Mannetje 'voetbalt' met eitjes

Gestart door Petra1969, april 19, 2011, 22:01:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petra1969

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb zes parkieten in een buitenvoliere wonen. Een koppeltje heeft nu 3 eitjes. Het popje is nu zo'n anderhalve week aan het broeden. Vorig jaar heeft ze ook een nestje gehad en met succes.
Dit jaar heb ik een infrarood camera in het broed omme geplaatst. Ik wil niet continu het popje storen maar ook vanwege pure nieuwsgierigheid. Op zich heel leuk om te zien (popje heeft geen last van de camera). Aangezien ik nu het hele proces kan volgen zie ik ook regelmatig dat, wanneer het popje de eitjes even verlaat, het mannetje het kastje ingaat en heel ruw tegen de eitjes 'schopt' met zijn pootjes. Dit is echter seconde werk want zodra zijn vrouwtje terug is verjaagt ze haar man en raapt alle eitjes bij elkaar om ze vervolgens weer onder haar veertjes te leggen.
Mijn vraag is dan ook: waarom doet het mannetje dit en kan het kwaad voor als er eventueel jongen uit de eitjes komen.

lovesbudgies

Hi Petra,

Allereerst van harte welkom op het forum!

Ik zie dat nog niemand geantwoord heeft, dat komt denk ik omdat niemand weet waarom het mannetje dit doet. Normaal zie je dit natuurlijk niet.
Zolang het maar een paar seconden is, en hij de eitjes niet kapotmaakt zou ik het zo laten. Het kán schadelijk zijn voor de embryo als hij het
erg ruw doet.

Is er al wat uitgekomen?