Vogels en een kat

Gestart door DobbyFloppy, april 01, 2011, 10:08:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hallo mijn vogels zijn nu ongeveer 3 jaar en worden dit jaar 4, maar nu ben ik sinds kort verhuisd en daar hebben we een kat. de vogels staan nu op de slaapkamer, omdat er maar 1 is. In de woonkamer durf ik niet vanwege de kat ze is zelf ongeveer 3 jaar. Hoe ken ik de kat aan de vogels laten wennen zonder dat ze wat doet? De kat mag wel op de kamer maar met toezicht.
Wat zeggen jullie van hoe te laten wennen of is het verstandiger om ze weg te doen? Want zoals ze af en toe kijkt ben ik bang dat er wat gaat gebeuren, ik let wel op dr, maar ik ben bang dat als ik dat niet doe mis gaat!
Vogels zijn er sinds gisteravond

Alvast bedankt en gr
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

mozazoo

Hallo. :)
Een kat is een roofdier, en je kan er bijna wel zeker van zijn dat ie een poging doet om je parkietje te pakken.
Natuurlijk hoeft dit niet zo te zijn maar ga er maar van uit, (ze vangen buiten ook vogeltjes, vaak dan)
Als je toch erg graag wilt dat je parkiet in de woonkamer staan moet je zoiezo om deze maatregelen denken:
1. zet de kooi op een plek waar uw kat/poes NIET bij kan.
2. als u de vogel laat vliegen zorg er dan voor dat uw kat/poes er niet is.
3. Als u ziet dat uw kat/poes met zijn pootje naar de vogel uithaalt, tik hem dan een beetje in zijn zij (niet hard, gewoon dat ie dit voelt)
    maar blijf toch rustig en kalm, dieren kunnen niet praten tegen ons en andersom. Ze voelen dus wat we willen via prikkels die wij sturen.
    Als je dus heel erg gespannen bent voelt uw dier dit aan en kan zich hierdoor anders gedragen.

Als uw kat al eerder met vogels in huis heeft gewoond moet u dus nog opassen.
Nou ik wens je veel succes met je vogeltje en je kat.

groetjes: mozazoo (Lysbeth) en een pootje van: Momo en Zazoo

DobbyFloppy

#2
alvast dank je, meerdere tips zijn altijd welkom, en me vriend gaat me zoiezo helpen met het opletten/corrigeren van kat
ben nu alleen thuis want me vriend is te werk, maar probeer nu dat kat veel buiten is. vogels zitten in slaapkamer kat is nu binnen en ken ze alleen horen, gaat dus redelijk.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Moppers

CiteerHoe ken ik de kat aan de vogels laten wennen zonder dat ze wat doet?
Niet.

Katten en vogels is geen goede combinatie. Zorg ervoor dat de kat niet in de ruimte kan komen waar de vogels staan. Vervang de deurkrukken voor draaiknoppen, anders zit de kat alsnog in no time in die kamer met zijn pootje in de kooi te hengelen.

BudgieMe

Ik ben er ook niet voor hoor, dat even voorop gesteld, ben sowieso geen katten mens,... ::)

Maar er zijn uitzonderingen waarbij het wel werkt.

Ik vind dat zelfs met honden er heel goed uitgekeken moet worden, een ongeluk zit in een klein hoekje,...

Maar mits jong gewend en het karakter van de kat of hond goed kennend, en er altijd boven op blijven zitten ( niet even naar de wc als de vogel los is dus! ) zou het heel mss kunnen,...maar wil je het risico nemen,....?

Ondanks het bovenstaande en dat ik het zelf NOOIT zou doen wilde ik toch even laten zien welk filmpje ik vanmiddag zag;

http://video.nl.msn.com/watch/video/cute-cat-plays-with-bird/1jhtm6ixm


lovesbudgies

Totdat het instinct het een keer overneemt of de kat per ongeluk iets te hard slaat.

Ik heb ook een tijdje een kat in huis gehad. Kat en vogels zaten altijd in aparte kamers en op de kamer van de vogels had ik een slot gemaakt. Daarnaast inderdaad een deurklink op de deur zetten die de kat niet open kan maken.
En, tam parkietje uit de kamer halen = kat naar buiten en niet eerder naar binnen totdat de parkiet weer veilig in de kamer is.

DobbyFloppy

#6
we hebben nu ook belsloten dat kat gewoon niet meer op de kamer kom, me vriend zei ze is er teveel op gefixeerd. bij de vorige eigenaar mocht ze ook niet op de slaapkamer dus daar went ze maar weer aan. och nog bedankt ;)

enne me dat filmpje moet de titel eerder omgedraaid zijn, vogel speel met kat haha, lekkere luie kat.
gelukkig staat de kat niet hele dag voor de slaapkamerdeur, ze luisterd wel als je zegt blijf je uit de kamer want ze loopt vaak achter je aan. deur of tussendeur gaat altijd dicht zodat ze er niet bij ken ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13