Wat heeft Cucko nog meer nodig?

Gestart door Danepaan, maart 04, 2011, 22:09:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danepaan

Mijn vriendin hebben sinds tien dagen een nieuwe huisgenoot: Cucko. Voor mij is het de eerste parkiet, Mijn vriendin heeft er al meer gehad, maar dat is wel al lang geleden. Op de foto zie je zijn kooi. Ik wil eigenlijk een groter kooi voor hem kopen. Mijn vraag is: wat heeft Cucko nog meer nodig? Hij heeft nu:


  • kooi
  • twee bakjes voor zaad
  • een drinkbakje voor water
  • twee plastic zitstokjes
  • twee houten zitstokjes
  • plastic schommeltje
  • "knijpertje" voor fruit/groentje
  • sepia
  • bakje voor fruit
  • schelpenzand op de bodem van zijn kooi

We hebben ook "krachtvoer" met ei, maar dat geven we eigenlijk niet. We geven hem zaadjes. Fruit en groente lust 'ie nog niet.

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Oké, komtie: (haha)

-Mocht je nog eens een nieuwe kooi kopen, neem dan een rechthoekige. Parkieten hebben het meeste aan een brede kooi, want ze vliegen en bewegen horizontaal en niet omhoog. In een ronde kooi hebben ze dus er weinig bewegingsruimte.
-Geef Cucko per dag aan zaad wat hij nodig heeft, zo ongeveer 10 gram. Dit past makkelijk in 1 bakje. Geef je 2 volle bakjes dan kan hij alle lekkere zaadjes eruit pikken en zo op den duur gezondheidsproblemen krijgen.
-Neem liefst alleen houten zitstokken, en van verschillende dikten. De plastieken zou ik eruit halen, zijn niet goed voor de pootjes.
-Hetzelfde geldt voor het schommeltje.
-Sepia wordt nog steeds voor vogels verkocht, maar het is veel te zout. Zodoende doet het meer fout dan goed. Vervang het door een mineralenblokje en je zit goed.
-Schelpenzand is niet slecht, maar wel erg stoffig en daardoor minder goed voor de gevoelige luchtwegen van de parkiet. Neem liever corbo of houtsnippers.

Ei-voer, groenten en fruit moeten verstrekt worden naast een zadenmengsel. Alleen zaadjes voldoen bij lange na niet aan de behoeften van een parkiet.
Mocht je alles in een willen geven, neem dan pellets.

Je ben nog 1 ding vergeten; speelgoed!

Danepaan

Dankjewel voor je advies. :)

Speelgoed, das een goeie. Ik zal eens kijken hier op het forum wat andere parkieten leuk vinden.

parkietenwinkel

Je zou kunnen kijken of je ergens wilgentakken kunt vinden. Let wel op dat de bomen onbespoten zijn en niet in de buurt van bijvoorbeeld een weiland staan. Wilgentakken zijn goed voor de pootjes en zorgen dat de nageltjes vanzelf slijten. En het kost niets  ;D.

De volgende keer zou ik als ik jou was voor een kooi met horizontale spijltjes kiezen. Dat is makkelijker klimmen voor je parkiet. Dit is meer een kanariekooi denk ik.

Eikracht heeft een parkiet zeker nodig als je alleen zaadvoer geeft. Als je geen pellets wil geven, geef dan in ieder geval een rijker zadenmengel, zoals die van Xtravital.

Veel plezier met Cucko!

Danepaan

Dankjewel voor je advies over voeding, Zoro & Jojo. Ik lees nogal tegenstrijdige dingen op het internet, verpakking van voedsel, etcetera. Dus dan tochmaar het ei-krachtvoer. Bij de zaadjes, of in appart bakje?

lovesbudgies

Zoals Inge al zei: in een apart bakje.

Xtravital is een heel goed zadenmengsel, net als Premium Prestige. Bij Xtravital zit het eivoer al door het voer heen en bij Premium Prestige moet je het apart verstrekken.

Daniquev

speeltjes!
wat ons parkietje erg leuk vind is zijn spiegeltje. Zij kan hier uren in staren of op haar kop hangen en aan het belletje rinkelen (zit aan de onderkant van het spiegeltje)
Verder hebben we een eental ringen die aan elkaar zitten erin hangen. Vind ze heerlijk om alle kanten op te gooien.
misschien een tip?