Popje dood, mannetje vervelend tegen jonkies

Gestart door oppas, mei 05, 2011, 17:20:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

oppas

Hoi,

ik pas voor de vakantieperiode op een koppeltje parkieten met jongen. Het koppeltje heeft 2 wat grotere jongen die sinds een aantal dagen uit het nestkastje zijn. Nu was het mannetje alweer aardig pogingen aan het doen om te paren met het popje en is het popje zojuist overleden. Omdat het mannetje een beetje lelijk pikkerig en weg jagerig aan het doen was tegen de 2 jongen (vooral als die aan het eten waren) heb ik het mannetje nu maar even in een andere kooi gezet en het nestkastje nog wel laten hangen in het hok met de 2 jongen (misschien dat ze daar nog in slapen ofzo? ). Nu heb ik zelf nooit een parkiet gehad en weet ook niet of ik hier nu goed aan doe.
Hoe denken jullie dat ik dit op moet lossen ? Het mannetje toch weer terug? De jongen eten wel zelf, maar hoe weet ik of dit genoeg is?  Moet ik het nestkastje weghalen ?
Alle hulp is welkom!

BudgieMe

Hoe oud zijn de jongen, weet je dat?

Tot zeker 6 a 7 weken hebben ze de opvoeding en bij voeding van papa nog wel nodig, blok niet rond die tijd.
Wat vervelend zeg dat het popje bij jou overleden is, dat zijn geen leuke dingen.

oppas

Ik weet eigenlijk niet hoe oud ze zijn, maar ik denk eigenlijk dat het pas een week of 5 zal zijn. Ik zal het mannetje dan maar weer terug zetten en er dan het beste van zal gaan hopen. Het popje had wanneer ik kwam voeren steeds in het blok gezeten, dus ik had niet eerder in de gaten gehad dat er iets mis was, tot ze gisteren uit het blok kwam en in de hoek van het kooitje ging zitten nadat ze door het mannetje op haar rug gegooid was. Toen ze niet wegvloog toen ik mijn hand in de kooi stak heb ik haar er maar uitgehaald om eens verder te kijken, maar ze was al dood voordat ik een reismandje gevonden had om haar even langs de dierenarts te brengen.
Inderdaad naar ja. Zeker als het je eigen beestjes niet zijn. Nu maar hopen dat het met de rest wel goed wil gaan.

oppas

Nog even een update: van de 2 jongen is 1 bijna een kop groter (een geel/groene) dan het andere jong (een witte). Het grote jong is bijna net zo groot als het mannetje. Zo te zien wordt het grote jong door het mannetje gevoerd, alleen het kleinere jong mag zelfs niet op dezelfde stok zitten van het mannetje. Het kleine jong "verstopt" zich vaak in de voerbak en dat heeft in ieder geval als voordeel dat ik geloof dat hij/zij wel vaak eet :-)
Is dat normaal bij vogels, dat de grotere jongen meer gevoerd/geaccepteerd worden dan de kleinere jongen?