Veren veranderd

Gestart door inge, maart 06, 2011, 19:39:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

inge

Hoi, wou even vragen wat jullie ervan vinden.

Sinds een tijdje zijn Blue haar veren helemaal anders.

Op de eerste foto is ze zoals vroeger,de ander zijn onlangs genomen.Nu is haar buikje ook al zo warrig geworden en ze is niet in de rui.

Ook heb ik opgemerkt dat haar rugje zo wat bol staat tussen de vleugels de andere hebben dit niet?

Moet ik mij zorgen maken?

   Groetjes en alvast bedankt!!

[verwijderd door de beheerder]

Mirjam

Inge, ik vind het er niet goed uitzien..
Wellicht kunnen de kenners je meer vertellen.

lovesbudgies

#2
En hoelang is dit al?

Blue moet zeker even nagekeken worden door een dierenarts. Buiten dat haar veertjes lijken te draaien en ze er warrig uitziet zit ze
ook in een vreemde houding. Die houding zie je ook in de eerste foto maar nu is het veel erger, ze lijkt met haar rug hol
te zitten en haar vleugels hangen.

Ik zou zeker deze week nog even langsgaan. Houd je ons op de hoogte?

Edit// Ik lees net dat je 2 weken geleden al naar de dierenarts geweest bent met Blue en dat ze te mager is/was. Zijn er verder nog onderzoeken gedaan?
Wat was de diagnose van de dierenarts? (Te mager zijn is geen diagnose, is een symptoom)

inge

Lisanne,mijn man was de vorige keer met blue naar de vogelarts geweest.
Hij zei dat hij niets vond ,maar voor het zekerste hebben we Baytril gekregen dat heb ik haar 10 dagen gegeven.
Weet ook niet goe wat ik ervan moet denken,volgens mij is dit niet goed ,toch raar hoe komt dit dat die veertjes ineens zo anders zijn en haar rugje, vind ook dat haar pootjes wel ver uit elkaar staan vergeleken met mijn andere.
En de V.A zag er niets bijzonders aan  ???

Denk dat ik morgen wat foto's meeneem hoe ze er vroeger uitzag!
We hebben ook mineralen meegekregen dit mogen we elke week geven aan al onze grasjes
.
Zal morgen bellen of we nog kunnen langskomen en gelijk de stoelgang meenemen.
Wat ik wel raar vond Blue is een popje!!! En de VA zei dat het duidelijk een mannetje was omdat ze een blauwe neusdop heeft?
Je kan toch duidelijk zien dat dit een popje is vind je dat niet raar van de V.A?
Nochtans heeft hij volgens mijn man haar verder goed bekeken?

Ben benieuwd laat morgen zeker iets weten ,hoop dat het niets ergs !!
Groetjes

Parkieten-Freak

klopt het dat er kleurverandering is van de veren?
Het lijkt op foto 2 of de bevedering op het borstje wat groenig kleurt.
Storingen in de veergroei en/of veranderingen van kleur (na het eerste levensjaar) moeten echt door een vogelarts gezien worden.
Tekorten in de voeding, leverkwalen of infectieziekten kunnen hiervan de oorzaak zijn.


lovesbudgies

CiteerEn de VA zei dat het duidelijk een mannetje was omdat ze een blauwe neusdop heeft?
Je kan toch duidelijk zien dat dit een popje is vind je dat niet raar van de V.A?

Ja dat is wel vreemd ja. Misschien toch maar even naar een andere dierenarts? Die in Maldegem of Gent bijvoorbeeld?

Mars

Citeerklopt het dat er kleurverandering is van de veren?
Bij geelmasker type II heb je veel variatie in groenkleuren/geelkleuren die verandert tijdens de rui, dus daar hoef je je niet zorgen over te maken.
Na elke rui zien ze er anders uit.

