Popje op 5 eieren maar man valt haar lastig. Wat nu?

Gestart door onno, maart 08, 2011, 10:06:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

onno

Hallo,
Onze pop zit op 5 eieren (oudste ei is 10 dagen) maar de man laat haar niet met rust.
De man kruipt continue in het blok en wil met de pop paren.
De pop is hier niet van gediend maar blijft gelukkig trouw op de eieren zitten.
Wel 'bijt' ze van zich af maar het is doorlopende 'strijd' tussen de 2...
Wat nu doen? Zet ik het best de man apart? Ik ben bang dat dit de pop en later de jongen niet ten goede komt.
Of nog even aankijken en de pop het zelf laten oplossen?


Mars

Ik heb hier zelf negatieve ervaringen mee: bij een koppeltje liet de pop de man toe tot op de geboorte van het eerste kleintje.
Uiteindelijk werd er steeds wat gemopperd in het blok en sneuvelde 1 eitje. Kan gebeuren dacht ik.. (ik wist nog niet hoe moeilijk eitjes met volgroede kleintjes er in kapot gaan).
Tot ik 2 dagen later echt gevecht hoorde in het blok en weer twee eitjes sneuvelden.

Man heb ik apart gezet, maar de pop was blijkbaar het gedoe zat en wenste niet meer voor haar 2 kleintjes te zorgen.

kern van dit verhaal: ik zou de man nu apart zetten. je weet nooit hoe je pop hier op reageert, maar ik heb genoeg ervaringen gelezen dat dit meestal goed gaat. Zet het mannetje wel even buiten zicht van het vrouwtje en zorg er voor dat ze gemakkelijk bij het eten kan.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

onno

Ik heb de man apart gezet in een kooi met daarbij zijn meest vertrouwde speeltjes.
Nu zal ik pop en man goed in de gaten houden. De pop zal zichzelf nu moeten redden en ik hoop maar dat dat goed gaat.
Ze kwam namelijk wel steeds bij de man om voer vragen welke hij haar dan uit z'n krop gaf.
Gelukkig zit ze zelf ook met grote regelmaat op de voerbak om te eten.
In het hok van de pop heb ik naast het invlieggat van het blok een extra bakje voer gehangen.
Hopelijk gaat het goed!

Is het raadzaam de man in een andere kamer te zetten of is uit het zicht voldoende? In de andere kamers zal hij namelijk niet veel aanspraak krijgen...

Mars

Je kunt even kijken hoe ze op elkaar reageren: als ze de hele tijd gaan roepen, kun je ze beter even wat verder uit elkaar zetten.
Als de man afleiding vindt en zich wel vermaakt is er niets aan de hand en is het natuurlijk leuker voor hem als hij 'in de bewoonde wereld' staat ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

onno

Blijkbaar is een dag apart genoeg geweest om het gedrag van de man te veranderen!  ;D
Beide kooien stonden open en ze zochten elkaar weer op waarbij de pop het initiatief nam.
De man wil nu niet steeds meer op de pop kruipen en doet haar alleen nog maar verzorgen.
Ze zijn terug in love en de man is erg lief voor de pop. Hij kruipt alleen nog voor het blok om de pop uit z'n kropje te voeren  :-*

Bedankt voor de hulp! en mocht er interesse zijn in het verdere verloop dan hoor ik dat graag en zal ik jullie op de hoogte houden.

Mars

Houd het geheel wel even goed in de gaten. Een afkoelperiode kan altijd goed helpen, maar is soms maar tijdelijk van invloed ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

onno

Het verhaal is iets anders verlopen dan verwacht....
De man wist zich prima te gedragen. Na 25 dagen en nog steeds geen jongen ben ik de eieren gaan schouwen en bleken deze onbevrucht...
Na het doorzoeken van internet en natuurlijk dit forum besloten de eitjes te laten liggen totdat de pop zelf de eitjes uit het blok zou gooien of er geen interesse meer voor zou hebben.
Helaas gebeurde er even wat anders... In een flits zag ik hoe het popje uit haar blok kwam en de man opzocht. En toen was het al snel gebeurd..... Gewillig liet ze zich dekken  :(
Dus weer het inet afstruinen wat te doen. Uitendelijk uit angst voor legnood besloten het blok te laten hangen en maar te zien wat er van zou komen. De pop heeft uiteindelijk nog 5 eieren gelegd waarvan de eerste vorige week zaterdag (23 april) is uitgekomen. Maandag (25 april) kwam nummer 2 de wereld 'bekijken'. Daar is het bij gebleven.
De beide vogels zorgen vreselijk goed voor de twee jongen en deze groeien dan ook als kool!
Het popje ziet er prima uit en lijkt in zeer goede gezondheid. Gelukkig, daar ik bang was dat dit alles teveel van het popje zou vergen!

Wat nu met huisvesting.... Omdat we de parketjes toch graag willen houden en om op een later tijdstip inteelt te voorkomen en heb ik een 'minivoiliere' gemaakt met bodemmaat 40x40 en 100 hoog. Dit zijn binnenmaten. De voiliere heeft 2 dichte kanten en meerdere zitstokken.
Kan ik deze buiten plaatsen en zo ja, moet deze in de winter naar binnen of is het afschermen van de open kanten met bijvoorbeeld perspex/plexiglas voldoende?

onno


Parkieten-Freak

Onderstaande reactie is van BudgieMe

Citaat van: onno op mei 03, 2011, 18:47:31


Wat nu met huisvesting.... Omdat we de parketjes toch graag willen houden en om op een later tijdstip inteelt te voorkomen en heb ik een 'minivoiliere' gemaakt met bodemmaat 40x40 en 100 hoog. Dit zijn binnenmaten. De voiliere heeft 2 dichte kanten en meerdere zitstokken.
Kan ik deze buiten plaatsen en zo ja, moet deze in de winter naar binnen of is het afschermen van de open kanten met bijvoorbeeld perspex/plexiglas voldoende?


Je zegt dat je de 'volière' zelf gemaakt hebt,..en het 2 dichte kanten heeft,...
Zou je het op zijn kant kunnen leggen? Want 40/40 is erg klein en ze hebben niets aan de hoogte, zullen toch bovenin gaan zitten en blijf je een kleine ruimte hebben.

Wat buiten betreft dat kan dak moet afgeschermd zijn en de achterkant en minstens 1 zijkant.
Wordt het van de winter erg koud en guur kan je er een doorzichtig tafelzeil voor bevestigen en met de mooie dagen omhoog of weghalen.

Mocht je de kooi op zijn kant kunnen plaatsen, leg hem dan op een tafel ofzo, zorg wel dat het stevig staat.