Parkietje van vier weken.

Gestart door Vico2011, maart 13, 2011, 19:46:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vico2011

Hallo

Ik heb wat vragen , mijn vriend heeft vandaag zijn eerste eigen parkietje opgehaald, ik was het niet eens met de leeftijd maar volgens hem had de kweker verteld dat je ze prima omdat hij ze graag tam wil maken, met 4 weken kon halen.
Inmiddels heb ik al her en der gelezen dat dit niet verstandig is.

Wat kunnen we doen om zijn verblijft zo comfortabel mogelijk te maken nu, we moeten nog even nutribird kopen morgen dit hadden ze bij ons in de dierspeciaalzaak niet.

Hebben jullie tips?
Alvast bedankt


Topictitel aangepast. Gr. Lisanne

lovesbudgies

Dit parkietje is totaal niet klaar om uit het nest te gaan. Grasparkieten moeten 6 en liefst 8 weken oud zijn voordat ze hun ouders mogen verlaten.
Dat de kweker dit toelaat is echt een slechte zaak.

Waarom heb je nutribird nodig? Is het ook nog een handopfokparkietje?

Je kunt een badje aan de kooi hangen met een zacht doekje erin. Of een sleepee teepee ophangen voor 'm.
Als hij nog op de grond zit dan kun je handdoeken op de bodem van de kooi leggen samen met een knuffel waar hij tegenaan kan zitten en
een kruik voor de warmte. Jonge parkieten houden van warmte en geborgenheid.

Je mag hem ook alvast trosgierst geven.

Vico2011

Hallo

Het bovenstaande had ik al gehoord en gelezen.
Dat over nutribird is ook van de kweker dus het zal inderdaad handopfok wezen ik ben vandaag niet meegegaan

Hij zit op de grond, ik zal nu even een hand doekje en een knuffeltje erin leggen
Trosgierst hebben we ook.. daar kunnen we een papje ook van maken toch?

Vico2011

Ik zie dat mijn topic titel is aangepast?

Mars

Ten eerste is handopfok voor een vogeltje niet goed, alleen als uiterste nood,
Ten tweede moet je nooit handopfok geven als je niet weet hoe, je hebt dan grote kans dat het kleintje overlijdt.

Conclusie: vraag de kweker of hij het kleintje terug wil nemen en of je het dan weer op mag halen als het zelfstandig eet. Of koop ergens anders een zelfstandig etend vogeltje, dat door de ouders gevoed is.


Maar ga alsjeblieft niet zelf aanklooien!



Enne... topictitels zijn handig om te herkennen waar een topic over gaat, daarom zal het aangepast zijn. 'Hallo' gaat immers over voorstellen ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Dus je weet niet wat hij moet eten, hoeveel en hoe vaak. En of hij al zelfstandig at. Wat eigenlijk niet kan want hij heeft nu
nog voeding van zijn ouders nodig. Hoe lang heeft hij nu al niet gegeten?

Een kweker die bij mij in de buurt woont verkoopt ook wel eens handopfok parkietjes, maar dan met 6 weken oud. Ze laat
de eigenaren de parkieten nog even voeren en dan zelfstandig maken. Veel overleven het niet.

Ik zou hem terug leggen bij zijn ouders of de kweker hem laten voeren totdat hij oud genoeg is om zelfstandig te eten en het ook doet.

Vico2011

Het gaat goed hoor met de kleine, eten doet ie prima (Nutribird a21) en heeft zelf al trosgierst gegeten, begint al te onderzoeken, en laat van zich horen, we gaat het beste ervan maken!

Mars

Ik hoop echt dat dat zo blijft. Je neemt een enorm risico.

Houd je ons op de hoogte?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Vico2011

Zal ik doen, hij is de nacht goed doorgekomen, en ik denk dat het een snelle leerling is, toen ik het papje aan het maken was, liep in al rond te 'ijsberen' in de kooi.
We hebben hem gedoopt tot Vico italiaans voor overwinnaar , winnaar
Een neef van mijn vriend is dierenarts, vanmorgen even naar hem gekeken en hij ziet er goed uit.
We blijven continu bij hem hem althans een van ons.

