Vies broedblok

Gestart door tboy, april 09, 2011, 16:42:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tboy

Hallo iedereen!

Ik heb een vreemd voorval:
Ik kweek al een aantal jaren met grasparkieten, vooral om ze tam te maken.
De broedblokken maak ik 1x per week schoon en doe er dan weer verse bodembedekking in, Corbo.
Ik heb een aantal weken geleden een nieuw popje gehaald voor een man.
Vorige week is het eerste jong uitgekomen, inmiddels alle 5 al.
Maar bij dit nest is er iets vreemds aan de hand, de jongen hebben allemaal ontlasting aan hun pootjes, de teentjes zie je niet meer.
Dit zijn ''klontjes'' die de gehele teentjes van de jongen bedekken. Het mannetje en popje zijn wel mooi schoon.

Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Dit heb ik al die jaren dat ik ermee kweek nog nooit meegemaakt.


Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

MVG
Martin

lovesbudgies

Dag Martin,

allereerst van harte welkom op het forum!

Het ene koppel voert natter dan de ander, daardoor wordt de ontlasting ook natter en het blok en de pootjes viezer.
Blijkbaar heb je een koppel dat ontzettend 'sopt'. In principe geen probleem, alleen moet je de pootjes van de kleintjes elke dag
even schoonmaken. Het blok moet ook vaker schoongemaakt worden.
Het kan handig zijn om een identiek blok achter de hand te houden, zodat je dit om de paar dagen om kunt ruilen met het vieze blok.

Ben je misschien wat anders gaan voeren? Parkieten met droger voer zoals pellets drinken meer, waardoor je hetzelfde effect krijgt.
Ook kan het zijn dat de ouders meer drinken omdat ze ergens last van hebben. Teveel bacteriƫn in de ontlasting bijvoorbeeld.
Als de ouders en kleintjes helemaal gezond overkomen, dan zou ik het voor nu zo laten, en na het broeden hun ontlasting laten onderzoeken.

Veel succes!

Groetjes, Lisanne