De houding is vooral opvallend. De krop staat veel naar voren of is erg gevuld. De vleugelveren staan ook wat uit elkaar en daar is dan weer een bult.
Hoe is haar ontlasting? Heeft ze ook broedsgedrag?
Ze lijkt overigens op de laatste foto ook nattig onder het masker (braken) of is dat gezichtsbedrog?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

inge

Hoi, vanavond tussen 19 u en 20 u terug naar de V.A .Maak mij nu wel echt zorgen nadat ik dit allemaal lees!!
Ben benieuwd vanacht een aluminium folie onder de plek waar ze slaapt gelegd,dus dat kan ik dan gelijk meenemen.
Het ziet heel zwart met wit erboven op?
Broedgedrag heeft ze niet, en de laatste foto is waarschijnlijk gezichtsbedrog  want ze was niet nat.
Laat jullie iets weten ,Groetjes en bedankt allemaal.

lovesbudgies

CiteerHet ziet heel zwart met wit erboven op?

Eet ze wel genoeg?

inge

Ja volgens mij wel.
Zij krijgen zelfs 2 schepjes xtravital omdat ze echt hongerig lijken als ze hun eten krijgen!
Wel eten ze de rozijnen en het eivoer er niet van ,maar eivoer geef ik hun er dan van Beaphar bij en die eten ze wel.

inge

Hoi, net terug , ontlasting onderzocht die was oké, had wel 10 dagen Baytril genomen.
Gekeken voor kropontsteking ze zat wel met veel lucht!!

Hoe het komt dat de veren zo raar staan en anders van kleur .
Waarschijnlijk als ze in de rui was moet ze zich al niet goed gevoelt hebben, en als ze dan zwakker zijn kan het inderdaad dat de veren van slechte kwaliteit zijn en anders van kleur!

Ze moet nu een gans flesje uitnemen elke dag 5 druppels bij ei voer voor de gisting het noemt Nystatine?(kent iemand dit?)
En ook een poeder 5 dagen 1/2 koffielepel op 1 liter water met de naam Trichoplus.(?)dat is zoals bij ons een yakult.

Ook af en toe een paar druppels goede olijfolie door het eten mag ook.

Wat het hangen v/d vleugels en het bolle rugje zijn , kan door vele dingen komen dat wil inderdaad zeggen dat ze niet is zoals ze zou moeten zijn.
drie weekjes afwachten maar hij zei als het dan niet beter is , hij het niet echt meer weet :(

Groetjes,en bedankt voor jullie reacties!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

lovesbudgies

Ja ik ken Nystatine, al gaf ik heb gewoon rechtstreeks in het snaveltje.

Veel succes, ik hoop dat ze weer beter wordt!

Moppers

#12
Trichoplus is waarschijnlijk een probioticum. Ik heb ervaring met het probioticum Protexin, dat zijn gevriesdroogde goede bacteriën. Als een diertje aan de antibiotica is, dan kan dit ook de goede bacteriën die nodig zijn voor een goede spijsvertering (bijvoorbeeld darmbacteriën, die zitten als ik het goed heb dus ook in Yakult) doden. Om te voorkomen dat dit diarree veroorzaakt wordt wel eens een probioticum voorgeschreven.

Bij antibiotica zou je al na een paar dagen verbetering moeten zien. Zie je na een week nog geen verbetering, dan is het geen overbodige luxe om weer even contact met de dierenarts op te nemen.

Heeft hij een uitstrijkje van de krop gemaakt?

EDIT: ik heb Tricho Plus even opgezocht, en het is een middel dat wordt gegeven om het geel en andere keelaandoeningen, voornamelijk bij duiven, te genezen. Waarschijnlijk geen probioticum dus.

inge

Ja heeft een uitstrijkje gemaakt van de krop.

Was die Baytril die ze vorige keer nam een Antibioticum?
Omdat je schrijft dat dat dan na een paar dagen beter moet zijn,ze heeft het 10 dagen gekregen!!

En wat betreft bij niet beter zijn terug contact op te nemen met de V.A ,hij zei als dit niet helpt hij niet echt weet wat hij dan moet doen :(.
Ik ga in de dierenkliniek in Hulst Nederland je kan de site bekijken, als je het leest moet hij volgens mij er echt wel veel vanaf weten??

Hoop dat het nu wel goedkomt ,groetjes

Moppers

Baytril is inderdaad een antibioticum, dat wordt vrijwel altijd voor 10 dagen voorgeschreven. Net als bij mensen moet je een kuur van antibiotica afmaken, ook als er al na een paar dagen geen ziekteverschijnselen meer zijn.

