parkietman overleden, nieuwe kopen voor vrouwtjes parkiet?

Gestart door esmeraldaw, maart 21, 2011, 18:37:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

esmeraldaw

 :(

Beste mensen

helaas is gisterochtend 20 maart mijn parkietenmannetje overleden. waarschijnlijk door een tumor.
Ik heb nu alleen nog een vrouwtje. Ik heb toendertijd ze allebei tegelijk aangeschaft en ze zaten allebei samen in de kooi.

Nu zit het vrouwtje dus alleen en kijkt ook steeds rond waar de man is en zit voor haar doen vrij vaak te kwetteren.
Aangezien ik overdag vaak lang niet thuis ben ivm werk is mijn vraag kan ik een andere parkietenman kopen en deze erbij zetten?

Moet dit dan een jong of volwassen man zijn? Mijn vrouwtjesparkiet is niet tam en vliegt niet los oid. Ze hebben wel een grote kooi.
Ik heb een andere kooi (iets kleiner) waar ik hem evt in kan doen tijdelijk?

zijn er trouwens andere vogelsoorten die samen kunnen met een parkiet?

omdat ze elkaar voerden hoop ik wel dat ze zelf ook wel eet, dat ik straks niet nog een overleden parkiet door uithongering heb.

alvast bedankt voor de info

Esmeralda
Havelte

Pino2006

Heel veel sterkte met het verlies van je Parkietje! :(

En nog veel succes  ;)!

lovesbudgies

Mocht je een 2e parkietje kopen neem dan een volwassen mannetje. Al weet je nooit of ze vriendjes zullen worden, heb je hiermee wel de grootste kans.
Zet ze inderdaad de eerste tijd apart, zodat ze kennis kunnen maken door de tralies.

Alleen valkparkieten kunnen samen met grasparkieten in 1 kooi, maar omdat ze allebei een andere soort zijn zullen ze niet altijd wat aan elkaar hebben.
Je zet eigenlijk alleen een gras- en valkparkiet samen als ze tam zijn en ook wat aan de mens als vriend hebben.

Ik hoop ook dat ze wel zelf eet, maar dit kun je makkelijk controleren; als je 's ochtends eten geeft en 's avonds ligger er lege zaadhulsjes dan zal ze
wat gegeten hebben.

Jammer dat ze niet los kan vliegen, ook in een grote kooi heeft een grasparkiet meerdere uren vrijheid per dag nodig, tenzij de kooi natuurlijk meters breed en hoog is. ;)

Nog veel sterkte met het verlies van het mannetje, altijd heel naar.



Moppers

Ik ben niet zo'n voorstander van grasparkieten en valkparkieten samen in een kooi. Valkparkieten zijn over het algemeen echte softies, grasparkieten zijn feller, pittiger. Als ze niet genoeg ruimte hebben, kan de grasparkiet de valkparkiet gaan domineren en zelfs terroriseren. Hierdoor krijgt de valk geen rust en kan hij zeer ongelukkig worden. In een kamer- of buitenvolière hebben ze naar mijn mening wel genoeg ruimte, maar ook dan gaat mijn voorkeur er naar uit ze minimaal 1 soortgenootje te geven.

BudgieMe

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een man van ong. de zelfde leeftijd als je popje. Geen valk.
De zomer komt er aan dus er worden weer genoeg parkietjes gedumpt straks op marktplaats of dierenopvang/ambulance,...
Als ze er niet uit mogen zorg dan voor een zo groot mogelijke kooi en als je een mannetje vind die dat wel gewend is dan volgt de pop hem wel hoor en kan je ze toch met regelmaat even de vleugels laten strekken, die hebben ze tenslotte niet voor niets,... ;)

Moppers

CiteerDe zomer komt er aan dus er worden weer genoeg parkietjes gedumpt straks op marktplaats of dierenopvang/ambulance,...
Daarvoor hoef je echt niet tot de zomer te wachten. In de zomer worden er wat meer levend gevonden, aangezien ze de temperatuur buiten niet als obstakel hebben om te overleven. Maar ook in hartje winter heeft menig opvang die ook kooi- en volierevogels opvangt vogels zitten.