Pedro zit Joep constant achterna en is soms hardhandig

Gestart door pixie, maart 04, 2011, 09:27:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixie

Pedro is sinds een maand onze 3de huisgenoot. Het klikte in het begin meteen tussen hem en Joepie.
Maar Pedro gaat Joepie steeds meer nazitten. Hij volgt hem de hele tijd in de kooi en Joepie slaat constant op de vlucht.

Joepie kan niet vliegen, dus die zit steeds in de tralies van de kooi.
Ook buiten de kooi gaat het zo, overal.

Ook drukt Pedro Joepie soms van zijn stok af zodat hij naar beneden valt, of gaat hij precies bovenop hem landen met hetzelfde gevolg.

Ik snap dat ze aan elkaar moeten wennen, maar ik weet niet of Joepie hier gelukkig van wordt.

Moet ik het gewoon laten gaan, of moet ik ingrijpen (kan dat)?

Het is zo ook best moeilijk voor mij om een band op te bouwen met Pedro.

Bedankt!

Mirjam

Ik zou ze dan toch even in aparte kooien zetten (indien mogelijk). Als je dan de kooien naaste elkaar zet hebben ze toch contact met elkaar. Zo heeft Joepie even rust en kan je ze langzaam opnieuw aan elkaar laten wennen.
Succes!

Mars

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pixie

Er is geen vrouwtje in het spel. Joepie (+/- 20 maanden) en Pedro (+/- 13 weken) zijn beide mannetjes.

Misschen is het geen goed idee om Joepie in zijn oude kooi te doen? Toen ik hem adopteerde kreeg ik zijn kooi erbij, rond, verticale tralies, klein - daarom heb ik zo snel mogelijk een nieuwe kooi gekocht. Of zou het niet erg zijn als het voor korte tijd is?

Bedankt!

Mirjam

Voor korte tijd is het niet zo erg, mits hij regelmatig even zijn vleugels kan strekken.
Ik weet niet waar je ongeveer woont, maar wellicht heeft iemand een kooi te leen...

pixie

Ja, dat is een goed idee, ik zal eens rondvragen. Ik woon in Haarlem.

Zou het ook een idee zijn om ze regelmatig apart uit de kooi te laten?

Mirjam

Uiteraard kan dat ook!
Je moet gewoon even kijken hoe het gaat als ze in aparte kooien zitten.

lovesbudgies

Dit gedrag vertonen jonge parkietjes wel vaker, gaat vanzelf over, maar tot die tijd inderdaad even apart houden, anders
heeft Joepie geen leven.

Je kunt ook even op marktplaats kijken voor een goedkope tweedehandskooi. Een extra kooi is sowieso altijd handig, voor het geval
er een keer een ziek is bijvoorbeeld.

pixie

Bedankt voor de tips.
Ik doe het voorlopig met Joepie's oude kooi en zoek intussen naar een andere.

Het lijkt ietsje beter te gaan in de kooi. Erbuiten is het nog hetzelfde.
Het zal inderdaad ook wel te maken hebben met het feit dat Pedro nog jong is en heel erg enthousiast. Joepie aan de andere kant is gewend in een klein kooitje te zitten, alleen en zonder al te veel aandacht.

Alleen wil Joepie gewoon in de nieuwe kooi. Als ik hem in zijn oude kooi zet, klimt hij weer terug naar de nieuwe die ernaast staat. Ik vind het eigenlijk zielig om hem op te sluiten om dat te voorkomen.

Ik probeer ze apart aandacht te geven.
Bij Pedro lukt dat wel. Ik geef hem wat lekker op mijn hand als ik naast de kooi zit. Hij wil echter niet verder van de kooi af, dan vliegt hij meteen terug.
Als ik Joepie apart wil nemen gaat dat moeilijker, omdat Pedro er dan dus bovenop zit. Joepie wil in de kooi niet opstappen, dus ik kan hem er niet zo makkelijk uit halen.

