Over hoe mijn parkietjes aan de pellets gaan

Gestart door KikiSorrie, maart 05, 2011, 07:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KikiSorrie

Hee,
In dit topic wil ik vertellen over hoe mijn pietjes aan de pellets gaan.
Eerst ga ik ze uit mijn hand laten proeven, en daarna ga ik denk ik een papje maken van geprakte pellets en wat water en een beetje zaadjes, en dat in hun voerbakjes doen. Maar even een vraag: mag ik ze nu nog wel laten eten van het gewone eten, zodat ze wel iets in hun maag hebben???
1 van de 2 eet nu zijn ontbijt al nl.
Mvg
PS: tips altijd welkom!!!!

KikiSorrie

Heb net het papje in het voerbakje gedaan, en Kiki had blijkbaar honger want ze stoof er meteen op af. Ze heeft er een beetje verbaasd van gegeten, maar daarna at ze gewoon door. Nu zijn ze allebei nogal druk, is dat om aandacht te trekken, of gewoon omdat ze druk zijn??
Mvg

Mars

Ik zou je aanraden om even geen zaadjes te geven, in ieder geval vandaag. Als ze niets eten, kun je ze beide een stukje trosgierst geven van ong een cm en dan morgen eind van de dag weer.
Houd goed hun gedrag in de gaten, als ze druk om eten vragen/zoeken is er niets aan de hand. Zie je dat ze sloom/slaperig worden (meer dan normaal) dan moeten ze even een uurtje met zaadjes bij eten.

Bied ze naast het pelletspapje ook gewone pellets aan en besteed er verder ook niet te veel aandacht aan. Als jij het bijzonder vindt, dan vinden zij dat ook.
Goed dat er al van het papje gegeten wordt.

Probeer bijvoorbeeld ook een schaaltje neer te zetten waar ze met zijn tweeen van kunnen eten tegelijk: als eentje dan proeft, zul je zien dat de ander ook snel aanschuift.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

KikiSorrie

#3
Hee, bedankt voor je reactie!
Er word van het papje al flink gegeten, maar bij Sorrie heb ik het idee dat hij alleen de zaadjes zoekt, maar hij moet de smaak toch wel binnen krijgen. Kiki heeft sowieso al 3 of 4 pellets in haar mond gehad, maar of ze ze gegeten heeft weet ik niet.
Ik heb ook een appel met wat pellets erop geplakt in de kooi gehangen, maar daar word niet van gegeten (niet dat ik weet).
Ik sta er inderdaad niet met mijn neus bovenop, maar ik ben wel gewoon op mijn kamer (waar de kooi staat), dan kan ik wel zien of er gegeten word enzo.
Verder zijn ze lekker actief, fluiten veel, zijn bijna drukker dan normaal :D
Ga zometeen het andere voerbakje (wat nu niet in de kooi hangt) denk ik vullen met alleen maar pellets, en het dan ook in de kooi hangen. Kijken wat ze doen....
Groetjes!!! ;)
PS: ik heb al eens eerder geprobeerd om een schaaltje met iets lekkers onder in de kooi te zetten, maar daar kijken ze niet naar om....

Mars

Ook zaadjes zoeken in het papje is prima.
Je zult ook zien dat ze straks nog veel drukker worden dan normaal: dan gaan ze heel hyperactief op zoek naar eten en uitwegen in de kooi enzo.

Dat is dus niet erg.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mars

Het antwoord op je PB is: ongeveer een eetlepel pellets per dag per parkiet. Of eigenlijk, beter gezegd: zoveel ze maar op kunnen. Het voordeel van pellets is dat je parkietjes ook echt alles op kunnen en moeten eten (dus bakje leeg, als ze straks over zijn, voor ze nieuwe krijgen).

Verder is het niet nodig om PB's te sturen. Je hebt enorm veel vragen al op dit forum die je zo kunt vinden in de zoekfunctie (deze dan weer toevallig niet) en als ik ze dan ook nog allemaal in mijn postvakje van je krijg...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

KikiSorrie

Haha, voortaan zal ik ze gewoon opzoeken of op het forum vragen.
Ze zijn inderdaad echt superhyper (waarom eigenlijk??). Heb nu ook een bakje met alleen pellets in de kooi, maar daar kijken ze nog niet naar omdat ze net gegeten hebben.
Oké, ik heb al een eetlepel in de zak Harrison's zitten. Dus elke ochtend in elk voerbakje gewoon 1 eetlepel pellets doen, en dan wel even 's avond checken of ze alles hebben gegeten, en de volgende dag net zo?
Groetjes!!