Kun je hier ook foto's plaatsen?

stolkleo

hallo,
ik ben een hobby kweker en verkoop mijn vogels alleen particulier maar bij mij gaan weg zodra ik gezien heb dat ze zelfstandig kunnen eten eerder gaan ze niet weg ze krijgen ze niet eens mee als ze niet zelfstandig eten.
laat dit een waarschuwing zijn voor een ieder koop geen vogel van vier weken het gaat meestal mis en dat bezorg je een hoop verdriet.
ik hoop dat het met deze vogel goed gaat ik zal het volgen.
ik wou dit toch even kwijt.
groetjes leo stolk

Parkieten-Freak

Citaat van: Vico2011 op maart 15, 2011, 12:29:51
Kun je hier ook foto's plaatsen?

Ja dat kan. Als je een berichtje intypt, zie je linksonder "extra opties". Als je daar op klikt, kun je heel eenvoudig foto's toevoegen.


Vico2011

#11
Bedankt , ik heb voor ons zelf, een webcam online gezet, zodat ik hem als ik/we even niet thuis zijn ook in de gaten houden.
Voor de geintresseerde ww.com/vico2011

Hij heeft net wat trosgierst bij me uit de hand gegeten was erg leuk om mee te maken!

Hij doet het erg goed..
Soms kruipt ie in het hoekje om te slapen, maar voorals nog komt ie er steeds vaker uit..


[verwijderd door de beheerder]

Vico2011

Nog een vraag , weet iemand waar je houtsnippers kan halen, we hebben zelf voor de vluchtigheid nu schelpenzand gebruikt, maar aangezien dit noodoplossing is, wil ik graag iets anders als zand, bij ons in de dierenspeciaalzaak alleen zand  ::)

Moppers

Nu heb ik niet veel verstand van jonge parkieten, maar dit ziet er in mijn ogen toch echt uit als een parkietje van jonger dan 4 weken. Hij heeft zijn volledige verenpak nog niet eens...

Voor houtsnippers zou je kunnen kijken bij een andere dierenwinkel, bij een tuincentrum dat ook dierenbenodigdheden verkoopt, of vraag aan je dierenwinkel of ze het voor je kunnen bestellen.

Vico2011

Dan heb je niet goed gekeken hoor..

Ik zal even foto laten zien waar hij helemaal op staat

Vico2011

dit is hij helemaal

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Ik ben het met Moppers eens. Ik zie hier ook een parkietje dat zeker jonger is dan 4 weken.
Met 4 weken vliegt een grasparkietje zon beetje uit. Hij zit dan volledig in de veren en kan dus ook jawel.. vliegen (hoe stuntelig dan ook)

Deze is zeker jonger...

Vico2011

Hij is verkocht met deze leeftijd, deze kleine eet inmiddels ook zelfstandig.. ik denk als we hem vanaf dag 1 eten zo hadden gegeven hij prima eet.. we voeren hem nu zelf ook bij, maar hij eet uit de hand en uit zijn bakje met trosgierst

Vico2011

Ik wil eigelijk ook verder geen discussies voeren over de leeftijd, ik had al in het eerste bericht geschreven dat ik op de hoogte ervan was dat dit te jong is, maar we gaan het beste ervan maken en het lukt ons tot nu toe prima!
Ik word ook door middel van prive berichtjes erop geattendeerd te naam en gegevens van de kweker bekend te maken, maar ik heb gezegd dat ik dit niet doe om wille van privacy wetgeving.
We gaan goed voor deze uk zorgen wij zullen nooit meer bij deze kweker een vogel halen

Vico2011

Het gaat nog steeds goed met hem, hij begint alleen harder te bijten lol!
Voer hem nu om de 5 a 6 uur dit gaat prima, hij eet al van een lepeltje