Jonge vogels doodgebeten

Gestart door musicmaker, mei 03, 2011, 17:35:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

musicmaker

Hoi,
Ik heb in mijn volière een aantal broedblokken hangen en al gauw waren een aantal bezet. Een aantal jongen zijn uitgekomen.
In een blok zijn 3 jongen uitgekomen. Het popje wat hier broedde was goed bezig om haar blok te verdedigen en tegelijk dus haar eieren en jongen. Nu ging ik zojuist kijken en zat zij in gewoon op een stok. Uit het hok kwam een ander popje, overigens een van de leukste popjes die ik heb. Ik heb de afgelopen dagen wel een aantal keer een man dat broedblok in zien gaan. Maar goed, ik ging kijken en er lag 1 jong dood in het blok. Op de grond lagen de andere twee.
Deze heb ik gelijk uit het hok gedaan.
Nu de vraag: Zou ik het broedblok van dit popje gelijk weg moeten halen? Er liggen nog een paar eitjes in, maar die zijn helemaal opzij geschoven en voelen niet warm meer aan. Ik heb ook niet het idee dat het popje daar weer gaat zitten. Dus het blok weg of niet? Ik wil ook voorkomen dat dit popje nu in andere blokken gaat zitten.
Ik lees graag jullie reactie.

Geertje

Hoeveel broedblokken heb je hangen op hoeveel popjes/ stelletjes?


musicmaker

Ik heb nu 5 broedblokken ophangen op 4 stelletjes. Daarvan is dus nu 1 broedblok "vrijgekomen" door de jongen die zijn doodgebeten.

BudgieMe

Ok, ik heb geprobeerd een beetje gevoel te krijgen van de situatie,....
Alleen ik mis meer informatie, dus als je die nog kan geven graag dan zal ik het nu laten bij alleen wat tips;

Kolonie broed lukt alleen als je echte goede vaste koppels hebt, geen twijfelaars, losse man of pop, ook geen mannen die van een uitstapje ( slippertje ) houden.
Verder kan je beter te veel blokken ophangen dan te weinig, dus deze zeker niet weg halen want dan duikt deze pop 1 van de andere blokken in.
Met 4 koppels kan je beter 6 blokken hangen, of indien meer plaats meer.
Zorg dat de blokken gelijkwaardig zijn, qua formaat en positie/hoogte.

Laat de eitjes liggen, je weet niet wat er gebeurd als je er niet bij bent, ik heb koud aanvoelende eitjes uitzien komen hier.

Ik weet zo snel even geen meer of betere raad aangezien ik weinig achtergrond weet, dus als je die nog kan geven graag;

Zijn het echt vaste koppels, hoe lang zitten ze al in deze formatie bij elkaar, hoe groot is de ruimte, enz,....
Ik wil graag helpen maar heb iets meer nodig om dat zinnig te doen. ;)

musicmaker

Bedankt voor je antwoord. Ik laat het blok hangen. De reden dat ik verwacht dat deze eieren niet uitkomen is het feit dat de 3 doorgebeten jongen al even uit waren gekomen en ik zag dat die andere eieren al een tijdje aan de zijkant lagen.
Ik had 5 koppels, maar 1 man is doodgegaan. Ik weet dat je normaal meer mannen zou moeten hebben. Maar bij 1 vogel heb ik lang niet kunnen zien of het een man of pop was. Hij heeft namelijk een neusdop met een heel klein stukje blauw (in het midden) en de rest beige. Heb heel lang gedacht dat het een popje was, maar blijkt nu dus toch een man te zijn.
De buitenvoliere is overiges 3X1X1,9M. Binnenvoliere 1X1X1.9M .
De vogel die ik overigens verdenk van het doodbijten is een man. Het popje wat niet aan het broeden was liet zich namelijk erg snel wegjagen door het broedende popje.
Nogmaals, bedankt voor je antwoord en het meedenken.