KikiSorrie

Hee,
Ze zijn inderdaad nog wat drukker geworden, maar niet zo erg.
Ze eten helemaal niet van het bakje met alleen pellets, en wel van het bakje met het 'papje', maar volgesmij nog steeds alleen de zaadjes. Zal ik nu gewoon 2 bakjes met alleen pellets ophangen??
Groetjees

KikiSorrie

Hee,
Heb net het bakje met het 'papje' eruit gehaald, maar ze keken eigenlijk nog steeds niet echt naar het bakje met alleen pellets, omdat ze net gegeten hadden. Heb toen het papje een beetje op mijn hand gedaan, en er verse pellets overheen gedaan. Ze aten er wel van, mijn halve hand was leeg toen 'ie er weer uit ging, maar dat kwam voornamelijk doordat ze er de helft naast hadden gegooid, zo druk waren ze bezig geweest met het zoeken van zaadjes. En dat terwijl ze toch de hele dag dat papje met zaadjes bij de hand hadden...
Maar ze weten in ieder geval hoe de pellets smaken, want de pellets die op de appel zaten zijn er ook af(gegooid?), en er is daarna van de appel gegeten.
Verder nog meer leuk nieuws: toen Kiki alleen bij mijn hand zat te eten, ging ze op mijn hand zitten!!! Dat had ze namelijk nog nooit gedaan.... Dubbel geluk dus :-*
Ze zijn nog steeds aan het spelen en fluiten enzo, terwijl ze normaal nu al een beetje zitten te dutten.

Vanavond haal ik alletwee de voerbakjes eruit, en dan doe ik ze morgenochtend ieder vol met 1 eetlepel gewone, verse pellets.

Groetjes, blije mij :)

inge


KikiSorrie

Bedankt allemaal!!!
Heb net hun 'ontbijt' in de bakjes gedaan....alleen maar pellets dus.
Sorrie zat net aan een van de bakjes en piepte een beetje verbaasd. Kiki heeft er nog niet van kunnen eten, toen wilde Sorrie weer. Die heeft nu trouwens aardig wat pellets opgegeten volgensmij.
Dit gaat wel goed komen, denk ik :D

Als ze vandaag goed actief blijven en fluiten en naar eten zoeken, en de pellets ook een beetje eten, dan geef ik ze denk ik vanavond geen zaadjes, maar misschien een klein beetje trosgierst.

Heel erg bedankt!!
Groetjes ;)

Mars

Dat lijkt me sowieso prima, dat je ze geen zaadjes geeft! Maar dus wel een stukje trosgierst.

Het gaat heel goed zeg! Als er eentje over is volgt de volgende meestal wel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

KikiSorrie

Hee,
Ik heb ze inderdaad een stukje trosgierst (2 cm) gegeven. Ze vlogen er meteen op af. Ze hadden wel heel vaak in het bakje zitten wroeten, gegeten weet ik niet. Ze waren ook aan het scharrelen op de bodem, eten aan het zoeken. Kiki is nu heel erg aandacht trekken maar ik kijk er niet naar.
Ik kan ze trouwens ook niet wegen, dus ik weet niet of ze afvallen ofzo...
Ik zat er nog steeds even over in, hoeveel ik nou in die twee bakjes moet doen.
Heb een soort soeplepel, maar dan veel kleiner, gepakt. En daar doe ik dan 3/4 van in 1 zo'n bakje.
Als tenminste overgaan....

Vind het nu toch wel moeilijk worden hoor, want ze zitten zo zielig te schreeuwen en tjilpen en springen en druk doen.....  :(
Nou ja, ze zijn nog wel actief en vermageren nog niet.
Groetjes ;)

KikiSorrie

Heb net van de pellets in het bakje een soort papje gemaakt, en daar aten ze wel een beetje van.
Ze zijn nu weer superdruk bezig met aandacht trekken.
Maar ik vraag me af wat ik nu en morgen moet doen.
Gewoon de papjes in de bakjes laten zitten, en morgenochtend weer nieuwe papjes geven, of gewone pellets geven???

