Parkiet aanschaffen Utrecht

Gestart door JCS, maart 16, 2011, 11:54:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JCS

Beste Parkieten Freaks,

Ik ben Jasper, student in Utrecht en ik wil graag weer een parkiet aanschaffen. Ik had er eentje maar die is inmiddels alweer enkele maanden geleden overleden :( Deze had ik overgenomen van een bekende en ik merk nu dat Jamie dood is dat ik zijn gekwetter en rare capriolen mis.
Ergens vind ik die stilte niet leuk en ik wil dus een nieuwe. Maar, ik vind het niet relaxed om een willekeurige dierenwinkel binnen te lopen en te zeggen: "1 parkiet alstublieft." Ik wil dat zo'n beestje gezond en goed bij mij in huis komt.
Alle spullen heb ik nog van Jamie dus die hoef ik niet meer aan te schaffen (alleen een nieuw drinkbakje want dat is kapot gegaan)

Nu mijn vraag dus: wat is een goed adres in Utrecht om een parkiet te kopen? (Kweker of dierenzaak)

Mijn huisgenoot die naar aanleiding van Jamie ook een parkiet gekocht heeft zegt het volgende:
- mannetjes worden sneller en gemakkelijker tam dan vrouwtjes, klopt dat?
- kortwieken is niet erg, na drie maanden hebben ze hun vleugels weer en kunnen ze vliegen, ze zijn dan alleen niet meer bang voor je handen omdat ze daaraan gewend zijn.

Over kortwieken: ik heb hier al heel veel over gelezen op het forum, zelf vind ik dit niet relaxed en onnatuurlijk. Parkieten zijn geschapen als vogels, als ze gemaakt waren om te lopen hadden ze geen vleugels gekregen om mee te vliegen. Kortwieken: voor mij niet, dan maar wat meer energie steken in het tam maken en er zijn genoeg manieren om dat te doen als ze wél vleugels hebben.

Tam maken: ik ben veel thuis op dit moment (scriptie schrijven) is het een idee om mijn nieuwe parkiet vlak naast mijn bureau te zetten nadat deze gewend is aan het wonen in mijn kamer zodat hij aan mij kan wennen vanuit zijn vertrouwde kooitje?

Dan nog een andere vraag: wat kan ik beter als bodembedekking gebruiken: vogelzand of van die houtsnippers?

Groeten,

Jasper

Moppers

Hoi Jasper, welkom op het forum.
Ik kan je helaas niet voorzien van adressen in Utrecht, maar wel wat van je vragen beatnwoorden.

Of een parkiet tam wordt en hoe snel hangt af van hoeveel tijd je erin steekt, hoe je het aanpakt en het karakter van het vogeltje. Dat mannetjes sneller tam worden dan popjes is een fabeltje.
Het ziet er naar uit dat je al een mening hebt gevormd over kortwieken. Je zegt het zelf al: tam maken lukt ook absoluut zonder kortwieken. Sterker nog, ik ben van mening dat je het dan op een betere manier doet, omdat je hierbij het parkietje nergens toe dwingt. Hij/zij leert je vertrouwen zonder dat een vluchtmogelijkheid is ontnomen, en dat vind ik pas echt vertrouwen.
Ik zou hem na aanschaf niet vlak naast je zetten, dat kan nogal overweldigend zijn. Hij moet eerst even wennen aan zijn nieuwe omgeving, alle nieuwe geluiden en aan jou. Van een afstandje zal hij zich sneller op zijn gemak voelen. Daarnaast lijkt het mij, als hij eenmaal gewend is, ook een ideaal pauzemomentje tijdens het schrijven van je scriptie: even achter je bureau vandaan en aandacht besteden aan je parkiet. Ik zou zelf veel te veel afgeleid zijn als ik een nieuw parkietje vlak naast me zou hebben staan en ik een scriptie zou moeten schrijven, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Voor meer tips over tam maken kan je kijken op http://parkietenfreak.nl/a-tam.php. Ook op het forum vind je veel tips en ervaringen, via de zoekfunctie vind je deze topics snel.

Vogelzand stoft meer dan houtsnippers. Ik gebruik daarom zelf sinds twee jaar houtsnippers en ik wil niet meer terug naar vogelzand. Waar je wel aan moet denken is dat je bij houtsnippers grit apart moet verstrekken (in een bakje of over de bodem strooien), want in tegenstelling tot vogelzand zit dit er niet al doorheen.

JCS

Beste Moppers,

Bedankt voor je woord van welkom en je antwoord.
Dat houtsnippers minder stoft dan vogelzand had ik nog niet bedacht (maar het klinkt zo kinds logisch, dus ik kan me voor mijn kop slaan dat ik het nog niet wist).

Het feit dat wanneer ik de kooi op mijn bureau zou zetten en dat dat wat overweldigend zou zijn voor mijn nieuwe vogel snap ik en daar heb je een goed punt. Ik denk dat ik dan gewoon een soort mobiele boom bouw die ik zo nu en dan op mijn bureau kan zetten als hij/zij helemaal tam is.

De tips over tam maken had ik al gelezen maar desalniettemin bedankt.

Nu rest mij alleen nog de vraag: wat is een goede parkietenverkoper (winkel of kweker) in of rondom Utrecht?

Groeten, Jasper

JCS

Nog even een vraagje hieraan toevoegen:

Zijn er bepaalde kleurslagen die meer kosten of valt dat wel mee? Ik vind zelf de kleurslag: geelmasker-hemelsblauw erg mooi.