vogeltje ineens dood

Gestart door sky, maart 17, 2011, 15:46:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sky

vanmorgen lag mijn parkietje dood in de kooi heb hem gister op een andere plek gezet omdat hij niet speelde en alleen op zijn stok bleef zitten en op advies van mensen op dit forum en het beestje begon ineens te spelen en te klimmen heb hem  gisteravond nog uit de kooi gehaald en met trosgierst begon hij al kusjes te geven.
ik heb een jaren 30 woning met nog enkel glas en het tocht best wel kan dit de reden zijn dat er 2 parkietjes in een week dood zijn gegaan?
parkietje is niet mager en gisteravond ging het nog goed niks aan de hand.

 

ik heb alles in huis aangepast, heb mijn teflon pannen weg gegooid ik weet het niet.
Vanmorgen heb ik nog even met hem gespeeld en toen ik hem terug in de kooi zette ging hij in het hoekje zitten helemaal bol.
op een gegeven  moment deed hij zijn vleugels uit elkaar en kreeg een soort van stuiptrekking en ging plat op zijn buik liggen en ademde alleen nog maar.
Wilde de d-arts bellen maar het was nog te vroeg en hij beweegde ook niet meer uiteindelijk is ie dood gegaan

MissDorien

Klinkt als een hartaanval, of een beroerte.
Behalve dan dat hij eerst bol ging zitten, misschien eerst een kleine en dan een grote, die hem fataal werd.
Zonder autopsie zul je het niet snel weten, ben ik bang.

Pino2006

Zelf denk ik aan een hartaanval.

Wat naar dat 2 parkietjes in 1 week dood zijn gegaan.  :(!


Heel veel sterkte!

sky

Is dat mijn fout dat ie een beroerte krijgt?
Wat ik heb gedaan is wat de verkoopsters van de dierenwinkel zei, die vrouw heeft hem gekortwiekt zodat hij makkelijker tam zou worden.
Ik moest hem veel in mijn hand houden en van hand naar hand laten gaan dat heb ik rustig gedaan en na 2 uur blijf hij al op mijn vinger zitten.
De 2de dag kon ik hem met trosgierst al op mijn vinger laten zitten en uit de kooi halen.
Na 4 dagen heb ik de kooi verplaatst op advies van forum leden en het beestje begon spontaan te spelen, tetteren en klimmen.
S'avonds is ie nog een tijdje uit de kooi geweest zat op mijn schouder en vloog (als je dat vliegen kan noemen hij kon net ver genoeg fladderen) regelmatig terug naar zijn kooi en kwam er vanzelf weer uit.
Hij is wel een paar keer tegen de kooi aangevlogen en tegen een beeld op de kast maar niet hard.
Had het beestje hierdoor teveel stress of kan op deze manier ook een parkiet tam maken

sky

oja het beestje was pas 9 weken oud

Mars

Hmm... dit is wel heel sterk.

Je had niet toevallig een broodbakmachine of oven aanstaan? (ook teflon)


Ow enne.. sterkte met je verlies, dit is echt heel sneu.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

sky

nee heb juist al mijn teflon pannen weg gegooid en oven niet gebruikt maar ik wil graag een reactie op de manier hoe ik het beestje tam heb willen maken wat dus volgens de dierenwinkel zo moest ben bang dat het beestje teveel stress had en ik hem te vaak en te veel in mijn handen heb gehad.

die vrouw heeft hem gekortwiekt zodat hij makkelijker tam zou worden.
Ik moest hem veel in mijn hand houden en van hand naar hand laten gaan dat heb ik rustig gedaan en na 2 uur blijf hij al op mijn vinger zitten.
De 2de dag kon ik hem met trosgierst al op mijn vinger laten zitten en uit de kooi halen.
Na 4 dagen heb ik de kooi verplaatst op advies van forum leden en het beestje begon spontaan te spelen, tetteren en klimmen.
S'avonds is ie nog een tijdje uit de kooi geweest zat op mijn schouder en vloog (als je dat vliegen kan noemen hij kon net ver genoeg fladderen) regelmatig terug naar zijn kooi en kwam er vanzelf weer uit.
Hij is wel een paar keer tegen de kooi aangevlogen en tegen een beeld op de kast maar niet hard.
Had het beestje hierdoor teveel stress of kan op deze manier ook een parkiet tam maken

Sorry maar ik wil graag weten of mijn manier van tam maken teveel stress heeft veroorzaakt voel me erg schuldig.

