Staartwippen: jullie mening?

Gestart door aafke, maart 22, 2011, 20:58:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

aafke

Onze vogel Felipe gedroeg zich wat slomer dan normaal. Hij kwam wat minder vaak uit zijn kooi, sliep vaak. We waren net verhuisd, dus dachten eerst dat het daarmee te maken had. Ik ben wel extra op hem gaan letten (op eventuele ziekteverschijnselen), en toen viel me op dat zijn staart meer wipte dan die van Jorge, onze andere vogel. Of dat eerder ook zo was weet ik niet zeker, maar ik wilde geen risico nemen. We zijn dus met hem naar de kliniek voor vogels en bijzondere dieren gegaan, van de faculteit diergeneeskunde UU. Daar hebben ze hem helemaal onderzocht, en hij bleek bacteriën in zijn ontlasting te hebben. Daarom hebben we antibiotica meegekregen, een week lang elke dag in zijn snavel moeten spuiten. Heel zielig, want leg maar eens uit dat het voor zijn bestwil is! Nu zit de kuur erop (vandaag laatste shot), maar ik zie nog weinig verandering. Daarom de volgende vragen:

1. Dat Felipe nog altijd weinig energie heeft, duidt dat erop dat de antibiotica niet aanslaan, of kan dat juist komen door de enorme stress die het iedere dag opleverde omdat we hem moesten vangen en inspuiten met medicijnen? En moet ik het dus wat tijd geven? Hij slaapt wel op één pootje (meestal met snavel in veren), eet en drinkt normaal, reageert op ons, schommelt, etc. Hij slaapt alleen best veel, en maakt minder geluid dan hij deed, komt zijn kooi weinig uit. Maar nogmaals; vandaag was pas zijn laatste antibiotica-shot, en dat toedienen vindt hij echt een marteling!
2. Het staartwippen dat jullie zien op bijgevoegd filmpje: is dat normaal of abnormaal (het gaat dus om de blauwe vogel)? Op het filmpje zit hij op één pootje te slapen (en hij heeft wat overgewicht, misschien maakt dat nog uit?)

Ik laat sowieso nog een keer zijn ontlasting onderzoeken, maar ik wil afwegen of ik hem nogmaals naar de dierenarts moet meenemen. Als ik hem die stress kan besparen, dan graag.

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat alles goed komt.

Link naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=oQGwu3GNFo0

Parkieten-Freak

#1
Ik zie eigenlijk maar één vogel in beeld en ik neem aan dat dit Filipe is. Eerlijk gezegd zie ik niets bijzonders en ikvind dit geen staartwippen.
Dit "gedrag" past bij een slaperige vogel, kan het niet zijn dat Felipe gewoon wat in de rui is?
Wel goed dat je even aan de bel trekt als je het niet vertrouwd! De ontlasting kun je zeker even laten onderzoeken, maar doe dat niet vlak na een antibioticakuur. Wacht daar als het kan een week of twee mee: je hebt namelijk een grote kans dat de darmflora nu flink verstoord is door het antibioticum.


Moppers

Ik vind dit ook geen staartwippen, het is gewoon de beweging van het lichaam van een duttend vogeltje.

In toevoeging op wat PF hierboven zegt over de rui:
Ik zou even contact opnemen met de dierenarts die Felipe gezien heeft en de antibiotica heeft voorgeschreven. Leg zijn gedrag voor (en geef vooral aan dat dit anders is dan normaal gesproken wanneer hij gezond is). Misschien dat de dierenarts het nodig acht er nog een kuur aan vast te plakken, niet ieder antibioticum slaat bij ieder vogeltje met een bepaalde kwaal even goed aan. Vraag of het nodig is om Felipe mee te nemen als je zijn ontlasting opnieuw wil laten controleren. Als je alleen maar een poepje af hoeft te geven, dan is het inderdaad onnodig hem bloot te stellen aan de stress die zo'n bezoekje oplevert.
Meestal zijn parkietjes na een aantal dagen antibiotica al weer veel energieker, dus als hij niet in de rui is, zou ik er zeker niet zomaar van uit gaan dat de antibiotica hun werk hebben gedaan en dat alles nu in orde is.