Pfffff.............
Nooit gedacht niet dat het zo moeilijk zou worden.
Groetjes mij :)

PS: Kan het zijn dat ze het nu wel gewoon eten, tenminste het papje en dat ze gewoon druk zijn???Kwam even in mij op....  ;)

lovesbudgies

Even tussendoor; de meeste parkieten eten 5 gram pellets per dag. Dit kun je dus afwegen op een keukenweegschaal.
Verder is 1 XtraVital schepje ongeveer de hoeveelheid pellets dat 1 parkietje per dag nodig heeft.

Als ze eenmaal over zijn is het gewoon kijken hoeveel ze per dag nodig hebben, de ene parkiet eet weer meer dan de andere, dus
als het bakje lang voordat je weer gaat voeren leeg is moet je wat meer geven, is het nog vol als je gaat voeren dan geef je teveel.

Mars

Het belangrijkste teken dat je krijgt is dat ze rustig worden, dan hebben ze echt voedsel nodig. Zolang ze actief zijn en jouw aandacht vragen is er niets aan de hand.

Ik neem aan dat je morgen gewoon naar school moet? Geef ze dan morgenochtend wel even wat te eten, want je kunt ze dan de hele dag niet in de gaten houden.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

KikiSorrie

Hee, bedankt voor de reacties.
Ze zijn heel erg druk bezig met aandachttrekken en eten zoeken. Ik heb nu een schaaltje met een mix van een papje van pellets en gewone pellets op de grond gezet, en in de bakjes zitten een papje en wat gewone pellets.
Ze zaten toen ik net thuis kwam van school wel veel bol enzo, maar toen ik eenmaal binnen was gingen ze weer aandacht trekken.
Kiki zit nu bij het schaaltje, maar bijt meer in het schaaltje dan in de pellets.
Sorrie kijkt er nog niet echt naar. Zal ik ze vanavond wat laten aansterken met wat zaadjes???
Ze worden trouwens wel heel tam, tenminste Kiki, want ze ging zomaar op mijn hand zitten eten en op mijn arm heen en weer lopen :-*. Zo lief, ondanks het feit dat ze heel erg hyper was en gewoon naar eten zocht...
Groetjes Rinke ;)
PS: Kan het kwaad, dat ze ineens zo tam is???

KikiSorrie

Ze zijn nu wel een beetje down....
Toen ik weg ging om 4 uur, waren ze nog wel actief naar eten aan het zoeken. Maar nu zitten ze een beetje slaperig op hun stokje, en Kiki geeft Sorrie wat zaadjes (of iets anders, ik weet het niet maar ze voert hem), althans Sorrie zegt tegen haar: voer me! (het lijkt een beetje dwingen ofzo....)
Maar Kiki zit nu wel de hele tijd bol en doet niks meer. Sorrie is nog een klein beetje actief, maar niet heel veel.
Maak me nu toch best wel zorgen, zal ik ze laten aansterken met een handje zaadjes???
Ik kan ze trouwens niet wegen, ze zijn te schrikachtig voor de weegschaal.
Groetjes van een best wel bezorgde parkietenmoeder....
PS: Als Kiki Sorrie geen eten voert, dan doet Sorrie zijn pootje even tegen haar buik of zij, en dan geeft Kiki een beetje onwillig eten aan hem... Is dat verkeerd? Moet ik zeggen dat het niet mag?
PPS: Heel erg bedankt voor jullie hulp en tips!!! ;)

marinkedejong

Zoals je ook elders op het forum hebt kunnen lezen is lusteloosheid en bol zitten een slecht teken als je aan het overzetten bent. Ook het ogenschijnlijk "tam" worden is een teken dat je vogeltje te weinig energie heeft. Je hebt nu geen keuze en zult direct zaadjes moeten gaan bij voeren. Ze mogen ook zeker de nacht niet in met een lege krop. Tijd voor actie dus!