Moppers

Misschien dat je manier van tam maken niet perfect was, maar je bent nu eenmaal een mens en je hebt in eerste instantie verkeerde voorlichting gekregen. Maar daardoor heeft hij geen hartaanval of beroerte gekregen.

Als de doodsoorzaak een hartaanval of beroerte is geweest, dan is dat op zo'n jonge leeftijd hoogstwaarschijnlijk door inteelt of een andere vorm van zwakke genen. Als dat zo is, dan had je er dus niets aan kunnen doen, ook niet om het te voorkomen.
Zoals hierboven ook al wordt gezegd: de enige zekerheid over de doodsoorzaak krijg je door autopsie te laten verrichten.

sky

oke dank je wel.
In mijn huis tocht het een beetje we hebben nog enkel glas maar de kooi stond achter een muur is dit erg wil niet nog een parkietje gaan kopen dat weer overlijd

fullmetalgirl

je kunt uittesten of het tocht op die plek..
als je een kaars aansteekt, en de vlam blijft niet gewoon rustig en netjes rechtop staan,
dan tocht het :)

Ik zou je dus adviseren om dat even te testen.

Mars

Nog even om je gerust te stellen:
Een vogeltje kan heel veel hebben qua stress. Echt heel veel. Dus dat zal de doodsoorzaak niet zijn geweest.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

sky

ik heb net getest met kaarsen, zet ik het waxine lichtje bij het raam op de vensterbank dan blijft de vlam niet stil staan maar op de plek waar de kooi staat (op de dressoir 1 meter hoog) blijft de vlam wel doodstil staan. Dus mijn vogeltjes zitten op de dessoir uit de tocht kan met een gerust hard een nieuw parkietje kopen of niet?

lovesbudgies

Er overlijden twee hele jonge parkietjes vlak achter elkaar; dat zal dan waarschijnlijk geen hartaanval of beroerte zijn geweest, dat zou wel heel erg toevallig zijn en niet plotseling genoeg. Een parkiet met een hartaanval valt echt letterlijk van zijn stok.

Even een paar vragen:
-Wat voer je per dag en hoeveel?
-Waren ze allebei van dezelfde kweker? Misschien familie?
-Heb je giftige planten of iets in huis wat ze gegeten kunnen hebben?
-Het tocht niet op het dressoir, maar 20/30 cm hoger? Op/naast/voor/achter de kooi?
-Je zegt dat je geen teflon pannen hebt en de oven niet aan had staan. Maar hoe zit het met je andere pannen, hebben die een anti-aanbaklaag? Denk ook aan tosti apparaten, grill, sommige frituurpannen, bakpapier, strijkijzer etc.
-Wat was je aan het doen tussen het moment van overlijden en 2 uur daarvoor? (al zegt dat niet altijd wat, een parkiet kan 12 uur na teflontoxicose nog overlijden)

Ik denk dat het iets in de omgeving is geweest, of de kweker (al ziek voordat je ze kocht) of de voeding.
Ik zou zeker nog niet met een gerust hart een nieuwe vogel kopen.
Het is al vrij laat om nog sectie te laten verrichten, maar je zou het vogeltje naar dkl Feld kunnen brengen, een sectie kost daar 36 euro incl kweekjes en ze zijn morgen (zaterdag) open.

