aanschaf 2e parkiet

Gestart door bailey, maart 28, 2011, 12:16:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bailey

Hallo Parkietenfreaks,

Ik heb nu ongeveer een half jaar een parkietje, nu ben ik sinds kort weer begonnen met een opleiding.
Dit betekend dat ik minder thuis ben en wil ik dus graag een vriendje voor haar kopen.
Ik heb op het forum al gelezen dat bij een popje beter een mannetje gezet kan worden.

Maar wat is nu een goede manier om ze aan elkaar te laten wennen? ik heb namelijk geen 2 kooien ofzo.
Of zal deze dan toch aangeschaft moeten worden, zal ze namelijk graag samen in 1 kooi hebben uiteindelijk.

Bedankt alvast,

Groetjes, Emmelie

BudgieMe

#1
Goede beslissing allereerst om er 1 bij te nemen! ;D

Meningen zijn er nog al verdeeld over hoe je dat het beste kan doen,...

Ik doe ze gewoon altijd direct bij elkaar, nooit problemen mee gehad, ook niet met tam maken.

Wat je kunt doen voor je ze bij elkaar zet is de kooi even anders inrichten, wat nieuw speelgoed erin zodat het voor je 1e vogel ook even wat anders is, dan zal er minder snel territorium drift spelen.
Zorg in het begin ook even voor een extra etensbakje.
Laat ze in de kooi even aan elkaar wennen ( kan 1 dag zijn maar ook langer, is even aankijken ) en dan kan je ze ook samen loslaten, de nieuwe zal de ander volgen en zo de ruimte leren kennen en ook het in en uit de kooi gaan.

Heb het 2 weken geleden nog zo bij iemand gedaan, waar 1 van mijn kweek ukken bij een mannetje alleen kwam. Was een succes, binnen 2 dagen was het al of ze er altijd was geweest.

bailey

Oke heel erg bedankt! Dan ga ik dat proberen!

venessafreak

mij is vertelt dat.. als je 1 parkiet hebt en je er 1 bij wilt.. dat je de nieuwe parkiet als eerst in de kooi moet laten zonder je oudere en heel de kooi geur vrij moet worden gemaakt.. als die nieuwe een beetje is gewend zet je je oudere der bij en kijk hoe het gaat

Moppers

Citeeren heel de kooi geur vrij moet worden gemaakt
Bij knaagdieren en konijnen heeft dat zin, bij vogels niet.

Ja zou ook kunnen kijken of je van iemand een kooi kan lenen voor de introductie. Misschien woont er wel een forumlid bij je in de buurt, je kan een oproepje plaatsen op het prikbord.

Houdt er ook rekening mee dat het ook afhankelijk is van de karakters van de parkieten. Bij sommigen klikt het direct, anderen hebben een paar dagen nodig, en er zijn ook parkieten die nooit elkaars beste vriendjes zullen worden.
Toch heeft een goede introductie zeker invloed, dus als je geen kooi kunt regelen is het volledig veranderen van het interieur van de kooi een must. Vooral als het parkietje dat je al hebt een popje is, wat het geval is als ik het goed lees. Popjes zijn namelijk wat territorialer en accepteren dus minder goed 'vreemden' in hun domein.

BudgieMe

Citaat van: venessafreak op juni 04, 2011, 14:44:47
mij is vertelt dat.. als je 1 parkiet hebt en je er 1 bij wilt.. dat je de nieuwe parkiet als eerst in de kooi moet laten zonder je oudere en heel de kooi geur vrij moet worden gemaakt.. als die nieuwe een beetje is gewend zet je je oudere der bij en kijk hoe het gaat

Degene die je dat vertelt heeft weet er dus weinig van,....ga naar de kenners en liefhebbers. ;)