Pedro lijkt wel dominanter te worden, als Joepie op zijn lievelingsplekje zit en Pedro komt in de buurt, gaat hij er snel vandoor. \
Misschien heeft het er ook wel wat mee te maken dat ze hun relatie aan het opbouwen zijn?


lovesbudgies

Natuurlijk is dit een minder leuke situatie, maar zolang er niet gevochten wordt is er weinig aan de hand.
Ze zijn aan het elkaar aan het wennen, en het kleintje weet zich nog niet zo goed te gedragen.
Dit komt vrijwel altijd vanzelf weer goed. Zolang de volwassen parkiet maar kan vluchten en ook eens even zonder het kleintje kan zitten.

pixie

Bedankt! Ik ga zo door. Laat Joepie er elke dag alleen uit, zodat hij even zijn eigen gang kan gaan.
In de kooi is het al veel minder.
Buiten de kooi is het nog wel erg en net waren ze er samen uit toen ik de kooi ging schoonmaken. Ik zag dat Pedro bovenop Joepie klom en op zijn rug ging staan. Hij was hem echt aan het pletten.
Betekent dit iets? Of is het gewoon baldadigheid?

pixie

Nog 1 dingetje, sinds dit allemaal aan de gang is speelt Joep ook niet meer.
Als ik hem eruit haal, gaat hij op mijn schouder zitten slapen of ergens anders zitten, maar hij doet niets meer.

Als ik foto's en filmpjes zie van een tijdje geleden breekt mijn hart, hij was zo pittig! Ik was zo enthousiast om een ander vogeltje erbij te nemen, omdat ik dacht dat hij daar gelukkig van zou worden. Het leek ook zo te zijn in het begin.
Nu voel ik me een beetje schuldig! :'(

Frouwktje

Klinkt allemaal erg bekend.Wij hebben er een jong parkietje bij die net bij Tweety in de kooi is.Ze zitten elk op een eigen stok en als Chipo naar  de 48 maanden oude Tweety gaat gaat die er vandoor.Het gaat nu iets beter,maar Tweety begint mij wat harder te pikken en ik krijg de indruk dat Chipo de baas word want die gaat als eerste naar de etensbak en Tweety laat zich daar dan ook weg jagen.

lovesbudgies

#13
Citaat van: pixie op maart 17, 2011, 10:35:38
Ik zag dat Pedro bovenop Joepie klom en op zijn rug ging staan. Hij was hem echt aan het pletten.
Betekent dit iets? Of is het gewoon baldadigheid?

Die baby's ook altijd he. ::) Ik ben er echt een voorstander van om grasparkieten tot 8 weken bij de ouders te laten zodat ze nog wat opgevoed worden.
Dit is ook weer typisch iets voor jonge parkieten, het lijkt een soort oefenen voor het paren. Ze wiebelen dan van links naar recht en het lijkt
er inderdaad op of hij de parkiet aan het pletten is, maar het is om het evenwicht te bewaren. Geen zorgen hoor, Joepie kan dit lichamelijk makkelijk
hebben. Jammer genoeg pikt hij het van Pedro, dus het kan nog wel een paar keer voorkomen, maar ook dit gaan vanzelf over.

Kan Joep trouwens nog steeds niet vliegen? Dit zou ook het dominante gedrag van Pedro kunnen verklaren, Joep is namelijk de 'zwakkere'
en daardoor automatisch onderdanig. Jammer dat hij zo uit zijn doen is en niet meer speelt. Kijk het even aan, mocht het nou echt
niet gaan dan is een parkietje dat ook niet kan vliegen misschien een betere optie.

Trouwens, wat leuk dat je zo'n mooie blog hebt gemaakt over Pedro en Joepie, echt super om te lezen!

pixie

Pedro was inderdaad 8 weken toen ik hem kreeg. Dat was op 5 februari.
Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat de parkietjes een relatie hebben opgebouwd?

Ik zal er over nadenken, een tweede parkietje die niet kan vliegen. Al zou dat betekenen dat Pedro weg moet en dat staat me heel erg tegen, een dier 'wegdoen' alsof het een ding is. Aan de andere kant, als ze er allebei gelukkiger van zouden worden.. het is voor Pedro waarschijnlijk ook leuker een vriendje te hebben die met hem meevliegt.
Als het zo blijft moet er iets veranderen. Als Joepie namelijk wil gaan spelen, komt Pedro ook vaak om zijn speeltje in te pikken, of zo ook met plekjes waar hij graag zit.

En even hypothetisch, wat is de kans dat ik een ander parkietje vind die niet kan vliegen? Komt dat vaak voor?