KikiSorrie

Heb gister met fullmetalgirl gepraat, en die heeft mij ook aangeraden om meteen bij te voeren.
Ik heb uit mijn hand zaadjes en een klein beetje eivoer gegeven.
Ze zagen er nog steeds moe uit, dus ik heb heel vroeg het licht uitgedaan.
Vanochtend heb ik ze een papje gegeven met pellets en zaadjes. Daar eten ze wel van, en ze fluiten weer een beetje, maar zijn niet meer helemaal de oude. Ze eten wel van het papje, maar ik denk dat ze alleen de zaadjes eruit pikken. Nou ja, ze krijgen weer wat energie en ook de smaak van de pellets binnen.
Ga even de kooi verschonen, want de bodem is een grote kliederboel :P
Groetjes! ;)

lovesbudgies

Ik zou bij zulke slome parkietjes een avond lang trosgierst geven. Zo geef je toch niet toe aan hun ´roep om zaadjes´ en kunnen ze toch even helemaal bijeten en bijkomen. Geef ze in ieder geval zoveel totdat ze weer helemaal levendig zijn.

KikiSorrie

Ehm... dit bericht zag ik toen ik net de vogeltjes had gevoerd, met in mijn hand wat zaden, pellets en een klein beetje eivoer...
Ze zijn weer wat levendiger, en als ze morgen weer zo sloom zijn (wat ik niet verwacht) geef ik ze wat trosgierst.
Maar ik heb besloten om morgenochtend gewoon 50% zaad en 50% pellets te geven, en zo steeds meer pellets en minder zaad enz.
Zal ik dan op de eerste dag (morgen) ong. 5 gram doen (zaad+pellets)??
Mvg ;)

lovesbudgies

Dat kan. Dat is 1 methode. Ik zou zelf overdag alleen pellets geven in de bakjes en op een spiegel, en dan 's avonds een stukje trosgierst.

Mars

Bij slome (of ineens tamme) parkietjes moet je altijd zorgen voor gelegenheid om bij te eten: gewoon zaad geven dus.
Als je ze niet te eten geeft, is dit erg gevaarlijk!!!


Ik schrijf dit in dikke letters omdat dit blijkbaar nog steeds niet duidelijk is.

je kunt er zelf voor kiezen of je ze een uurtje zaad geeft om bij te eten, of bijvoorbeeld een zaaddagje inlast.


Als je overgaat op de 'langzame' methode: dus zaad gemengd met pellets en dan steeds minder zaadjes, houd er dan rekening mee dat het kan dat je parkietjes ook steeds minder gaan eten.
Je moet ze dan eigenlijk wel wegen!

Dit omdat je ze eigenlijk heel langzaam om een slopend dieet zet, als ze niet overgaan. Het kan dan dus voorkomen dat ze er 's ochtends prima uitzien en dat ze 's avonds helemaal sloom en tam zijn.
Wees hier dus ook heel voorzichtig mee, misschien nog wel voorzichtiger dan de eerste manier!



Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

#24
Citeerof bijvoorbeeld een zaaddagje inlast.
Of een aantal zaaddagen... Dan kunnen ze ook echt weer helemaal op gewicht komen.

Misschien kan de dierenarts ze voor je overzetten, soms doen ze dit gratis en ze kunnen de parkietjes gelijk goed in de gaten houden.


KikiSorrie

#25
]Hee,
bedankt voor de reacties.
Om eerlijk te zijn, weet ik niet wat ik nu moet doen....
Ik heb gister nog wat zaad op de grond gestrooid, omdat ze nog steeds niet helemaal de oude waren.
Vanochtend heb ik 50% van allebei gedaan, ook om ze steeds nog aan te laten sterken.
Ik denk dat ik nu, nu ze weer zijn aangesterkt, overdag gewoon alleen pellets, of een papje met pellets geef, en een spiegeltje op de bodem leg. En dan ong. 1 x in de 2 dagen een stukje trosgierst geef.
Tenminste, als ze verzwakken dan.
Ze lijken nu nog wel wat rustig, maar fluiten wel weer erop los.
Ik geef ze vanavond nog even wat zaad om aan te sterken, en dan morgenochtend weer alleen pellets.
Ik laat jullie weten hoe het gaat!
Groetjes


Tekstkleur aangepast. Ik weet het, saai, maar we hebben het liefst dat iedereen in het zwart schrijft, sommige kleuren lezen erg vervelend. (Op de beheerders/moderators na) Gr. Lisanne

KikiSorrie

Hee,
Ik heb vanochtend dus alleen maar pellets gegeven. Ik ben net thuis gekomen, en heb ze dus vandaag niet in de gaten kunnen houden. Ze zijn nu verontwaardigd aan het fluiten/schreeuwen.
Moet ik ze nu laten, en vanavond pas laten aansterken? Helemaal niet aansterken? Nu al aansterken?