sky

Ik voer ze nutribird b14 pellets en extra eivoer geef ze een vol bakje en vul het bij als het leeg is maar zover is het niet gekomen, ze aten wel goed van de pellets.
Nee waren niet van dezelfde kweker eentje was van een kinderboerderij andere uit een dierenwinkel.
nee ze hebben niet van de planten gegeten weet ik zeker
het tocht alleen bij de vensterbank en over de vloer kooi staat een meter van het raam af en 30cm hoger als de vensterbank heb overal op de dressoir gekeken met een kaarsje daar tocht het niet.
heb niks gekookt of gebakken met teflon tosti apparaat heb ik niet gebruikt
ik kwam smorgens op en toen zat ie al bol in de hoek van de kooi deed hij ook al voor ik naar bed ging had daarvoor een uurtje met hem gespeeld en toen was hij nog fit maar gelijk toen ik hem na het spelen terug in de kooi zette ging hij in de hoek van de kooi zitten normaal zat hij altijd op zijn stok ook met slapen.
Smorgens gelijk uit de kooi gehaald en hij zat wel bol in een hoekje maar hij speelde nog wel, op youtube geluidjes van een parkiet aangezet en zat hij op mijn schoeder mee te twetteren.
Daarna terug in de kooi heeft ie nog heel even geklommen maar ging al snel weer bol in het hoekje zitten en toen ging het snel bergafwaarts.
Nog een keer uit de kooi gehaald want ik maakte me zorgen en toen hij op mijn vinger zat kreeg ik hem niet meer in de kooi moest zijn pootjes voorzichtig van mijn vinger losmaken.
Hij ging gelijk plat op zijn buikje liggen en kantelde naar links en zijn rechtervleugel ging omhoog net een soort van spasme.
Hij at nog wel een beetje trosgierst maar er zat totaal geen leven meer in ik pakte hem uit de kooi en hij bleef doodstil in mijn hand liggen heb hem terug in de kooi gelegd verwarming wat hoger gezet en deken over de kooi en een tijdje later was hij dood.
Sectie kan niet meer heb hem al begraven

sky

Hoi lovebudgies,

Kan je iets met mijn andwoorden op je vragen?

lovesbudgies

Citeerheb niks gekookt of gebakken met teflon tosti apparaat heb ik niet gebruikt
Ook de avond van te voren geen eten gekookt?

Heb je hem nog zien hijgen (ademhalingsproblemen)?

Mijn vermoedde is dat ze toch niet zo goed van de pellets aten dan je dacht te zien. Parkieten kunnen je daarmee heel erg in de maling nemen.
Het lijkt vaak alsof ze ervan eten, maar dan pakken ze het op en laten het weer vallen.
Het feit dat je parkietjes zo snel over waren op de pellets, dat het overlijden zo snel is gegaan, dat de eerste zo mager was en dat het bakje
niet leeg is gegaan bevestigd mijn vermoeden alleen maar.

Mocht je nu een nieuw parkietje willen nemen, ontsmet dan van te voren de kooi en alle spulletjes van de parkietjes. Geef ze daarnaast gewoon
Xtravital en geen pellets meer. Koop ze bij een goede kweker. Dan hoop ik van harte dat het straks allemaal goed gaat.

sky

Jawel we hebben wel gekookt natuurlijk maar niet met teflon pannen die had ik na het overlijden van mijn 1e parkietje weg gegooid.
Ik vond wel dat zijn borst een beetje op en neer ging met ademhalen de dag van te voren weet niet of dat normaal is maar het viel me op.
De pellets at hij wel maar die hebt ie maar 2 dagen gehad toen ging hij dood en een parkiet kan toch zeker 2 dagen zonder eten hij at ook trosgierst.
Waar ik bang voor ben is voor tocht ook al tocht het alleen over de vloer en niet bij de kooi heb de woningbouw gebeld en die komen woensdag kijken of er iets aan te doen is.
Wat betekend het dan als een parkiet op zijn buik ligt en een soort van stuiptrekking of spasme vertoond daar ben ik van geschrokken dat was een akelig gezicht hij deed het met zijn vleugels

Caradow

Spasmen en spiertrekkingen horen vaak bij het overlijden. In de doodstrijd verkrampen de spieren. Dit is wisselend aanwezig. Hier zijn er bij die het vrij erg gehad hebben, maar ook die er bijna geen last van gehad hebben.
Voor het baasje een beangstigend gezicht, het diertje zelf is vaak al zo ver weg dat die het niet meer bewust meemaakt.


Je had ook een topic over een jong parkietje dat niet speelt, was dit hetzelfde vogeltje? Zoals ik dat topic lees vraag ik mij af of het beestje al niet ziek was, omdat het toch enigszins afwijkend was in gedrag vergeleken bij andere vogels.

Oorzaken? Dat is altijd lastig. En alleen achteraf vast te stellen door sectie te laten verrichten, wat in jou geval al niet meer kan.

Tocht is niet goed, maar daar zullen ze niet spontaan in zeer korte tijd zomaar aan overlijden. Dan worden ze ziek, krijgen ze luchtwegproblemen en dan heb je toch te maken met een duidelijk zieke parkiet.

