Oudste vogel opeens bloed in nek

Gestart door evelineo, maart 02, 2011, 12:58:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

evelineo

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest. Ik ben nog steeds de trotse eigenaar van Kyra en Aico (twee Engelse Grasparkieten).

Ik ben eind vorig jaar (oktober/ november) overgestapt naar ander voer: Xtravital. Na een tijdje kwam ik erachter dat er allemaal bloedspetters op mijn glazentafel lagen, maar kon niet echt wat ontdekken. Tot eind december zag ik dat Kyra (mijn oudste van 4 jaar) een beetje bloed in zijn nekje had. Toen ik keek zag ik dat er een paar pennen misten en ben ik naar de dierenarts gegaan. Hier zit ook een vogelarts in. Hij heeft Kyra toen bekeken en dacht dat het aan ruzie met de ander lag en had hem toen pijnstiller gegeven en gaf ook aan dat hij te dik was. Hij raadde me aan dat ik over moest gaan naar Pellets. Aangezien ik al heb gelezen dat dit erg moeilijk is en duur is nog even aangekeken.

Na Oud en Nieuw zag ik Kyra s'avonds erg schudden met zijn hoofdje en zat zijn hele nekje onder het bloed!! Ik schrok me kapot. Aangezien het erg laat was ben ik gelijk gaan slapen om de volgende morgen gelijk naar dierenarts te gaan. De vogelarts bleek niet aanwezig te zijn, dus toen ben ik doorverwezen naar Universiteit Utrecht, vogelafdeling. Daar gelijk heen gegaan en geholpen. Kyra heeft toen vocht gekregen (vanwege bloedverlies) en onderzocht. Hij had geen parasieten en ze konden niet verklaren wat het was (zijn nekje was kaal geworden waar het had gebloed naast de andere veren). Ze gaven mij antibiotiva mee voor 3 dagen en moest ze apart zetten (dachten ook aan die ander gedaan had). Dit trouw een week gedaan en toen weer bij elkaar gezet. Heb toen gelijk weer gewoon zaadmengsel gekocht en gemengd met Xtravital. Dit blijkt nu goed te gaan (af en toe zie ik nog klein beetje bloed op veertje zitten), maar dit is niet zo erg als toen. Ik wil uiteindelijk wel langzaam overgaan naar Pellets, maar gewoon zaadmengsel heb ik ook nooit problemen mee gehad.

Kent iemand dit probleem? Ik heb dit nog nooit eerder met vogels meegemaakt en dit was wel de 1e keer dat ik overging naar ander voer.

Sorry voor het lange verhaal, maar dan is het duidelijk.

Groetjes,
Eveline

Mars

Hallo Eveline,

Ik snap je verhaal niet helemaal. Ik krijg de indruk dat je overgestapt bent op ander voer en dat je denkt dat daardoor het bloed ontstaat?

Het is erg lastig om iets van de bron van het bloed te kunnen zeggen. Komt het gewoon voor of is het in een tijd van rui? Het meest voor de hand liggende is dat de andere vogel het doet.

Over de pellets: de aanschaf van pellets is duur (grote zak), maar je kunt er zo lang mee dat het in gebruik even duur is als Xtra Vital. En dan heb ik het over de duurste, meest geadviseerde, pellet: Harrison.

Lees je wel eerst heel goed in op dit forum (of ergens anders) voor je begint.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

evelineo

Ja, ik ben overgestapt naar ander voer (Xtravital) en gok maar dat het misschien hierdoor komt (kieskeurig met eten). Kan geen andere reden verzinnen namelijk.

Het bloeden is wel gekomen tijdens de rui dat wel, maar ik heb die andere vogel al een half jaar en ze zijn al eerder in de rui geweest en toen is dit niet gebeurd. Vandaar dat ik gok dat het niet door die ander komt. Ze zitten wel vaker aan elkaar (zoals op deze profielfoto), maar dat is niet op de plek waar het bloed zat (vaak bovenop kopje of zijkant).

De vogelarts kon er ook geen verklaring opgeven. Het enige wat ze aangaven is dat als ik ze overzet naar Pellets de kans kleiner is dat zoiets gebeurd.

Ik heb ook al naar Harrisons Pellets zitten kijken, maar als ik hoor hoe moeilijk het is om hiernaar over te stappen (vooral met oudere vogels en deze al zo kieskeurig zijn) dan zit ik daar niet op te wachten.

