mijn parkietje eet geen groente/fruit

Gestart door Daniquev, maart 16, 2011, 14:56:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daniquev

Hiervoor hebben wij 2 parkietjes gehad die DOL waren op sla en tomaten. Als we die in de kooi hingen waren ze in mum van tijd op.
Nu hebben we (alweer 6 jaar) een nieuw parkietje die al vanaf het begin geen groente of fruit eet. We proberen het vaak, houden het voor hem of hangen het in zijn kooi. maar hij kijkt er eerder doodsbang naar dan dat hij het opeet.
ik weet dat het goed voor hem is dus gooien wen vaak vitaminedruppeltjes door zijn voer heen zodat hij (hopelijk) alsnog vitamientjes binnen krijgt.
Toch lijkt het mij verstandiger als hij ook groente en fruit gaat eten.
iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar ga krijgen?

parkietenwinkel

Wat de interesse misschien wel wekt is wat zaadvoer op het fruit stooien of indien mogelijk in het fruit drukken. Als ze het leren kennen en iets van de smaak meekrijgen ben je weer een stapje verder. Succes.

MissDorien

Ik heb Syl nu bijna 7 jaar en nog altijd eet hij geen fruit uit de kooi.
Die voer ik met de hand.
Nasty eet het wel.

Geertje

Probeer er speelgoed van te maken of te verwerken in het bestaande speelgoed.

Spruitjes en andere groente of fruit soorten als kralen aan een koord/ draad.
Of echte kralen aan een spiesje afwisselen met stukjes paprika, mais, of iets dergelijks.
Een schommel bekleden met een stukje sla, andijvie of een blaadje basillicum/ peterselie etc..

oud/ bekend mengen met nieuw.. of iets heel nieuws aantrekkelijk maken.
Met wat fantasie zijn er legio mogelijkheden.



pixie

Mijn parkiet zijn ook (nog) geen hele grote groente/fruit eters, maar 1 ding vinden ze allebei heerlijk en dat is loof van venkel. Misschien kan je dat eens proberen.

Joepie wil wel appel eten, als ik het in piepkleine stukjes aanbied op het topje van mijn vinger.

Het is toch veel uitproberen, denk ik. Zoals Geertje zei, het interessant maken kan ook goed werken! Ze gaan ermee spelen en voordat ze het weten nemen ze een hapje en vinden het lekker!

Succes!

lovesbudgies

Je kunt het beste beginnen met kattengras of golliwoog, dit vinden vrijwel alle parkieten lekker en je kunt het een dagje ophangen in de kooi, in tegenstelling
tot fruit of groenten want dat wordt al snel oud.
Daarna ga je geleidelijk naar andijvie en witlof en zo verder.

parkietenwinkel

Goeie tip, dat dat langer goed blijft! Kattengras kan je toch bij het tuincentrum kopen?

lovesbudgies

Onder andere. Neem deze versie:


Die heeft zachte lange sprieten, de dikke variant kijken ze bij mij niet naar om.

KikiSorrie

#8
Hé, dat van dat plantje is een goed idee!
Mijn parkietjes hier eten ook niet heel enthousiast mee, dus lijkt me dit wel leuk ;D.
Kan je dat kattegras halen bij de Intratuin?
Groetjes :)

lovesbudgies

Ik heb even gegoogled en zo te zien wel.