Schuw?

Gestart door Pietje Bell, oktober 09, 2005, 10:52:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pietje Bell

Hallo, allemaal...

Ik heb sinds 6 weken een grasparkietje en ben meteen begonnen met mijn hand in de kooi te doen, iedere dag zo een 15 min. minimaal. Soms was er wel eens een dag dat het er niet van kwam. Nu vind ik eigenlijk dat hij soms een beetje schuw lijkt te zijn, dat kan misschien wel aan het karakter liggen, maar ik vind het wel erg jammer natuurlijk! Als ik dan met mijn hand in de kooi ga gaat hij de ene keer door zijn kooi heen vliegen en de andere keer kan ik hem meteen aaien en dan komt hij op mijn vinger maar nooit meteen, dat duurt wel een paar minuten. Het kan natuurlijk de pubertijd zijn, maar heeft iemand misschien ook het idee gekregen dat hij schuw is ofzo? Ook snapt hij niet dat hij op zijn schommel kan gaan zitten, hij speelt er wel maar maar durft er met maar 1 pootje op te gaan en gaat dan weer weg. Ik maak me een beetje zorgen, want kan het zo zijn dat het een parkietje is met beperkingen???? Zou het misschien helpen als ik er een pietje bij neem voor Woppy? De ene keer is hij heel vrolijk en is dan aan het kletsen in zijn taal uiteraard en de andere dag is hij stilletjes.

Ik hoop op een reactie van jullie!!!!

Doei,doei   groetjes van Nance en Woppy

Parkieten-Freak

Een parkiet tam maken, vergt geduld. Je kunt inderdaad het beste iedere dag een keer of 5 met de parkiet kort oefenen.
Blijf consequent met de oefeningen, zodat van de vogel niet steeds andere dingen verwacht worden.
Zorg dus dat je jouw bedoelingen goed duidelijk zijn voor het vogeltje.

Sommige vogels durven in het begin niet goed op een schommeltje te zitten, en als ze er al opzitten, resulteert dat in "gewiebel" waarbij de vogel moeite heeft zijn evenwicht te bewaren. Best eng voor zo'n beestje in het begin!
Geef het vogeltje de tijd, hij of zij ontdekt het vanzelf. Het heeft niets te maken met "beperkingen van de vogel" (wat die dan ook mogen zijn).
Een partner bij je parkiet is altijd leuk, en indien je zelf niet voldoende aandacht aan je parkiet kunt geven is het eigenlijk een must.
Succes!


Pietje Bell

Bedankt voor je reactie....

Ik lees verschillende adviezen over de aanschaf van een 2e pietje. Ik lees bijv. dat ze dan niet of minder snel tam worden en de 1 zegt dat je de 2 meteen bij elkaar moet zetten en de ander adviseert weer dat je de 2e beter een tijd in een andere kooi kan zetten. aangezien de meningen nogal verschillen weet ik niet wat het beste is. Uiteraard wil ik het beste voor Woppy! Ik ben dol op hem, ik bedoelde met beperkingen dat hij misschien wel een beetje gehandicapt kon zijn in bepaalde dingen, want waarom zou dat bij een pietje niet kunnen? Nou, ik wacht wel een reactie af en ga nog even speuren op het web voor informatie. Woppy word ook ouder en ik ben bang dat ik hem niet meer tam krijg als hij ouder word. Ik heb een grote kooi dus was er op voorbereid een 2e pietje te nemen!

Doei! Groetjes van nance en een snaveltje van Woppy

Sonja

#3
Hoi Pietje Bell,

Je hoeft absoluut niet bang te zijn, dat Woppy te oud is om tam te maken, hoor. Op de eerste plaats is hij nog piepjong, én oudere vogels (en dan bedoel ik een heel stuk ouder dan Woppy) zijn zelfs ook nog tam te maken. Alles hangt af van veel geduld hebben, en consequent zijn.
Als je twee parkietjes hebt, zul je die ook tam krijgen, je zult wel nog wat meer je best moeten doen, en het zal wat meer tijd kosten, want ze willen dan ook aandacht aan elkaar besteden.
Maar als je het forum eens doorleest, en de zoekfunctie gebruikt, zul je zien, dat hier al heel veel over gevraagd is. Er is daarom ook een heleboel informatie over te vinden.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act=Search&f=4

Ook over wel of geen 2e parkietje erbij, is veel informatie, o.a. hier:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act...%2Btam+%2Bmaken

en hier:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act...Baparte+%2Bkooi

Ook hier is veel te vinden over tam maken:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes. ;)

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

En je hoeft ook niet bang te zijn dat Woppy gehandicapt is, want dat is hij/zij niet.