kaakspoelspuit of handfeedingdopje op de spuit voorkom je ook het knoeien.

Ik wil je bij deze vragen wel netjes en beleefd te blijven tegen forumleden, ze helpen je tenslotte met je vragen.

Vervoersmiddel

Hmm, zo'n kaakspoelspuitje kan best handig zijn, ik zal het kopen.

Ook merk ik dat hij niet altijd z'n rechteroog sluit, alleen sommige gevallen, maar dan doet hij het echt continu.

Moet ik anders naar de dierenarts gaan?

(En bij m'n vorige posts wou ik niet provoceren ofzo)

Vervoersmiddel

Mijn parkietje is overleden!

Ik heb zo'n spijt dat ik niet naar jullie heb geluisterd, wat een idioot ben ik! Ik zit al twee dagen te huilen, en heb nergens meer zin in. Ik ben zelfs niet naar school gegaan, ik kon de hele nacht niet slapen.

Hoe moet ik dit gevoel kwijt? De pijn lijkt oneindig...

Ik heb m'n lesje geleerd

MissDorien

Jammer maar niet erg vreemd.
Sterkte met het verlies en ik hoop dat je in het vervolg eerst nadenkt voordat je iets levends aanschaft.

Vervoersmiddel

Alles liep tot 2 dagen geleden goed, tot tijdens het voeren.
Ik gaf hem pap via een lepeltje, en plots ging hij  soort van flauwvallen.

Hierna kon hij niet meer normaal lopen, en deed hij rare bewegingen met zijn hoofd.
Het leek op een soort van stikken, alleen las ik dat dat niet kan met een lepeltje?

Ik bracht hem dus naar een dierenarts, en de arts deed er niet eens een half minuutje  over! alsof hij geen tijd had. hij gaf gelijk antibiotica, en zei niet wat voor een ziekte hij had.

En binnen een uur of twee was hij gestorven.

En hij kreeg ook gele veertjes bij z'n staart.


Ik voel me zooo schuldig.. goddamn..



Weten jullie wat voor ziekte hij kon hebben? En  hoe lang gaat de pijn nog duren?

Parkieten-Freak

Vogeltje was vermoedelijk niet ziek, wel veel te jong.


lovesbudgies

Citaat van: Vervoersmiddel op juni 01, 2011, 18:05:34
Ik heb m'n lesje geleerd

Mooi. Wel jammer dat dat een leven moest kosten.

Ik denk ook niet dat hij ziek was. Hij is veel te jong uit het nest gehaald, heeft fundamentele dingen gemist die van hem een gezonde parkiet maken. Goede voeding en daardoor een sterke weerstand bijvoorbeeld, heeft hij nu niet gehad. Misschien heeft hij zich verslikt in de pap en is het in zijn longen terecht gekomen, dit kan zeker wel met een lepeltje. Of de pap was te heet en heeft hij zijn krop vanbinnen verbrandt. Of je hebt de bakjes en lepeltjes een keer niet goed ontsmet voor het voeren, en is hij daardoor overleden. Hij had tenslotte geen weerstand opgebouwd. Of je gaf te snel achter elkaar pap, en is zijn krop verzuurt. Of... etc, etc.

Hopelijk is dit een wijze les voor allen die een te jonge parkiet uit het nest halen en met de hand gaan voeden zonder dat het nodig is.

BudgieMe

Citaat van: Lovesbudgies op juni 02, 2011, 00:11:44


Hopelijk is dit een wijze les voor allen die een te jonge parkiet uit het nest halen en met de hand gaan voeden zonder dat het nodig is.

Misschien de titel even veranderen zodat de les goed zichtbaar is, te vinden is,...

Vervoersmiddel

Het blijft nog altijd in m'n hoofd zitten. Moet ik anders een nieuwe parkiet kopen om dit te vergeten? Hielp het bij jullie?


lovesbudgies

Dat is natuurlijk een hele persoonlijke beslissing. Ik zou geen nieuwe parkiet gaan kopen alleen maar om het te vergeten en het verdriet te verzachten.
Koop pas een nieuw dier als je er helemaal klaar voor bent, en je op het nieuwe dier kunt focussen zonder dat hij een soort 'vervanger' is van het vorige parkietje.

BudgieMe

En lees je intussen goed in hier over, zodat je echt goed kan zorgen voor hem/haar.
Over leeftijd, geslacht, voeding, huisvesting, verzorging en tam maken.
Beslis daarna of je nog wil,...

Vervoersmiddel

Ok bedankt voor de tips.

Ik ben erg benieuwd naar de reden waardoor hij is overleden, dus nog een laatste vraag; moest hij toen al water krijgen?

Ik gaf hem pap dat met water werd gemengd, maar een klasgenoot zegt mij vandaag dat ik ook een waterbak moest plaatsen en dat hij al moest beginnen met drinken.

Het heeft eigenlijk geen nut meer, maar ik ben toch nog wel benieuwd.

En ik heb besloten geen nieuwe parkiet te nemen.


mvg Vervoersmiddel

lovesbudgies

Met 4 weken beginnen ze inderdaad zelf met drinken. Maar grasparkieten hebben maar weinig water nodig, hij kreeg meer dan genoeg binnen dmv de pap.
Hij is zeker weten niet gestorven door een tekort aan vocht.

Vervoersmiddel

Ik zie dat ik het nog niet vermeld had, maar het was dus een valkparkiet.

Maar nogmaals bedankt allemaal voor jullie comments.

BudgieMe

Eigenlijk geldt bijna alles hier ook voor valken. Dus aan gebrek van waterbak heeft het niet gelegen,...