Bedankt voor je complimentje over mijn blog! Ik heb zoveel foto's en dingen te vertellen over mijn vogeltjes dat ik besloot het te bundelen, in plaats van iedereen de oren van het hoofd te praten :)



MissDorien

Anders neem je er nog twee parkieten bij, een die kan vliegen en een die niet kan vliegen.
Is het weer mooi in evenwicht en hoeft Pedro niet weg.  :D

pixie

#16
Ik zocht trouwens laatst ook op het forum informatie over 'schreeuwen'. Sinds Joepie en Pedro samen zijn maken ze (vooral Joep), heel vaak en lang, hele harde, schelle, korte schreewtjes. Ze doen dit ook als ze vlak naast elkaar zitten.
Ik dacht dat ze naar elkaar aan het roepen waren, maar ik las dat het iemand anders werd aangeraden een tweede parkiet te nemen, om dit gedrag juist op te lossen.
Heb ik het verkeerd geinterpreteerd en is er iets anders aan de hand?

Sorry voor de vele vragen, maar ik maak me echt zorgen.
Joepie's staartveren zijn ook in de war omdat Pedro er op bijt.

Ik wil dat ze allebei gelukkig zijn!

@missdorien : Ja, daar heb ik net ook over na zitten denken. Als ik nou een wat grotere woning had, maar mijn appartementje is vrij klein.
Maar ik hou nog een open-mind!

Zou je dan voorstellen om 2 kooien te hebben, 1 voor de vliegers en 1 voor de niet-vliegers?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

MissDorien

Dat zou wel mijn persoonlijke voorkeur hebben, ja.
Anders loop je nog steeds het risico dat de vliegers de niet-vliegers gaan lopen klieren.
Ik heb ze ook op mijn slaapkamer, maar ze hebben vast wel genoeg vliegruimte, toch?
Voor de vrije vlucht vind ik dat wanneer een ruimte groot genoeg is voor twee parkieten, hij ook groot genoeg is voor vier.
Zeker als twee ervan niet kunnen vliegen.

lovesbudgies

Citaat van: pixie op maart 20, 2011, 09:27:51
Pedro was inderdaad 8 weken toen ik hem kreeg. Dat was op 5 februari.
Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat de parkietjes een relatie hebben opgebouwd?

Dat is niet te zeggen, als je geluk hebt klikt het meteen, en soms liggen ze elkaar niet en negeren ze elkaar. Af en toe
worden parkieten na een paar maanden alsnog vriendjes dus het is nog niet helemaal hopeloos.

Ik denk niet dat Joepie ooit nog zal kunnen vliegen, zijn vleugels staan in een wat vreemde stand. Forumlid Moppers heeft net zo'n parkietje.
De kans dat je een niet-vliegend parkietje vindt is best groot. Al zul je wel wat geduld moeten hebben. Er kunnen verschillende oorzaken zijn
waarom een parkiet niet kan vliegen; verkeerde stand van de vleugels, verkeerd gekortwiekt, een kruipertje en soms is de oorzaak gewoon
niet te achterhalen. Kruipertjes komen het meeste voor, dit zijn parkietjes die op jonge leeftijd besmet zijn met het polyoma-virus, de slagpennen
vallen dan uit en de meeste kunnen nooit meer vliegen. Alhoewel sommige op latere leeftijd kunnen herstellen.
Zolang geen van je parkieten een nestje krijgt (polyoma is erfelijk en besmettelijk voor jonge parkieten) is er niets aan de hand, volwassen
parkieten worden drager van het virus, maar niet ziek. Op marktplaats kom ik regelmatig parkietjes tegen die niet kunnen vliegen.

Ik zou bij 4 parkieten ook voor 2 kooien gaan, aangezien je de kooi voor de niet-vliegers toch anders moet inrichten, zij moeten overal
naartoe kunnen klimmen en de vliegende parkietjes hebben ruimte nodig om te kunnen springen en vliegen.

pixie

Ja, hopelijk trekt het bij en gaat het over een tijdje beter. Ik heb voor nu een oproepje geplaatst, of iemand misschien een kooi voor mij te leen heeft. Ik zat er over na te denken om een andere kooi te kopen, maar aangezien het toekomst beeld nog niet helemaal duidelijk is, zou een tijdelijke beter zijn.

Hopelijk gaat het goed voordat ik drastische beslissingen moet maken. 2 Parkieten erbij vind ik een hele stap. Dit is absoluut geen onwil, maar meer praktisch gezien. Ik moet dan meer tijd voor ze kunnen nemen en alle andere verantwoordelijkheden die erbij komen nemen - en dat moet wel kunnen, daar moet ik nog goed over nadenken.


Ik denk ook niet dat Joep nog leert vliegen, ik weet niet wat er / of er iets met hem is gebeurd, maar zo heb ik hem geadopteerd. Al 'probeert' hij het af en toe wel. De resultaten varieren van recht naar beneden vallen, tot een metertje ver komen.