Ik heb raad nodig over 'n nieuw parkietje

Gestart door Kleintjes, maart 29, 2011, 20:01:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Geloof 't of niet, ik zit met m'n handen in 't haar.

Ik heb vanmiddag weer 'n jong grasje aangeboden gekregen toen we bij Mano's nicht op bezoek waren. Haar schoonzusje zit met 5 parkietjes (waarvan 2 koppels waarschijnlijk) en 't kleine dropje wordt weggejaagd door de anderen (waardoor ik dus vermoed dat er 2 koppels zijn).

Ik vermoed dat 't 'n jong popje is, 'n neusje is rond de gaatjes iets beige (dus niet wit) en lichtblauw (ik hoop dat ik me vergis :P ).

Ik vraag me dus 't volgende af: Is 't 'n goed idee om dat parkietje te adopteren en bij mijn jongens te plaatsen? Ze beide heren kunnen 't prima vinden met elkaar, maar inmiddels zijn er aan gewend dat ze alleen wonen zonder meiske erbij (die woont er naast met Tweety -zie topic aangepast wonen). Stel 't is 'n popje, wat is de kans dat de jongens ruzie gaan maken?

Ik hoop dat iemand raad voor me heeft :)

Mano vond 't overigens op zich prima, afgezien van de vraag waar we nu mee zitten.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Hm, tja, lastig ja. Je zit dan wel met een oneven aantal.
Het is natuurlijk heel nobel om het verstoten parkietje een thuis te willen bieden. Maar weet je of ze bij jullie niet verstoten wordt? En wordt het leven van de twee heren niet van gelukkig naar chaos overhoop gegooid, wat je jezelf ook al afvraagt? Uiteraard weet je dat soort dingen van tevoren niet, maar stel dat ze bij de twee heren ook verstoten wordt, of ze krijgen ruzie, of de heren krijgen ruzie met haar erbij. Kan je haar dan nog steeds een thuis bieden, bijvoorbeeld in een aparte kooi met daar een eigen parkietenvriendje in? Als het antwoord op die laatste vraag ja is, dan zou ik zeggen ga ervoor. Maar als een dergelijk plan b geen optie is, om wat voor reden dan ook, dan zou ik het niet doen. Want stel dat het misgaat, dan zitten zowel het parkietje als jullie en jullie huidige grut met de gebakken peren en daar wordt niemand beter van.

Kleintjes

Precies.

Ik heb wel de mogelijkheid om haar eventueel apart te zetten, maar dan houd ik wel steeds minder huis over :P
Ik weet niet 100% zeker of 't nu om 'n meissie gaat of 'n ventje, is nog jong.

De jongens verstaan zich prima, en voordat Silly en Tweety naar hun eigen gelijkvloerse woning verhuisd zijn hebben ze ook met 5 samen gewoond (Mini leefde toen ook nog) en er was niks aan de hand. Dit parkietje lijkt er qua kleuren ook nog best op (netals Gino eigenlijk hahaha).

Ik wacht nog even af op meer reacties, ik heb 't nog niet definitief besproken (gelukkig). Alvast bedankt voor je input meis :D
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mirjam

Voorlopig zullen ze dr niet interessant vinden omdat ze nog een kuiken is (heb ik niet van mezelf).
Er zullen geen vreselijke gevechten uitbreken, maar je hebt wel kans dat er strijd gaat komen.
Mijn keuze is daarom om altijd een even aantal vogeltjes te houden en het liefst ook even aantallen qua sexe. Ik heb nu even tijdelijk een oneven aantal maar ik merk het echt aan ze. Er is meer strijd en onrust dan er was...
Ik wil ook het liefst ieder vogeltje 'redden' maar met bijv Pita heb ik een halve terrorist erbij gekregen. Kan het arme meiske niks aan doen, maar ik heb er wel een probleem bij  ;).

Mocht het echt misgaan heb je dan nog alternatieven?

Kleintjes

Alternatieven weet ik niet. Ik ken eigenlijk verder niemand in de buurt of zo. De kinderboerderij hier op de hoek (ongeveer op de hoek :P ) heeft wel 'n mooie buitenvoliere waar ze (of hij) terecht zou kunnen. Die nemen graag 'afdankertjes' aan die geen passend thuis vinden, dan is er ook ruimte om ruzie uit de weg te gaan en dergelijke.

Zoals al eerder gezegd; ze hebben al eerder met 'n oneven aantal gewoond en dat ging prima (toen waren 't 3 heren en 2 dames).

Is zooooooooooooo lastig... arme diertje woont ook nog eens in 'n verkeerde kooi :S Maar goed, 't ging erom dat ze verstoen is (of hij, je kan van alles verwachten met dat grut :P)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mirjam

Ja tis afgrijselijk; ik herken het...
Als ik Pitaatje zie spelen ben ik weer dolblij dat ik wat heb kunnen doen.

Waarschijnlijk enorm offtopic; ga anders lekker op je gevoel af en doe wat je 'moet' doen  ;)

BudgieMe

3 is geen fijn aantal, oneven sowieso niet maar dan is 5 nog eerder te doen, en grotere groepen is helemaal niet zo erg dat het oneven is of de geslacht en niet in verhouding, tenzij je koloniaal wilt broeden dan.

In dit geval is het zelfs als het een man is niet zo een goed plan,...
De 2 heren die je hebt zijn inderdaad al lekker zo aan elkaar gewend en zoals Moppers al zegt gooi je hun leventje wel even overhoop.

Mss is het beter dat je het tijdelijk in aparte kooi opvangt, heeft het ding toch rust en kan jij zelf op je gemak mss rondkijken voor een ander tehuis.