hoeveel mag een jong van 7 weken eten

Gestart door martinekl, mei 10, 2011, 16:17:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

martinekl

Hoi hoi,
We hebben gekozen om nog een vriendje erbij te nemen het is 7 weken, het zal denk ik niet het laatste vriendje worden want het is nu een oneven getal, het is handtam en zo lief, hoeveel mag een jong vogeltje van 7 weken per dag eten? dan denk ik aan zaadjes, mag het al fruit en groente, het is een vreselijke schrokop en eet alles wat er voorbij komt maar ik vind dat ie een beetje te veel eet en ben bang dat hij zich te dik eet.
Het wordt door mona geaccepteerd maar ziva is niet zo aardig voor hem en bekt hem weg of valt hem aan, ik denk dat dit komt omdat ziva de man is en ringo, zo heet ie, wil eten van hem.
Ringo durft ook niet in de kooi te gaan en zit als ze gaan slapen boven op de kooi, hij heeft een eigen kooi ernaast staan maar daar gaat ringo niet in, alleen savonds als we op stok gaan, en dan gaat het te keer om eruit te komen, doet koppeltje duiken zielig gewoon.
Hoelang zal ik wachten om hem bij mona en ziva in de kooi te zetten? Ik ben bang dat ziva ringo dood bijt als ze gaan vechten.
Hoe zouden jullie dit doen?
Groetjes Martine

lovesbudgies

Ligt er een beetje aan hoe groot hij is. Een grasparkiet met normaal klein postuur eet ongeveer 7,5 gram zaadjes per dag. Hoe groter de parkiet, hoe meer gram hij nodig heeft. Fruit en groenten mag je best onbeperkt geven als hij zo'n honger heeft.

Hoeveel gram zaadjes eet hij nu per dag?

Je kunt Ziva en Ringo niet samen in een afgesloten kooi zetten zolang Ziva aan blijft vallen. Ik zou ze los aan elkaar laten wennen. Hopelijk gaat het over als Ringo volwassen wordt.

martinekl

Ik weet niet hoeveel gram hij nu eet, een lepel zaad in mijn hand en dat denk ik 8x per dag. Ik heb ander zaad gekocht Xtravital want daar zit tch wat meer in.
De kooien zijn niet afgesloten hij staat gewoon de hele dag open ze kunnen in en uit vliegen.
We doen alleen ringo in zijn kooi en dicht als ziva en moma savonds op stok gaan, en wij ook naar bed.
Als ziva en mona overdag de kooi in gaan zit ringo er bovenop te slapen.

martinekl

Ik heb de hoeveelheden zaadjes gewogen en hij krijgt duidelijk te veel. Over de 10 gram, te veel dus.
Ok dan wachten we met ringo bij ziva te zetten, ik vind het toch nog eng. De kooien hebben we naast elkaar gezet voor de nacht zodat ze een beetje wennen aan elkaar ieder in eigen kooi. ringo is zo iets rustiger ze zien elkaar, hoop dat ze wel snel wennen.

lovesbudgies

Dat hoop ik ook. :)

Probeer eens 10 gram zaadjes (inclusief eivoer) te geven op een dag, verdeeld in 2 porties. Daarnaast geef je groenten en fruit. Neem het liefst Xtravital, dit is een prima zadenmengsel en er zit een handig schepje bij, zodat je 's ochtends en 's avonds gewoon 1 schepje (= 5 gram) kunt geven zonder te wegen.

Heeft hij dan nog honger dan kun je eens kijken hoeveel hij daarna nog eet voor zijn eerste voermoment 's ochtends er weer aan komt. Is dat bijvoorbeeld nog 5 gram terwijl hij een gewone grasparkiet van 40 gram is dan moet je echt even langs de dierenarts. Want dan kan er wel eens iets niet goed zijn.
Een foto van hem en zijn precieze gewicht kan al helpen, misschien is hij gewoon fors. Zijn borstbeen even voelen is nog veel beter, maar ik weet niet hoeveel ervaring je daarin hebt. Uitersten zijn uiteraard niet moeilijk te voelen, bij een dunne parkiet kun je wat water of zo op buik sprayen, veertjes opzij en dan zie je het borstbeentje duidelijk zitten. Bij een dikke parkiet zie je een gele laag onder de huid zitten, dit is vet.

martinekl

Hier dan foto`s van onze bengels. De blauwe is ringo van 7 weken, we vinden hem groot, of mona en ziva zijn klein, morgen gaan we Ringo wegen kijken hoe zwaar hij is.
groetjes martine

[verwijderd door de beheerder]

martinekl

nog een van ringo

[verwijderd door de beheerder]

martinekl

Hallo, ik probeer al de hele week ringo op een weegschaal te krijgen maar de bengel wil niet blijven zitten, ik wil hem ook niet dwingen, nadat ik xtravital heb gekocht is het eetgedrag verbetert. Hij eet nu rustig en komt niet zoveel meer vragen, ik hou me aan de beschreven hoeveelheid en dat gaat goed. Ze zitten wel te selecteren dus vraag ik me af zal ik er zaadjes doorheen doen? of gaan ze dan helemaal selecteren? ze eten nu niet alles op.

we vermoeden trouwens dat ringo een popje is, een man en twee popjes kan je dat beter hebben dan twee mannen en een popje?
of gaan de dames strijden om de manlijke aandacht?
groetjes martine

lovesbudgies

Je moet altijd meer mannen dan popjes hebben, poppen kunnen erg fel zijn en in het ergste geval gaan vechten om het mannetje. Een even aantal is natuurlijk nog beter.

Wat fijn dat het zo goed gaat met XtraVital! Het bakje moet netjes leeg zijn voordat je een nieuw portie geeft, als niet alles opgaat mag je dus ietsje minder geven. Als er wat eivoer en rozijnen overblijven is dat niet erg hoor, zolang alle zaadjes maar op zijn.
Je hoeft er geen extra zaadjes doorheen te doen, het mengsel van XtraVital is goed uitgebalanceerd en dat moeten ze helemaal opeten. Een extra portie zaden maakt het mengsel te vet en ze eten dan inderdaad alleen de lekkere zaden eruit.

Misschien blijft Ringo wel op de weegschaal zitten met wat trosgierst erbij? Werkt hier prima, haha!

martinekl

O, nou dan moet er nog een man bij, hihihi  ;D we hebben vandaag een voliere gekocht, groot genoeg voor 4, komt goed uit dus.
trosgierst dat ga ik nog proberen. bedankt