twee nieuwe parkietjes erbij - vormen van koppeltjes

Gestart door haskerpon, maart 27, 2011, 16:17:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

haskerpon

Sinds vorig jaar augustus hebben wij Momo & Zazoo.
We dachten dat het twee mannetjes waren, maar Momo is een mooi popje  :-*

Nu willen we (ik en mijn dochter) in de toekomst graag een koppeltje om een keer een nestje te kweken, maar
Momo en Zazoo zijn broer en zus.

Eigenlijk zouden we graag willen dat Momo met een nieuw mannetje een koppeltje gaat vormen en
Zazoo met een nieuw popje. Hoe zouden we dit het beste aan kunnen pakken?

Zelf dacht ik eraan om twee parkietjes uit te zoeken (man en pop) en ze aan Momo en Zazoo te laten
wennen en dan verder kijken hoe het gaat. Is dat verstandig?

Moppers

Ik denk dat dat de enige manier is. Je zal er nooit zeker van zijn of het zal klikken met je huidige duo als je twee nieuwe parkieten uitzoekt. Er is altijd het risico dat je nieuwe popje niet met je huidige mannetje zal binden, of je huidige popje niet met het nieuwe mannetje. Er bestaat ook altijd nog de kans dat het nieuwe duo elkaar veel leuker vindt in plaats van naar je huidige parkieten toe te trekken.
Ik weet niet of het zal werken, maar misschien dat je tijdens de introductieperiode met twee extra kooien kan werken. Het nieuwe popje in kooi 1, daarnaast je huidige parkieten in kooi 2 en daar weer naast de nieuwe man in kooi 3. Als het tijd is om ze bij elkaar te zetten, dan zou ik ze in twee kooien splitsen, in elke kooi een koppel zoals gewenst. Als ze dan dikke maatjes zijn geworden, kan je er altijd voor kiezen ze met zijn vieren in 1 kooi of voliere te doen.

Mirjam

Natuurlijk is dat verstandig. Ik zou er dan sowieso voor zorgen dat de 2 nieuwe parkietjes op geen enkele manier familie van elkaar zijn.
Of er koppels ontstaan bepalen ze zelf...
Net zoals bij mensen, kan je er niet zomaar vanuit gaan dat ze automatisch een stelletje zullen gaan vormen.
Het kan ook gerust een poosje duren voordat er echte liefde ontstaat. Maar als dat het geval is, zul je er zoveel plezier aan beleven.
Veel succes!

BudgieMe

Hoe zijn Momo en Zazoo naar elkaar toe, vinden ze elkaar lief?
Want dat verkleint je kansen dat je ze kan 'omkoppelen'.

Je zegt een nestje te willen kweken,...aller eerst raad ik je aan je daar eerst heel goed in te verdiepen in het hoe en wat, want het is een hele verantwoording die je aangaat, uit 1 nest kunnen al snel 5 of meer nieuwe vogeltjes resulteren, heb je er over na gedacht wat je daar mee gaat doen en hoe groot is de kooi waar ze dan ineens met zijn allen zitten?...

Als het puur is om het een keer te ervaren zou ik dat doen met een nieuw koppel ( let er op dat voor je mag kweken met ze, ze 1 jaar of ouder moeten zijn ) en je andere stel lekker bij elkaar laat, tenzij ze elkaar maar net tolereren dan zou je kunnen kijken of ze een andere partner leuker vinden.
Laat het nieuwe koppel in een aparte kooi en zet na het kweken eventueel de 4 bij elkaar met mss 2 jongen die eruit het nestje gekomen zijn.
Resultaat is dan al 6 vogels dus nogmaals zorg dat de kooi/kooien groot genoeg zijn.

haskerpon

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Het zou natuurlijk leuk zijn om met de aankoop van twee parkietjes twee onverwante koppeltjes te kunnen vormen. Maar de natuur laat zich niet dwingen, dus dat blijft dan afwachten. Het is inderdaad wel zo dat Momo & Zazoo het gewoon goed met elkaar kunnen vinden en dat dit, zoals gezegd, misschien het 'omkoppelen' bemoeilijkt. Jullie reacties zal ik verder in mij om laten gaan.

Juist omdat het ons leuk lijkt om in de toekomst een nestje (of meerdere?) te kweken, beginnen wij ons er nu al in te verdiepen. Hierbij begeleid ik nl. ook mijn dochter, die dit erg graag wil (ze is nu 11 jaar). Net als bij het aanschaffen van parkietjes, heb ik nu ook aangegeven dat je je in zoiets eerst moet verdiepen voordat je er werkelijk aan begint. Dit doen wij dus samen, als moeder en dochter  :-X .

In de loop van dit jaar is het de bedoeling dat we naast de kooi die we nu bezitten (de grote Hagen Vision) een kamervoliere aanschaffen. Zie het zo dat we dit jaar het aantal vogeltjes willen uitbreiden met wel de gedachte er volgend jaar of later een nestje mee te kweken. Het is voor ons een begin en met de ervaring van anderen hopen wij veel te leren  :D.

BudgieMe

In dat geval zou ik er lekker 2 bij doen, man en pop, geen familie van elkaar en kijken wie zich met wie koppelt.
Dan wanneer jullie en de vogels er klaar voor zijn 1 koppel in de Hagen kooi laten om te kweken en de overige 2 vast in die kamer volière, heb je ook de ruimte om de uitgevlogen jonkies waar je nog niet direct een nieuw baasje voor hebt in te doen. ;)