aafke

Bedankt voor jullie reacties, fijn dat dit niet valt onder 'staartwippen'. Soms is het ook iets erger dan op het filmpje, maar ik maakte me vooral zorgen over Felipe omdat me in eerste instantie opviel dat hij wat slomer was. En dan ga je natuurlijk overal extra goed op letten.
Felipe is zeker niet in de rui, dus daar heeft zijn energiegebrek niet mee te maken. Het zou dus kunnen dat de antibiotica tegen de bacteriële infectie niet goed gewerkt hebben, maar daar moet de dierenarts maar over oordelen. Ik hoop maar dat we Felipe niet nog een keer een week lang hoeven te 'martelen' met een nieuwe antibioticakuur. Het geluid dat hij maakt als we het willen inspuiten is hartverscheurend, net een biggetje. Ik heb al bij de dierenarts geinformeerd, we kunnen wel een poepje afgeven maar hij geeft wel aan dat het de voorkeur heeft de vogel zelf te zien. Aan de andere kant; de vorige keer hebben ze ook al zo'n 10 testjes gedaan, en alleen de bacteriën in zijn ontlasting gevonden.
Zijn ontlasting lijkt ook nog niet normaal (groen of grijs, droogt minder snel op), maar ik begrijp dat antibiotica ook invloed hebben op de darmflora. Dus ik weet nu niet wat ik waaraan moet toeschrijven: aan een ziekte of aan de antibiotica en de bijbehorende stress. Als ik bovenstaande lees, begrijp ik dat het  niet jullie ervaring is dat de antibiotica én de worsteling om die toe te dienen, zorgen voor een vermoeide vogel die veel slaapt? Hebben jullie ervaringen met eventuele bijwerkingen van antibiotica bij grasparkieten?

Moppers

Mijn ervaring is inderdaad niet dat parkietjes nog steeds ziek ogen bij antibiotica die goed aanslaat. Het ingeven kan inderdaad erg stressvol zijn, maar dat is altijd maar een klein momentje van de dag. Als je het parkietje daarna weer rustig terugzet, complimentjes geeft (ze zijn gevoelig voor positief stemgeluid) en wat lekkers geeft als een blaadje andijvie of een plukje trosgierst, dan is het al gauw weer over.
Na 5 dagen antibiotica geven zie je meestal al verbetering. Als jouw parkietje dus na de hele kuur van 10 dagen nog niet helemaal beter is, dan hebben de medicijnen hun werk waarschijnlijk niet goed gedaan. Dat komt wel eens voor hoor, dat een bepaalde antibiotica niet aanslaat zoals gewenst. De kans is groot dat je dus een neiuwe kuur moet geven.

Het is absoluut niet leuk om je geliefde parkietje dat nog eens aan te moeten doen, dat snap ik heel goed en ik weet ook precies wat je bedoelt. Maar als het ingeven goed gaat, dan zou ik er zeker wel voor gaan. Bedenk als je het even moeilijk hebt maar: het zijn maar 10 dagen, en het ingeven zelf duurt maar een momentje. Als het parkietje daardoor weer beter wordt en nog vele jaren gelukkig en gezond kan zijn, dan zijn die 10 dagen eigenlijk niets.

Diarree kan een bijwerking zijn, omdat antibiotica geen onderscheid maken tussen goede en slechte bacteriën. Als de dierenarts hier zelf niet mee komt, dan kan je vragen of het een goed idee is om ook een probioticum te geven, zodat de 'voorraad'  goede bacteriën in de darmen weer aangevuld worden.
Zolang hij nog genoeg drinkt en zijn ontlasting nog geen soep is, hoef je je er nu niet al te veel zorgen om te maken. De dierenarts krijgt zijn ontlasting toch te zien, en het eerste wat ze dan zullen zien is de 'stevigheid'. Als daar iets niet goed aan is, zal dat ze dus zeker opvallen.

Ik zou er nu voor kiezen alleen zijn ontlasting na te laten kijken. Felipe zelf naar de dierenarts meenemen kan dan altijd nog als dat nodig blijkt te zijn.

Kop op, je doet het goed hoor!

Daniquev

Gisteren langs de dierenarts geweest met mijn parkietje voor zijn dikke pootje (een zware ontsteking opgelopen dus..)
dierenarts vroeg aan ons of ons parkietje altijd zo heen en weer wipte met zijn staart. Ik kan me niets anders bedenken dat hij dat deed (we hebben hem nu 7 jaar).
Zij gaf aan dat het kan dat hij dan benauwd is. Zelf weet ik niet of dat waar is. Zij gaf aan dat je normaal gesproken vogels niet hoort te zien ademen zeg maar..

Idske

Hoi,

Betreft benauwdheid en staartwippen, Coco die had dat ook erg, nog wel wat af en toe maar ook mijn dierenarts bracht dat in verband met benauwdheid. Coco heeft naast de anti biotica ook nog echina force meegekregen voor een verbeterde weerstand. De antibiotica die Coco heeft gehad was Baytrill wat samen met de echina door het drinkwater moest. Verder heb ik de warmtelamp ook een paar keer gebruikt en de kooi goed schoongemaakt en omgeving stofvrij gehouden.

Ik heb er ongeveer drie weken mee gedaan, mocht het nog een keer nodig zijn om antibiotica te geven misschien dat je dan kunt vragen of je dit spul kan krijgen.

Misschien dat dit een optie is, maar zo te lezen doe je al erg je best, succes!  :D
Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!