Het kan simpelweg domme pech zijn, dat je 2 zwakke vogels hebt getroffen.
Zowel kinderboerderij als vogels uit de dierenwinkel hebben een vergroot risico om uit een inteelt nestje te komen met alle gevolgen van dien.

sky

ja het gaat over datzelfde vogeltje en nadat ik hem op een andere plek had gezet ging hij ineens wel spelen en klimmen en praten

Kleintjes

Citaat van: sky op maart 20, 2011, 18:32:17
..... een parkiet kan toch zeker 2 dagen zonder eten hij at ook trosgierst.

Hier wilde ik even op inhaken: Grasparkieten kunne geen dagen zonder eten, ze verbruiken veel energie omdat ze zo klein zijn en vermageren enorm snel. Door dat vermageren verzwakken ze ook meteen veel sneller.

Tevens ook sterkte met 't verlies van je vriendje.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

sky

ooke dus ze kunnen niet lang zonder eten dacht dat omdat ze soms een paar dagen niet eten als je ze overzet op pellets.
Ik heb nog iets ondekt, het is snachts behoorlijk koud in huis ik heb nog enkel glas en zo'n moederhaard dus ik kan niet zien op een termostaat hoe warm het in huis is kan dat een reden zijn dat ze ineens ziek worden en hoe warm moet het minimaal in huis zijn?

Kleintjes

Grote tempertuursverschillen verdragen de meeste dieren niet goed. Delicate dieren zoals vogels al helemaal, zij zijn erg gevoelig voor zulke dingen.
Enkel glas geeft vaak tocht (niet altijd). Dit kun je heel eenvoudig nakijken met behulp van 't kaarsje. Als 't vlammetje beweegt bij 't raam is er meestal tocht.

Dat niet eten als je ze over zet op pellets is niet helemaal correct, je moet hun gewicht goed in de gaten houden en bijvoeren met 'gewoon' voer als 't nodig is. Parkietjes laten vasten is schadelijk.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

Citaat van: sky op maart 21, 2011, 12:15:01
omdat ze soms een paar dagen niet eten als je ze overzet op pellets.

Dan hoef je ze niet meer over te zetten want dan zijn ze er niet meer.

Een parkiet mag nooit een paar dagen niet eten. Een parkiet mag zelfs niet met een lege krop de nacht in. Ook niet tijdens het overzetten naar pellets.
Als een parkietje helemaal niets van de pellets eet dan geef je 's avonds een portie van het oude voer. 

Even om misverstanden te voorkomen.

sky

oke dat is dan duidelijk maar hoe warm moet het minimaal zijn in huis krijg toch weer 2 jonge parkietjes

lovesbudgies

#24
Grasparkieten kunnen best tegen kou, het is meer het verschil tussen overdag (verwarming aan) en 's nachts.
Precieze temperaturen van hoe koud en warm het mag zijn kan ik je niet geven. Hier is het nu overdag ongeveer 20/18 graden en 's nachts 15 en
dat is geen probleem, geen van mijn parkieten zit 's nachts bol.
Een doek over de kooi helpt al om het 's nachts minder af te laten koelen, en eventueel, als het verschil tussen dag en nacht heel groot wordt, kun
je kijken of je het met een donkerstraler rond de 18 graden in de kooi kunt krijgen. Maar dat is wel weer een gedoe, om de juiste plaats van de
lamp te bepalen zul thermometers om de kooi moeten hangen en om de paar uur kijken of de temperatuur constant blijft. Het mag natuurlijk
ook weer niet te heet worden en de parkietjes moeten uit de warmte kunnen. Maar als die lamp eenmaal hangt zou je het van de winter kunnen proberen.

Een paar maanden geleden ben ik verhuisd naar een huis van 100 jaar oud met enkel glas. Het tochtte er niet, maar het was er wel koud en heel vochtig.
Met thermometers en hygrometers controleerde ik de temperatuur en de vochtigheid bij de parkieten. Met een lamp en luchtontvochtiger kwam ik een heel eind. Gelukkig hebben we nu dubbel glas, dat scheelt een stuk.

Edit: om je vraag te beantwoorden: parkieten kunnen ook buiten zitten, dus ze kunnen met 0 graden nog prima buiten (in een volière) overleven. Wel zonder vochtigheid en tocht.