binnenvoliere maken =D

Gestart door parkietengek12, maart 25, 2011, 19:03:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StoneArch

Citaat van: parkietengek12 op april 01, 2011, 15:45:26
Oke bedankt voor de uitleg  :)
En wat voor hout heb jij dan gebruikt StoneArch?

Heb zelf CLS-en (vurenhout) gebruikt met afm. 38 x 89 mm.
Die heb ik doormidden gezaagd, zodat ik balkjes van 38 x 43 mm had.
Deze balkjes heb ik 3x in de lak gezet.
Vervolgens alles met constructielijm en schroeven in elkaar gezet.

Voor 2 tot 4 grasparkieten lijkt mij een aluminium volière inderdaad wat prijzig ...

parkietengek12

Bedankt! Dat vind ik een hele leuke tip  ;D

En verder heb ik even een beetje bedacht en dit is het idee tot nu toe:
250x200x100cm (lengtexhoogtexdiepte). Erin hangt een binnen hok van 100x50x50 met een invlieg gat van 20x20. De 100x50 kled van het binnenhok is openklapbaar zodat ik hem makkelijk kan schoonmaken.
Verder zit er aan de linkerzijde onderaan een deur wat toegang geeft tot de volière  :)
verder zit erboven een transparante golfplaat die afloopt.
dit is gewoon even uit het hoofd en alle tips en trucs en aanmerkingen en kritiek zijn welkom :D Want daar leer ik ook weer van en ik wil het gelijk zo goed mogelijk doen natuurlijk  :-X

[verwijderd door de beheerder]

BudgieMe

#22
Allereerst vind ik je ontwerp tot nu toe super hoor! ;D

Maar ik wil je 1 kleine tip meegeven wat een nacht hok betreft,....

Klein en donker gaan ze meestal niet snel in, zo wel; eerder om te broeden,...geldt voor de meeste parkieten.

Wel is beschut kunnen zitten voor de nacht en koudere periodes heel belangrijk, maar dat is meer droog en wind vrij, wat van belang is.

Ik heb dus een beetje gekladderd in je mooie ontwerp, sorry daar voor maar hoop dat je snapt wat ik bedoel,...

Als je de kopse kant links, waar je de ingang wilt hebben nu over de hele lengte doet, met een ingang van 20x20 zoals je al van plan was, dan het vooraanzicht met plexi dicht maakt en de rechter sluit/zijkant weer dicht met hout.

Vervolgens laat je de bodem dus open ( scheelt schoonmaken want alles valt gewoon op de grond zoals overal,... ) Dan kunnen ze er op allerlei manieren in om beschut te zitten, wordt het niet gezien als verkapte broedplaats en door de plexi aan de voorkant zie je ze ook nog als ze daar zitten.



[verwijderd door de beheerder]

parkietengek12

Ik vind het echt een heel leuk idee  ;D Alleen kan ik het 'binnenhok'  in plaats van 100x100x50 ook 100x50x50 maken in de diepte zodat ik hem als het ware dus omdraai? Dan houd ik de bodem open. doe ik de langste zijde gericht in de lengte van de volière en dan in het stukje van 50x50 plexiglas? en dan één stok van rond de 1m erin in de breedte. En dan gewoon nog speeltjes erin hangen  :)
Ik maak weer even een schetsje  :P

parkietengek12

Oke dit is het geworden:
De onderkant is open en er zitten 2 stokken in En er is nog een invlieg gat aanwezig.
Aan de zijkant (zie je vanaf vooraanzicht 50x50) is plexiglas opgemaakt zodat je er nog in kunt kijken :)
Alle reacties zijn welkom  ;D

[verwijderd door de beheerder]

BudgieMe

#25
Ja, zo is het prima! ;D
Hang er in het begin trosgierst in om te lokken want je zal ze even moeten leren er in te gaan.

parkietengek12

Vandaag hebben we bij de bouwmarkt gekeken en we komen zo naar boven afgerond op zo'n €200,- uit.. Beetje geschrokken van de prijs maar jemig ik wist dat gaas duur was maar dit had ik ook niet verwacht  ::)
Dus ik heb gewoon even gekeken op mp en daar stond een aluminium voliere met alles erop en eraan voor volgens mij een wel aangename prijs dus daar heb ik even een mail naar gestuurd  :)
Ik houd jullie op de hoogte  ;D

StoneArch

Ik zou zelf de afstand tussen de staanders niet groter maken dan 1 meter.
In het ontwerp heb je nu maar 1 staander in het midden van de lengte,
en dat is, constructief bezien, mijn inziens te weinig.

Verder zou ik je aanraden de deur naar binnen te laten draaien.
Mochten er parkieten op de bodem zitten, dan vliegen die wel van je af, verder de volière in.


parkietengek12

Bedankt voor de link maar het is niet goedkoper maar zelfs duurder denk ik! ::)
Maar ik kom even goed en slecht nieuws brengen.

Slechte nieuws:
De zelfbouw volière gaat niet door. Het werd toch erg duur vonden we..

Goede nieuws:
Ik ga dinsdag of woensdagavond een aluminium volière halen van marktplaats! Hij is 2x1x2 meter  ;D
Hoeveel zou hier denken jullie in kunnen maximaal kwa vogels?  :P
Ik ben zoo blij  :D :)

BudgieMe

Ok, ja dat kan ook!
Ga je nog wel een beschut nacht gedeelte maken?

Wat hoeveelheid betreft, ligt er een beetje aan wat je doel is,...

Het waren alleen grasjes die er in komen toch?

