Eerst laten proeven voor overstappen

Gestart door KikiSorrie, maart 02, 2011, 17:53:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KikiSorrie

Hee,
Ik heb besloten dat ik mijn parkietjes over ga zetten op pellets. Ik krijg morgen over overmorgen al een zak (volgensmij 2 kilo, hoelang kan je daarmee doen?).
Nu wil ik ze overzetten op de harde manier, dus gewoon geen zaad, trosgierst en fruit meer, alleen maar pellets. Nu had ik de vraag, moet je ze het niet eerst laten proeven??

Mvg ;)

karin v h

Ik koop de pellets bij de dierenarts en zij hebben contact gehad met de fabrikant. Dit is hun antwoord 'bewaar de pellets in de diepvries en pak voor ongeveer 1 week de pellets eruit dan blijft de smaak goed'. Kun je hier iets mee, ik heb ook 2,4 kg. Gekocht omdat het stukken goedkoper is.

KikiSorrie

Goedkoper??
Ik weet niet of het duur is ofzo, maar ik heb voor 2 en een halve kilo wel 50 moeten betalen....
En ik denk niet dat het past bij ons in de vriezer.....
Kan het ook allemaal in de koelkast? Of helemaal niet??
Nog bedankt voor de reactie!!
Mvg

lovesbudgies

Ja, uiteraard moeten ze eerst proeven. Je moet eerst weten of ze het wel lekker vinden. En ze moeten het eerst gegeten
hebben voordat je ze op de harde manier over kunt zetten.

Nee, je kunt pellets niet in de koelkast bewaren. Tenminste, het kan wel, maar dan kun je het net zo goed gewoon in de kast doen.
Dan zal het niet zo heel lang goed blijven. Je doet heel lang met een zak van 2 kilo met maar 1 of 2 parkietjes dus bewaar het gewoon
in de vriezer of koop kleinere zakjes.

Caradow

5 pound (2,4 kilo) zakken voor 2 parkietjes is veel te veel!
Ik zou de grote zak omruilen voor een kleine zak!

Ik kocht ook altijd de grote zakken, toen ik nog 4 of meer parkieten had. Daar deed ik dan 3 maanden mee.

Na opening is de Harrisons in de koeling 6 weken en in de vriezer 3 maanden houdbaar. Dat is ook wel echt de maximale houdbaarheid.

Sinds wij nog maar 2 parkietjes hebben, koop ik nu dus kleine zakken, waar ik zon 6 weken mee doe. Ja in verhouding zijn de kleine zakken wel iets duurder, dat is altijd zo, een verschuil tussen groot en klein verpakkingen.

Daarnaast is het sowieso veel handiger om voordat je overstapt een kleine verpakking te nemen. Als het niet lukt, hoef je ook niet zo veel weg te doen ;)

(en over de prijs, wanneer je het per parkiet per dag uitrekend ben je echt niet duurder uit dan wanneer je Xtravital zou voeren. Ook wanneer het overzetten lukt en je dus vaker aan moet schaffen, kijk even goed rond waar je het goedkoopst uit bent. Er zitten nogal wat prijsverschillen in bij de diverse artsen en speciaalzaken)


Mars

Ehm.. ik ben het niet eens met een antwoord..
Pellets proeven ze pas als je ze overzet. Gewoon in het bakje doen waar je normaal zaadjes in doet. Dan snappen ze wel dat het voedsel is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Ow en nog even een tip:

Maak er geen "big deal" van. Hoe meer jij loopt te controleren of er al van gegeten is en er de aandacht op legt, hoe enger dat het is, want jij bevestigd dan dat het vreemd is. Tuurlijk, je observeerd je vogels, je houd ze in de gaten, maar ga er niet te veel met de neus bovenop staan...

Moppers

Tip voor het in de vriezer bewaren van een grote verpakking bij een klein aantal pietjes: verdeel de inhoud van de zak over meerdere diepvrieszakken. Bijvoorbeeld voor 1 week pellets in een zakje. Op die diepvrieszakken kan je ook heel handig een datum schrijven, zo weet je makkelijk hoelang het al in de vriezer ligt. Ze zijn daarnaast ook nog eens makkelijker in de vrije hoekjes en gaatjes van een redelijk volle vriezer te stoppen.

KikiSorrie

Heel erg bedankt voor de reacties!!
Ik wilde het bij de DA kopen, maar die had het niet, maar hij kon het wel bestellen maar dan moest ik wel aangeven hoeveel en welke soort pellets enzo.
Dat heb ik dus gedaan, maar wist niet dat hij wel 2,4 kilo zou gaan bestellen!
De pellets wil ik heel graag in de vriezer bewaren, en dan voor elke 1 of 2 weken zoveel als nodig is in de koelkast bewaren. Maar de vriezer zit bij ons heel erg vol, dus het moet wel even passen ;)
Ik ga de dierenarts wel even een mailtje sturen dat ik niet zoveel wil....
Want straks krijg ik ze niet over ofzo, en dan zit ik daar dus wel met 2,4 kilo opgescheept...  :)
Heel erg bedankt voor de tips en reacties!!
Mvg

lovesbudgies

Citaat van: Mars op maart 03, 2011, 00:29:46
Ehm.. ik ben het niet eens met een antwoord..
Pellets proeven ze pas als je ze overzet. Gewoon in het bakje doen waar je normaal zaadjes in doet. Dan snappen ze wel dat het voedsel is.

Haha, oke, en daar ben ik het weer niet mee eens!

Ik laat parkieten altijd eerst kennis maken met pellets als ze nog op zaadjes zitten. Ik geef ze het op een spiegeltje of samen met andere parkietjes
op een bordje, als snackje zeg maar terwijl ze nog volledig zaadjes eten. Als ik heb gezien dat ze het een keer gegeten hebben zet ik ze in een
keer over.
Zo weet ik zeker dat ze het lusten, dat ze het herkennen en dat ze weten dat het te eten is. En zijn ze m.i. makkelijker en sneller over.
Er zijn parkietjes die bepaalde smaken pellets echt niet lekker vinden, en dat heb je dan meteen gezien met het proeven.

Maar goed, ieder zijn manier en tegen de overzetters zou ik zeggen; kies de manier die jij het beste/makkelijkste vind.  :)

KikiSorrie

Ik ga ze denk ik eerst laten proeven op een schoteltje, en dan kijk ik of ze het lusten.
En inderdaad: dan weten ze meteen dat het te eten is. Als ze het dan lekker vinden, zet ik ze over op de harde manier.
Mvg en bedankt voor de reacties! :)