Geertje

Inge,
Hoe is het nu met blue?
Ik las zojuist is iets wat me ineens aan jouw verhaal deed denken op deze site: http://www.phpbbplanet.com/kakarikiforum/viewtopic.php?t=355&mforum=kakarikiforum

Gaat over aminozuren/ eiwitten.
En daar las ik onder punt 4. Leucine.
" Een tekort aan leucine veroorzaakt gedraaide veren"

Misschien even doorlezen?

Succes!!

Geertje



lovesbudgies

Meerdere ziekten kunnen gedraaide veren als symptoom hebben, voordat je aminozuren gaat geven zou ik even contact opnemen
met een goede vogeldierenarts. Het zou namelijk ook ernstiger kunnen zijn.

Mars

Geef je ook appelazijn door je water? Dat is misschien een tip om straks opnieuw gisting te voorkomen van de krop.
Erg gezond!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

inge

Ik gaf ze daarvoor appelazijn , maar nu moet ze Trichoplus in het water nemen.
Daarna doe ik het weer, en ook een mineraal dat ik meekreeg van de V.A  1maal in de week mogen al de vogels het nemen.

inge

Hoi,

Weet het niet meer daarjuist heeft Blue weer een ei gelegd :(, ja geen eitje maar een echt groter dan normaal!!!Zo een plof!!
Is nu al een paar minuten geleden maar ze blijft zo in een rare houding zitten en ook de vleugeltjes nog een beetje open ze is er gelijk niet goed van.

Ik zat vandaag al te denken aan legnood omdat ik op het forum veel lees dat ze dan ook een bult op de rug kunnen hebben?
Maar ben vorige week maandag nog bij de V.A. geweest ?
En dan zou ze er toch heel ziek van zijn,. ze was aan het beteren wat betreft meer spelen en niet veel meer slapen overdag.
Zou het dan toch dat zijn waarom ze zo een rare houding heeft?

Wat kan ik nu nog doen??????????

Groetjes Inge,

Mirjam

Niet iedere parkiet zal de symptomen van legnood op dezelfde manier tonen...

Persoonlijk heb ik, gezien je eerdere verhalen, mijn twijfels over 'jouw' VA.
Ik zou naar een ander gaan en beslist niet te lang wachten Inge.

Sterkte!

inge

Dankjewel Mirjam,

Heb net een mailtje gestuurd naar dokter Anton Beijer met foto van Blue en het hele verhaal!


Ben benieuwd wat hij ervan zal zeggen.

Vandaag kan ik niet meer mijn man is met de auto werken ,ga hem morgen laten bellen naar Maldegem en daar eens langsgaan.

Het houdt echt niet op :'(

inge

Op 15-3-2011 18:27, Inge schreef:
Geachte, mijn vraag is of U eens wilt kijken naar de foto van mijn popje Blue.
Ze wordt deze zomer 2 jaar en heeft 15 weken geleden een nestje van 3 kleintjes gehad

Ik ben tweemaal naar de Vogelarts geweest de eerste keer heeft ze 10 dagen Batryl gekregen.
Nu sinds vorige week maandag neemt ze Nystatine en trichoplus.
Stoelgang was goed hebben ze de tweede keer onderzocht wel had ze wat lucht in de krop maar geen ontsteking.

Ze is wel al beter wat betreft niet meer slapen en speelt ook terug maar klopt niet helemaal!!!

Haar vleugels hangen en waar de vleugels samenkomen op de rug staat het zo bol, ook de veren zijn veranderdt niet meer mooi glad vooral op de borst ,buikje.

Ben via een Nederlands parkietenforum op U site gekomen waar ze vol lof over U waren!!
Kan helaas niet op consult komen daar ik te veraf woon  in Belgie.

Hopelijk ziet u wat er aan de hand is de vogelarts zei als het nu niet beterde hij het niet meer wist!!!!!!!



Alvast hartelijk dan om de mail te lezen ,ben erg benieuwd naar U reactie ,hartelijk dank!!!!!!!!!

