niet normaal hard krijsen.

Gestart door anoukboon, maart 23, 2011, 17:53:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

anoukboon

Halo,
:)
Ik heb twee parkieten, Sjors en Jack. Sjors had ik ongeveer 3 kwart jaar, en daarna heb ik Jack erbij gehaald.
Het zijn leuke parkieten en, met name Sjors, zijn ze hartstikke tam. ALs het goed is, zie je hieronder Sjors en Jack, ik weet nog niet helemaal '
hoe dit werkt..

Link verwijderd, werkte niet. Gr. Lisanne

Helaas beginnen we ons steeds meer te ergeren aan de parkieten. Ze krijzen zo hard, het is bijna oor verdofend.
Met name Sjors. Ze staan beneden in het atelier, en als mijn moeder bijvoorbeeld aan het bellen is, gaan ze écht heel erg hard krijzen.
Ook als ze niet aan het bellen is. Of bijvoorbeeld Zondag ochtend, om 9 uur, gaan ze heel hard krijzen. En of ze het expres doen, ik weet
het niet, maar altijd precies op de verkeerde momenten. We gaan ons steeds meer aan ze ergeren. Er moet echt wat aan gebeuren. Weet
iemand hier is tegen/voor? Hopelijk wel, want ze worden echt irritant.

Groetjes Anouk.

R@parkiet

#1
Hallo anouk.
Wat naar dat je parkieten zo krijsen.
je kan proberen een doek over de ooi te hangen.
GRoetjes Romy
PS ik hoop dat het werkt ;)

Moppers

#2
Ik denk dat je er eerst achter moet zien te komen waarom ze zo veel geluid maken. Krijgen ze genoeg aandacht? Krijgen ze genoeg beweging? Hebben ze genoeg speeltjes en andere dingen om zichzelf mee te vermaken? Vinden ze elkaar wel leuk? Galmt de ruimte waar ze staan misschien lekker? Zijn er bepaalde omgevingsgeluiden? Bepaalde omgevingsgeuren? Hoe licht is de ruimte waar ze staan?
Een doek over de kooi doen zorgt er vaak wel voor dat ze stil zijn, maar dan neem je hetgeen waar je je aan stoort weg, niet de oorzaak ervan. Maar dan moet je eerst dus erachter zien te komen wat de oorzaak is.
Dus zou je de bovenstaande vragen kunnen beantwoorden, en misschien nog wat meer over ze vertellen? Dan kunnen we met je meedenken.

pixie

Ik heb ook zo'n geval met mijn parkietjes. Ik had al eerder opgezocht op het forum waarom dat krijsen is en toen zag ik dat er het advies werd gegeven om een tweede parkietje te nemen - terwijl het bij mij juist is begonnen toen ze met zijn tweetjes waren. 
Ben dus erg benieuwd hoe het gaat bij jou!

@moppers; hoe kom je erachter wat de reden is dat ze zo gillen? Zijn er aanwijzingen?
Die van mij doen het vooral als ze allebei aan de andere kant van de kamer zijn, maar soms ook als ze vlak naast elkaar zitten in de kooi. Ze doen het altijd 's morgens en hoe lang het doorgaat is altijd weer anders.

Ik vind het vervelend, maar echt erg vind ik dat het te horen is in het hele gebouw waar ik woon en ik wil echt niet dat mijn buren er last van hebben (en bij mij aan de deur komen..)

Moppers

Zoals ik aangaf, zijn er verschillende vragen die je zou kunnen stellen om een mogelijke oorzaak te achterhalen, zoals de vragen in mijn reactie hierboven. Daarnaast is ook van belang hoe de mensen in huis reageren als er harde geluiden worden gemaakt.

BudgieMe

Krijsen is inderdaad een vorm van ongenoegen dus moet je er achter zien te komen waarom en wanneer,...zoals Moppers al zegt.
Doek is alleen voor in de avond, als de lichten aangaan en zij moeten/willen slapen.

Mirjam

Mijn parkieten zijn de laatste weken ook extreem lawaaierig.
In mijn geval is het de tijd van het jaar  ;).
Het normale 'kletsen' gaat veel harder dan normaal en zelfs mijn tamste vogeltje 'krijst' af en toe hard. Zelf vind ik het niet z'n groot probleem, maar ik maak me inderdaad af en toe zorgen om de buren  ;).

MissDorien

Het kan ook zijn dat ze buiten iets zien.
De kooi hier geeft perfect uitzicht en wanneer Nasty de honden in de tuin ziet, gaat hij krijsen.
Maar dat is meestal niet zo als het continu doorgaat.

pixie

Mijn parkietjes doen het vooral naar elkaar, misschien is het anders dan het krijsen wat @anoukboon bedoelt.
Het lijkt alsof ze om het hardst naar elkaar roepen en soms houden ze dat heel lang vol. Ze doen dit sinds ze samen zijn.
Verder is er eigenlijk geen pijl op te trekken, behalve dat het meer 's morgens is dan 's middags. Soms denk ik dat ze wat energie kwijt moeten, of iets in de trant.