Spoed gezocht een snavel knipper voor Simba

Gestart door caracamel, maart 01, 2011, 22:34:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

caracamel

Beste Forumleden,

Mijn popje haar snavel is weer tot op de krop.
Ik durf het zelf eigenlijk niet erg goed te knippen.
De DA praktijk hier heeft 2 dierenartsen, en diegene die normaal mijn vogel knipt is met vakantie.

Ik wil deze week echt Simba haar snavel geknipt, anders ben ik erg bang dat het niet goed met haar gaat.
Wie o wie kan/wil haar helpen?
Ik woon in Alblasserdam, dat ligt nabij dordrecht, rotterdam.

Ik heb zelf geen auto, maar al het niet tever is wil ik toch met haar reizen; zo gaat ze straks dood.

Als er echt niemand is:
Hoe kan ik zien wàar het leven zit?

Groetjes Elle

***

Dit is niet haar echte kooi:
Ik ben de bird casa in elkaar aan het zetten die ik pas ontvangen hebt.

De snavel is veel te lang weer; ze kan bijna niet meer eten.
Haar staart staat nu ook wat naar beneden.





Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne

lovesbudgies

#1
Zo te zien moet de snavel inderdaad snel geknipt worden.
Kan de andere dierenarts het niet doen? Of Kindermans in Vlaardingen of Bastiaanse in Prinsenbeek?
Stel dat het mis gaat dan kunnen zij ook gelijk ingrijpen, iets wat thuis veel moeilijker is. Misschien kunnen ze het je gelijk leren!


Spelfoutje eruit gehaald. Gr. Lisanne

caracamel

#2
Blij dat ik antwoord krijg,dank je!

Dieren arts hier die dat deed is met vakantie  :(
Waar bedoelt u in vlaanderen?

Prinsenbeek is tever dat is toch in brabant?

Ik woon in Alblasserdam, nabij dordrecht.
Ik zat net op het prikbord te kijken ((ik wil erg graag 2 bij)
Heb Leo gemailt, hij woont in gouda.
Mischien hij het wilt doen, of iemand kent in de buurt die het wilt doen of kan.

Dit moet snel gebeuren, en ik durf het niet.
Ik had ze net in me hand met de knipper erbij, ze kwettert alles bij elkaar (bang), en zit niet stil (kan zomaa mis knippen) ik vind dit te eng voor mezelf.

lovesbudgies

En die andere dierenarts bij dezelfde praktijk?

Ik heb opgezocht waar je woont, maar ik weet geen goede vogeldierenarts dichterbij dan Vlaardingen. (niet Vlaanderen, haha)
Ik denk dat je even langs een gewone dierenarts moet. Ik zou het ook zelf niet durven, maar een dierenarts moet er toch een
stukje af kunnen knippen en wat bij kunnen vijlen.

Houd goed in de gaten hoeveel ze eet, het is niet de bedoeling dat ze zwak wordt. Misschien is het slim om over te stappen van zaadjes
op pellets, deze hoeven niet gepeld te worden en zijn makkelijker te eten voor parkietjes met snavelafwijkingen.

caracamel

Die andere dierenarts in die praktijk is daar niet kundig in.
Daarom deed die andere het altijd.

Ik ga morgen toch weer bellen naar de DA hier.
Of ze het tòch niet kan knippen.

Ik ben een prachtige kooi voor me parkietjes in elkaar aan het zetten: voor haar en haar nieuwe vriendje.

En het is de bedoeling Simba daar ook van gaat genieten!

Of Ik hoop iemand hier dat wilt en kan doen.



lovesbudgies

Wie weet reageert er inderdaad nog iemand.

De andere dierenarts mag er dan misschien niet zo kundig in zijn maar hij/zij kan het vast wel.
Ik zou wel in de komende dagen de knoop doorhakken.

Veel succes met Simba!

caracamel

#6
Dank je wel Lovesbudgies!

Als er morgen niemand nog gereageerd heeft, dan zal ik naar DA weer bellen, en dan toch maar die andere dierenarts. Alhoewel ik weet dat ze niet kundig erin is.
Maar anders gaat Simba zowieso dood, en ik wil ze niet laten verhongeren  :(

Zowieso groeit het erg snel; moet echt om de pr weken geknipt.
De DA (die er nu weer niet is) zei toen al dat op een gegeven moment er niet meer te knippen valt, omdat het ''leven'' ook meegroeit.





caracamel

Ik heb zelf net (ik ben dan ook zeer trots op mezelf!!) een piepklein stukje ervan af geknipt.
Het zit niet meer tot haar krop.
Ze beet me wel erg hard erna.
Is het nu zo dat het dan ook na het knippen scherper wordt?


DA weer gebeld, de andere DA die er zit is er echt niet kundig in.
A.s dinsdag is hij er weer, en om half 7 daar zijn.

Ze kan nu wèl weer nomaal/beter eten.
Ik heb er een wortel in gehangen, kan ze wat knagen en vitamientjes.

lovesbudgies

Heel goed! Na het knippen kun je het bijvijlen met een harde diamantvijl, vijl van boven naar onder, nooit heen en weer.
Veel succes dinsdag en zorg ervoor dat ze kan blijven eten.

caracamel

#9
Hier een foto, ik weet niet of jullie kunnen zien of het geknipt is, maar ik wel.
Zeker niet meer tot haar krop.
Het is wel ''breed'' aan de onderkant, maar ze kan wel eten in elk geval.
En dinsdag als de wierewiet naar de DA!