Een bezorgd parkietenbaasje,Inge

Hallo Inge

Ik zou je graag willen helpen maar helaas zie ik op deze foto's niets afwijkends aan de buitenkant van de vogel. Als er een probleem is zal deze waarschijnlijk ook aan de binnenkant zitten. Als de ontlasting nagekeken is er daar ook niets is gevonden vrees ik dat ik op afstand op dit moment weinig voor je kan doen. Ook niet qua medicijnen want als je iets wilt genezen moet je eerst weten wat er mis is/was


met vr.gr.

Anton Beijer, dierenarts
Dierenziekenhuis Drachten
Op 16-3-2011 16:49, Inge schreef:
Hartelijk dank voor de reactie!!!
Is dat dan niet erg dat ze zo haar vleugels laat hangen en dat het zo bol staat tussen de vleugels op de rug?

Toch hartelijk dank met vriendelijke groeten,Inge en toen schreef Anton Beijer dit,

tja, dat lijkt me toch niet helemaal normaal

Wat denken jullie?

Mirjam

Ik durf geen mening te vormen over Anton beijer, maar zijn reactie verbaast me.
Ik vind Blue er beslist niet goed uitzien.
Ik zou haar ontlasting opsturen naar Hedwig vd Horst.

Parkieten-Freak

Heeft deze houding misschien iets te maken met het leggen van eieren?
Wellicht dat de ervaringsdeskundigen iets in deze houding herkennen?


inge

Vandaag met Blue terug naar vogelarts om 11u15.

We gaan deze keer naar een andere om te luisteren wat die ervan vindt.

Groetjes

Geertje

Hoi Inge,

ik lees dit te laat om je nog succes te wensen, maar ben inmiddels erg benieuwd hoe het jou en Blue vergaan is bij de Va.

vertel vertel vertel :)

inge

Hoi,geweest naar de vogelarts.
Hij heeft ze uitgebreid onderzocht mijn man was 1 uur en 10 minuten bij de vogelarts.

Heeft haar eerst goed bekeken en gevoeld , maag lever nieren ,krop en stoelgang onderzocht op virussen en bacteriën(dit was beide goed).

Toen de luchtwegen ,en toen hij de neusgaatjes onderzocht zag /voelde hij dat ze niet door haar neusje ademde zit wat verstopt.
Dus zijn het haar luchtwegen volgens hem ook nog steeds te mager dat de veren anders zijn is omdat ze haar niet goed voelt.

Gevoeld ook of er nog een eitje op komst was maar  was niet het geval.
Het staartwippen komt omdat ze moeilijker kan ademen.

Welke medicijnen we moeten geven kan ik nu helaas nog niet zeggen hij moest ze bij de apotheek laten maken en brengt ze zelf naar huis ;D
Als het aanslaat kan het wel 2 a 3 weken duren eer we dat zien en als dit niet aanslaat kan hij niks meer doen :'(

Volgens hem is het gebruik van beukesnippers niet aan te raden omdat vanaf er een klein beetje vocht aankomt het heel gevoelig is voor schimmels en ze heel gevoelig daar voor zijn voor de luchtwegen.(vond het nog zo netjes in de kooi :()

Als ik weet welke medicijnen het zijn laat ik het weten, we hoefden nog niet te betalen ging hij regelen als hij de medicijnen kwam leveren ben benieuwd :D

Dankjullie wel, voor jullie steun en duimen jullie mee voor Blue ;D

inge

Hoi hier ben ik weer,wat een vogelarts zeg ;D heeft net de medicijnen gebracht.
Is hier nog wel een halfuur gebleven en ook de andere grasjes bekeken heeft naar happy (kruipertje gekeken?) en hij denkt aan kalk tekort omdat hij veel beeft hij gaat er eens goed over nadenken en dan laat hij iets weten.

Mischien krijgt hij dan een injectie met kalk.

De medicijnen van Blue zijn niet genaamd, het ene is een spuitje dat we gekregen hebben antibiotica daar 2 druppels van in het water 10 dagen.
Het andere is minder aangenaam 3 maanden elke dag in haar snaveltje 0.2 ml met zo een verlengstukje in haar snaveltje want zo neemt ze het niet :(

Met twee weken moeten we verbetering beginnen zien !!!

Het was samen 50 euro wat ik helemaal niet veel vind!!!Dat was een consult van zeker 2 uur dat we gekregen hebben ;D

Hopelijk wordt ze snel beter :)