Ik heb de site al bekeken met soortgelijk probleem (niet het voer, maar bloeden), en niet specifiek kunnen vinden. Ik zit al geruime tijd op deze site en weet dat jullie geen dubbele topics willen hebben  ;D

Ik vroeg me af of jullie dit probleem misschien ook eens hadden gehad, zodat ik het kan verkomen  ;)

Groetjes,
Eveline

Pino2006

Dat is wel erg voor je parkiet denk ik?
Inderdaad misschien was die in de rui en hij verlies paar veren miss dat daarom de bloed kwam?

Ik hoop dat je Vogel snel weer beter word  ;)!


Groetjes
Daniƫlle

evelineo

Ja vogel kan snel overlijden als ze veel bloed verliezen, dus ik schrok me ook kapot! Gelukkig was hij sterk genoeg om het te overleven en is hij nu weer helemaal de oude!

Bedankt!

Pino2006

Nou gelukkig heeft ze het overleeft  :D!
Inderdaad als ze veel bloed verliezen kunnen ze dood gaan net zoals Papegaaien.



Groetjes
Daniƫlle

Mars

Ik zat te denken aan bloedpennetjes of irritatie door de rui.
Pennetjes die zich in de rui ontwikkelen (de stekeltjes) kunnen erg kriebelen, als je parkietje daar nu aan zit te trekken of bijten, kan het gaan bloeden. Of steeds op hetzelfde plekje met de snavel gaan kriebelen en trekken door die veertjes.
Zeker als er sprake is van bloedpennen, dus die nog niet helemaal uitontwikkeld zijn. Die gaan bloeden als een vogel er aan gaat zitten.

Weet je ook of het bloedverlies aan de huid zat of was dat niet vast te stellen?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

evelineo

Ja daar kan je zeker gelijk in hebben dat het irritatie is van de rui. Hij krapt dan ook erg vaak vind ik en gaat met zijn hoofdje over de tralies. Daarom dacht ik met een badje helpt het ook, maar hij blijft vaak krabben. Gelukkig heeft de vogelarts allebei hun nagels maar geknipt (dat kan ook meehelpen). En geef ze regelmatig andijvie enzo. Fruit hebben ze niet veel mee.

Maar wat ik raar vind is dat hij nooit zo gebloed heeft met rui dus vandaar dat ik het echt een raadsel vind. Zou het niet aan het voer kunnen liggen dan?

Ik heb eerlijk gezegd niet meer gekeken toen hij zo gebloed had, het meeste bloed zat aan zijn veren vast eigenlijk. De vogelarts heeft het beetje schoongemaakt. Wat ik wel raar vond is dat hij zo kaal was in zijn nekje (echt veel veren weg).

Als ik dit voortaan kan voorkomen door pellets te gaan gebruiken dan wil ik dat best doen hoor!


Mars

Als er sprake is van bloedpennen, dan kunnen pellets zeker helpen. Die kunnen er voor zorgen dat een parkietje makkelijker ruiet en dat doorkomende pennetjes minder vaak een bloedpen worden.

Maar goed, er valt vanaf hier weinig over te zeggen.


Mocht je irritatie door de rui vermoeden, probeer dan elke dag even te sproeien (niet na 7 uur 's avonds), dat schijnt tegen de jeuk te helpen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Het lijkt mij verstandig er eerst helemaal zeker van te zijn of het bloeden werd veroorzaakt door bloedpennen, de andere parkiet, of 'gewoon' door de rui.
De eerste rui na het overzetten op pellets (tenminste, van Harrison's weet ik het) is erg heftig. Als het bloeden wordt veroorzaakt door alleen maar rui, dan lijkt het risico op een nieuwe bloeding me erg groot bij die eerste rui na overzetten.

evelineo

Bedankt voor de reacties! Thanks voor de tip van het sproeien. Hij is sowieso gek van badderen, dus dat zet ik regelmatig voor hem neer.

Oh jeetje dat klinkt dan weer erg heftig als de rui naar het overzetten weer heftig wordt. Ik moet het anders nu gewoon even aankijken en nog maar even wachten met pellets bedoel je?

Heb eerlijk gezegd niet zoveel zin in deze ellende nog een keer, vooral omdat je er niets tegen kan doen.

Blijft een lastige situatie hoor!

Mars

ik heb zelf nooit iets gemerkt van een heftigere rui na het overzetten, eerlijk gezegd.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..