eerste legsel

Gestart door Evyanne, maart 15, 2011, 19:33:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Evyanne

Hoi hoi!

Ik heb eens een vraagje. Ik heb een koppeltje grasparkieten en vandaag heb ik ontdekt dat er 3 eitjes in het nestblok liggen maar ik had dit echt niet verwacht omdat ik het popje de laatste dagen veel zie rond vliegen in de volière. Ik heb in mijn volière nog twee andere mannetjes en twee popjes zitten en één van die mannetjes laat het popje dat nu met eieren ligt niet met rust. Nu is mijn vraag is het normaal dat ze zo vaak van haar nestje komt want het is nu wel haar eerste nestje? En wat moet ik doen met dat opdringerige mannetje? Deze zit soms zelfs op de zitstok van haar nestbakje en dan jaagt haar mannetje hem wel weg maar ik vind het toch maar raar.

Alvast bedankt!!


Mirjam

Ik zou het koppeltje lekker rustig apart zetten met het broedblok!
Weet je zeker dat de gelegde eitjes van haar ventje zijn?

Evyanne

Ik ben er vrij zeker van want ik heb ze gisteren nog zien paren en als het andere mannetje in haar buurt komt jaagt ze hem weg, maar hij geeft niet af en doet heel veel pogingen om met haar te paren. Mag ik die gewoon verhuizen naar een kweekbak ofzo gaat ze dan niet in de war zijn en helemaal niet meer op haar eieren zitten?

Mirjam

Als je inderdaad een nestje wilt is het het beste om het stel nu apart te zetten. Uiteraard zal je popje even 'van de leg zijn' maar een popje wat echt broeds is, herstelt zich razendsnel.. Daarna kan ze in alle rust verdergaan met leggen!

Evyanne

Dus het feit dat ze niet constant op haar nestje zit kan ook liggen aan het feit dat ze zich niet echt rustig voelt? Want kan dit nu kwaad voor de eitjes omdat ik overal lees dat ze al op hun eerste eitje beginnen te broeden.

Mirjam

Een popje gaat pas vanaf het 2e eitje continu broeden. Zo af en toe komt ze er wel even uit om dr vleugeltjes te strekken, dr behoefte te doen en wat te eten. Doorgaans gaat ze heel snel weer terug tenzij het te onrustig voor haar is.

Wat het voor kwaad kan... Als de eitjes niet goed bebroed worden, kan het kuiken zich niet goed ontwikkelen in het ei.