Qua ruimte kunnen daar wel 8 vogeltjes in dan maar wil je ook gaan kweken erin, dan zou ik met 2 koppeltjes beginnen.
Wil je niet kweken kan meer maar probeer even aantallen in de geslachten te houden.

parkietengek12

Ja we gaan nog een beschut gedeelte maken  :D
IK wil er alleen grasjes in Maar mijn vader zou er ook wat anders in willen (koppel kakariki's of iets anders.. Misschien wel valk maar dat denk ik niet). Maar dan moeten die bepaalde andere soort er ook wel bij kunnen en als ik een nestje wil moet er ook wel ruimte blijven om afstand te houden voor als de grasjes broeden. Zou dan bijvoorbeeld 2 grasjes+bijsoort en als ze dan jonkeren 1 jonkie houden en dan een andere erbij en dan natuurlijk niet meer laten broeden.? Want 8 vind ik een beetje veel  :P Maximaal 6  :-X
Ik heb zo 'n zin in morgen of overmorgenavond!  ;D

parkietengek12

ohja nog even 1 dingetje  ::)
Mijn vader zegt dat we een jong parkietje moeten nemen voor bij Elmo en ik wil dit ook zodat hij nog wel een beetje wendt aan die rare persoon die in de volière komt  :P
Of is een oudere toch beter omdat Elmo al 1 jaar en 4 maanden is?..
Dit jaar wil ik hoe dan ook nog geen nestje natuurlijk  ;)
Ook gaan we binnenkort waarschijnlijk een boom kappen in onze tuin omdat m'n vader een berkenboom wil  En deze boom in d eherfst allemaal appeltjes krijgt (soort van) en daar worden we gek van  :-X
Zou ik deze dan in de volière kunnen zetten (afgezaagt en van knoppen ontzien) zodat ze een mooie natuurlijke boom in hun hok hebben  :)

BudgieMe

#33
Allereerst zou ik er geen andere vogels bij doen, zeker geen kakarikies.
Buiten dat het met grasparkieten geen ideale combinatie is kan je ook niet erin kweken dan.
En kakarikies zijn erg ontsnap graag! Dus tenzij je volière een sluis heeft moet je nooit aan kakarikies beginnen.
De volière is in combi met grasjes ook te klein voor kaka's erbij.
Mijn informatie is trouwens gebaseerd op eigen ervaring met de kaka's. ;)

Over de leeftijd van het 1e grasje wat je aan gaat schaffen,...als je dit jaar al wilt gaan kweken moet die zeker al 1 jaar zijn dan, anders kan jonger ook wel hoor ( 8 weken ).
Maar lees je voor dat je gaat kweken eerst heel goed in aub, want het is niet iets wat je zo maar moet gaan doen.

Aangezien de informatie hier op de homepage ( http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php ) voornamelijk gericht is op het kweken binnen in een kooi met 1 koppel, wil ik je ook nog even een stukje mee geven dat wat uitgebreider op het kweken ook in kolonie ingaat;

http://budgieme.forum2go.nl/kweek-tips-t15.html

Berkenboom is prima hoor, maar hij zal niet erg lang natuurlijk blijven met grasjes, haha, die slopen hem helemaal. Maar je houd wel mooie takken over dan.

Topic wat opgeschoond, appelboom mag in volière. Gr. LB

parkietengek12

Ik heb het gevoel dat hier berichten gewist zijn.. ???

Maar ja, morgenochtend ga ik de volière halen  ;D
Ik heb vandaag op de plek waar de volière komt de stenen weggehaald. Hierin komt waarschijnlijk plastic. Daarop gaan we cement leggen tot het een laag is van zo 'n.... 4 cm? (heb moeten drammen voor cement  ::) )
De ondergrond word net iets groter dan de volière zodat er nog wat speling is. Morgen gaan we waarschijnlijk dus ook dat cement storten en misschien vanavond alvast voorbereidingen doen zoals cement kopen en zeil... Is wel zo handig  :-X
Verder houd ik jullie op de hoogte en ik kan foto 's maken als jullie dat leuk vinden?

lovesbudgies

Klopt, ik heb de conversatie over dat Nicky iets fout had gelezen verwijderd. Dit leek me voor het uiteindelijke topic niet meer van belang.

Je mag hier best foto's plaatsen van je vorderingen met de volière, ik ben benieuwd!

parkietengek12

Nou, vandaag de volière als het ware zo goed als wat afgemaakt xd
We hebben hem nu helemaal in elkaar met de achterwand erin. Ook is het gat gedicht wat eerst de doorgang was naar het binnenhok bij de vorige eigenaren  :).
Heb geen zin meer om te typen even dus hier de foto's!


[verwijderd door de beheerder]

parkietengek12

Verder zaten er bij de kooi nog accessoires bij. Dat zijn de volgende dingen:

- 5 speeltjes (waarvan 2 spiegeltjes)
- 2 'stokken'
- 2 zit ringen waarvan 1 uit 3 aan elkaar bestaat
- 2 kleine etensbakjes
- 2 grote etensbakjes
- 1 grote waterbak
- water verwarming voor de winter
- slot met 2 sleutels
- 2 stukjes mineraal stenen (ga ik weggooien)

Ik heb ook foto's gemaakt van de accessoires die staan onderop  :)

[verwijderd door de beheerder]

parkietengek12

En de volière staat op z'n plek! ;D
Zwaar zo'n ding om te versjouwen met achterwand en al  :P
En dan moet die pokke wind er ook nog even onder komen zodat hij bijna uit onze handen vliegt  :-\ niet gebeurt xd

Hieronder dan maar de foto's  :)


[verwijderd door de beheerder]

Mirjam

Mooi zo...
Heb jij ook je bijdrage al geleverd aan de volieres?

Kom op; maak even een euro over  ;).