Aanhankelijkheid

Gestart door Taz, maart 24, 2011, 23:16:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taz

mijn vraag ligt in het verlengde van de beginvraag...  ::)

Groover stapt zo op mijn vinger, als hij buiten de kooi is... In de kooi hapt ie  :o

Evengoed heb ik niet helemaal het idee dat ie echt tam is, ik heb nog geen vorm van aanhankelijkheid ontdekt  :(

Zou dit  nog kunnen komen? Heeft het er misschien met te maken dat ik de eerste weken Groover heen en weer heb gesleept tussen 2 huizen? (waarbij ik hem dus telkens moest vangen om hem in het transportkoffertje te krijgen?)
Sinds afgelopen weekend hoef ik hem niet meer heen en weer te verhuizen (bij m'n vriendje definitief ingetrokken  ;D) dus ik hoop dat hij vanaf nu toch wat meer naar mij toe zal trekken... Maar als hij in of op zijn kooi zit... echt niet dat hij op mijn vinger wil gaan zitten  :o rent er eerder hard vandoor...

Doe er een moord voor om hem spontaan op mijn schouder te krijgen..  :P

Iemand een idee? (of moet ik misschien even een nieuw topic aanmaken???)\

Grtz,
Tanja

MissDorien

Ik denk haast dat het vanzelf komt.
Nasty zat ook niet graag op mijn vinger maar ineens ging hij dan op mijn hoofd zitten, of op mijn schouder.
En dan zachtjes knabbelen.
Toen hij me meer vertrouwde mocht ik mijn vinger ook gaan gebruiken.
En ja, dat vangen voor transport kan zeker averechts hebben gewerkt.

hillie

De kooi is z'n eigen teritorium, dus dat beschermt die.
En voelt die zich veilig.
En daarom kan die ook bijten in de kooi om ze teritorium te bewaken.

BudgieMe

2 parkietjes, voelen zich samen soms sterker in de verkenningstocht naar de baas toe, ik denk dat je je vogeltje een plezier doet er een soortgenootje bij te zoeken.
Een jong vogeltje ( 7 a 8 weken ) die bij de kweker aan handen gewend is, als je daar mee aan de gang gaat komt de 1e wel mee kijken.
Als er hier 1 komt, hangen er kort erna meerdere aan mijn trui schouders en staart ( haar ).

In tegenstelling tot wat helaas de gedachte is die heerst, is meerdere parkieten samen makkelijker tam te maken dan 1 vogel alleen.
Zien eten doet eten en geldt ook voor het ontdekken, als er 1 schaap over de dam is volgen er meer,...

lovesbudgies

Mee eens. Leuke dingen doen helpt ook, geef hem trosgierst en andere lekkernijen uit je hand (korstje brood, groenten), geef hem een badje, speel
met een balletje, geef hem wat papier om aan te knagen etc.
Eerst geef je het aan hem op de kooi, daarna uit je hand, daarna moet hij op je hand zitten enz.
Zo krijgt hij vanzelf door dat jij voor een leuke tijd staat en zal hij sneller naar je toe komen.

Mirjam

Zijn kooi is inderdaad zijn veilige 'huis'. Ik kom hier nooit met mijn handen in de kooi; uiteraard wel om de noodzakelijke dingen te doen.
Onlangs was ik groente aan het ophangen en mijn tamste vogeltje zat erg dichtbij mijn hand. Toen kreeg ik ook een pik van hem.
Opstappen, spelen en wat lekkers geven doe ik altijd buiten de kooi.

Als je wat lekkers voor hem hebt, zoals een stukje fruit/stukje kaas, of iets anders wat ze gewoon mogen en je gaat er quasi zelf van eten en verheerlijkte geluidjes erbij maakt, weet ik zeker dat hij heel snel zal komen kijken wat je hebt.

Ik word hier bijna aangevallen als ik binnenkom met een korstje brood of een heel klein stukje kaas.

Moppers

Er is een verschil tussen 'het is veilig en dit heb ik geleerd' en 'ik vind het leuk bij jou'. Je parkietje vertrouwt je, en dan ben je al een heel eind. Laat hem nu zien dat het echt leuk is om bij jou te zijn, dan komt die genegenheid vanzelf.