Parkiet extreem bang?

Gestart door Echo, maart 08, 2011, 22:36:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Echo

Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden is mijn moeder aan komen lopen met een parkiet achter zich aan (weggevlogen bij iemand thuis denk ik). Het is een erg mooi beestje. Ik heb snel even een 2e hands kooitje voor hem gekocht en hij zit er nu in met voederbakje en alles. Maar nu het probleem. De parkiet lijkt extreem bang. Zodra iemand bij zijn kooi komt staan of een geluid richting hem maakt piept hij hevig en zodra je je een erin doet vliegt hij overal op en neer in de kooi. Weten jullie wat ik met deze parkiet aan moet? Ik heb zelf nog 2 jonge parkietjes die ik al een aantal maandjes heb en die zijn gewoon rustig. De parkiet die ik mijn moeder heeft gevonden lijkt mij een stuk ouder (is een stuk groter dan die van ons).

Oftewel: Hoe moet ik deze parkiet weer op z'n gemak stellen? Ergens apart neerzetten voor een tijdje totdat hij gewend is aan z'n nieuwe kooi of juist proberen te praten met de parkiet?


Foto van de parkiet die we hebben gevonden

lovesbudgies

Hallo Echo,

Allereerst hartelijk welkom op het forum!

Wat fijn dat jullie deze parkiet hebben opgevangen. Het is een Neophema parkiet, welke soort ben ik nog niet helemaal uit!
Wat ik wel weet, is dat zo'n parkiet niet in het wild zou overleven, dus het is fijn dat hij nu bij iemand thuis is.

Je zegt zelf al dat hij achter je moeder aanliep, hij is dus mensen gewend. Dit betekend dat het iemands huisdier is.
Het enige juiste wat je nu kunt doen is de eigenaar opsporen; meldt de parkiet aan op amivedi en marktplaats. Vertel dat je hem gevonden
hebt bij dierenartsen, vogelartsen, dierenwinkels etc bij je in de buurt. Hang folders op.
Het is erg naar om je dier kwijt te zijn en ik weet zeker dat de eigenaar hem graag terug wil.

Het zou best kunnen dat hij uit een volière komt, en daardoor niet gewend is dat mensen zo dichtbij komen. Ook het feit dat hij
zo door de kooi fladdert kan wijzen op het feit dat hij anders meer ruimte had.
Ik denk dat je verder niet veel kunt doen om hem op zijn gemak te stellen, behalve dan hem terugbrengen naar zijn eigen huis.

Echo

Hallo Lovesbudgies,

Bedankt voor je reactie.

Het vreemde is, is dat hij de eerste 1-4 dagen gewoon heel rustig is geweest. Hij heeft gewoon met onze andere parkieten rond gevlogen in de kamer en was helemaal niet bang als je je hand in de kooi deed (ik heb hem zelfs geaaid). Nu is het totaal onmogelijk om hem aan te raken. Hij springt gewoon in de hele kooi op en neer. Pas sinds gister-vandaag vertoont hij dit bange gedrag.

Overigens heb ik op verschillende plekken de vogel al gemeld.

lovesbudgies

Ik vermoed dat hij de eerste paar dagen totaal overdonderd was van zijn nieuwe omgeving, en zwak omdat hij te weinig had gegeten.
Nu hij gewend en aangesterkt is, is hij weer zijn oude zelf.

Dit zie je ook heel vaak bij jonge en zieke parkieten.
Ook parkieten die overgezet worden op pellets en daardoor dus even niet genoeg eten, zijn vaak ineens 'tam'.
Dus ik herken wat je omschrijft en daarom denk ik dat je juist nu zijn ware zelf ziet.

Echo

hmpf

Ik weet echt niet wat ik met hem moet doen. Hij is gewoon zo bang, zelfs naar hem wijzen zorgt ervoor dat hij begint te piepen

lovesbudgies

Lekker met rust laten dan maar..

Echo

Als ik hem met rust laat is hij wel blij denk ik ja.
Toen ik vanochtend wakker werd in m'n bed zat hij vrolijk te zingen en te dansen  :D