Sorrie word ook al weer een beetje sloom, hij weet dat ik niet reageer op aandachttrekken.

@Lovesbudgies:
Door de DA overzetten? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Ik ken 'mijn' dierenarts helemaal niet goed, ik ben er nog nooit geweest.. Ik weet ook niet of die dat wel doet.
Groetjes

Mirjam

#27
Als Sorrie weer sloom wordt weet je eigenlijk al dat het niet goed is  ;).
<zie ook het bericht van Mars van 8 maart>

KikiSorrie

Ik denk dat ik niet goed gekeken heb, hij zoekt nu weer naar eten en is weer actief. Denk dat hij even een dipje had ofzo.

KikiSorrie

Heb gister en vandaag een zaaddag ingelast. Ik wil eerst dat ze weer helemaal de oude zijn.
Kiki is nog wel een beetje down, maar Sorrie fluit er al weer op los.
Ik heb een bakje met alleen zaadjes en wat eivoer, maar in het andere bakje zit een mix van zaadjes, pellets, water en roosvicee.
Dat eten ze ook wel een beetje.
Ik denk dat ik dat er gewoon in houd (wel even nieuwe maken, anders is het opgedroogt).
Ik weet niet wanneer ik weer ga beginnen met pellets geven, laat staan hoe..
Tips zijn nog steeds welkom!
Groeten

KikiSorrie

Hoe het nu gaat:
In het ene etensbakje zit sowieso eigenlijk altijd zaad met een beetje eivoer.
In het andere soms hetzelfde, of een papje van roosvicee, pellets, water en zaad. Nu heb ik toevallig in allebei de bakjes dat laatse zitten. Daar eten ze ook wel van, alleen de zaadjes, maar ze krijgen de smaak wel binnen.
Zoals jullie wel lezen heb ik een soort van time-out genomen. Heeft iemand tips? Want ik weet niet of ik nu weer moet beginnen met alleen pellets geven, want toen ik dat deed werden ze zo down en dat wil ik eigenlijk niet weer.
Verder gaat alles goed, ze zijn weer lekker vrolijk enzo.
Groeten, mij


Mirjam

Ik vind dat je er even mee moet stoppen  ;).
Ik denk dat je op dit moment nog te weinig ervaring hebt om ze op verantwoordde wijze over te zetten...

Mars

Ik ben het Mirjam eens.
Sterker nog: ik wil je wel een voorstel doen. Laat de vogeltjes eerst eens een paar maanden op zaadjes en maak ze tam, zorg goed voor ze en lees je goed in.

Als je dan over een paar maanden nog steeds graag de vogeltjes over wilt hebben, stuur me dan een berichtje. Dan mag je ze wel een paar daagjes laten logeren bij mij en dan wil ik ze wel overzetten.

Maar op dit moment denk ik dat je eerst eens een beetje rust moet krijgen met je vogeltjes. Je hebt ze nog maar net en bent er wat mij betreft iets te veel mee bezig. Geniet eerst eens van je beestjes en laat ze eens flink wennen aan elkaar en aan je omgeving.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

KikiSorrie

Hé, bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik ze inderdaad een paar weken, maanden laat rusten en gewoon zaad en eivoer en alle normale dingen geef. Om precies te zijn heb ik Sorrie al een jaar en Kiki minder dan een half jaar.
Ze zijn volgensmij al gewend aan de omgeving, maar helemaal tam zijn ze niet.
Dus ik volg gewoon het advies van Marcia op, en laat ze een paar maanden rusten.
En dan... kijken we wel verder.
Op dit topic mag wel een slotje van mij, ik laat wel weten als ik ze toch nog over wil zetten.
Groetjes mij :)

Mirjam

Ik ben blij dat je ermee stopt Renske. Om eerlijk te zijn heb ik me zorgen gemaakt om je vogeltjes.
Geniet er lekker van...

Off-topic; Mars je bent een topper!

lovesbudgies

Ik waardeer je besluit om ermee te stoppen, dat lijkt me nu het beste voor de vogeltjes.
Wat een mooi aanbod van Mars, zo gaat het vast lukken ze over te zetten.

Ik zal het topic -tijdelijk- sluiten.