Aan worteltje knabbelen..

Twee foto's verwijderd, hierop was de bovensnavel helemaal niet te zien. Gr. Lisanne

Moppers

Sorry hoor, maar ik vind dat dus helemaal niet goed. Je hebt hier genoeg alternatieven gekregen voor de dierenarts die het normaal gesproken doet, maar je bleef maar gefocust op die dierenarts die er dus niet is. Dan maar zelf gaan knippen terwijl je nooit geleerd hebt hoe dat moet en terwijl je nog genoeg andere opties had is in mijn ogen dus niet de juiste en meest verantwoorde oplossing.

Gelukkig is het hier nu niet misgegaan, maar ik wil anderen die voor dezelfde keuze staan en dit topic lezen aanraden niet zelf te gaan knippen als je niet weet hoe dat moet.

hillie

O, dan zijn wij ook steeds fout bezig want wij knippen de snavel van ons vrouwtje ook zelf.
en de nageltjes ook.
En moet zeggen het is nog steeds goed gegaan hoor.
Alleen het bij vijlen van de snavel doen we niet want dat wil echt niet.
Het knippen is eigelijk al heel moeilijk door dat het vrouwtje totaal niet tam is.
We knippen het brose gedeelte van snavel er meestal af.

caracamel

#12
Hoi Moppers,

De alternatieven die jij vind die zijn geboden: dus de andere DA (DIE NIET KUNDIG IS DAARIN!) zag ik in overleg met òpnìeuw concact met de DA assistente niet zitten!!
Vlaardingen is wat ver weg zo ook prinsenbeek.
En niemand die in de buurt (op dit forum) woonde die het wilde of kon knippen.

Simba kon al bijna niet meer eten.
Ik zelf denk dat het niet de meest verantwoorde oplossing is om een diertje te laten verhongeren.

Ik zelf vind het juist wel zeer goed (van mezelf), het is niet zo dat er een ''heel stuk'' af is.
Maar een paar mm!!
Net genoeg dat zij toch normaal weer kan eten.

Zoals ik aangaf staat er aanstaande dinsdag een planning om verder haar snavel te knippen en bij te vijlen.
En zoal ik aangaf: de andere dierenarts is daar niet kundig in: dus of ik dat dan of zij.
Zij had waarschijnlijk veel meer geknipt; zonder kundig te zijn en mischien wèl met....alle gevolgen van dien.

Dus nu een paar mm.

Ik zelf zou dus anderen ook niet aanraden om er een ''heel stuk'' vanaf te knippen (als je daar niet kundig in bent), een paar mm bij HOGE NOOD zie ik geen probleem in. Mits er dan daarna wel een DA bezoek volgt voor het verdere knippen en bij vijlen.

Ik zal zeker goed kijken hoe mijn eigen DA knipt, vooral het vijlen; dat scheelt elke maand naar de DA met Simba...wat ook weer stress is.
Simba is zeer stress gevoelig!!
En zo kan ik het verder zelf doen.

lovesbudgies

Oké, even tot tien tellen allemaal. Adem in, adem uit, adem in, adem uit.

Het was beter geweest als je het door een dierenarts had laten doen. Als het thuis fout was gegaan had het grote gevolgen voor
Simba gehad. Het is dan altijd beter om bij de dierenarts te zijn. Dus de meest verantwoordelijke beslissing? Nee, zeker niet.

Maar aan de andere kant ben ik blij dat er in ieder geval íets is gebeurd en dat Simba weer normaal kan eten.

Ik vind ook dat alle mensen die in dezelfde situatie zitten gewoon naar de dierenarts moeten gaan. Die kan je leren hoe het goed
te knippen en na een poosje kun je het zelf. Het risico dat Caracamel heeft genomen is te groot.

Maar zoals ik al zei: in deze individuele situatie ben ik allang blij dat Simba weer kan eten en dat Caracamel dinsdag naar de dierenarts
gaat om de snavel nog eens goed te laten knippen.

caracamel

#14
Ik persoonlijk zelf vind een paar mm zelf van een snavel knippen niet echt een groot risico.
Wèl als ik een heel stuk zelf had geknipt.'
Dat heb ik dus niet gedaan.

Er moest iets gebeuren, en wel binnen een paar dagen; nu kan ze weer normaal eten. En dat vind ik het allerbelangrijkste.

Niet elke dierenarts is daar kundig in.
Net zo onverantwoord dus om door een dierenarts een snavel te laten knippen die weinig of geen ervaring daarin heeft. En hoogstwaarschijnlijk wèl een groot stuk gelijk eraf knipt: met alle gevolgen van dien.

Ik laat dit dus zeker alleen door een ervaren dierenarts doen.
En dat een ervaren dierenarts mij laat zien hoe ik zelf kan knippen en vijlen.

Daarnaast; ik ben al heel wat keren met Simba naar de DA geweest, en dus gezien hoe hij knipt.
Alleen durfde ik het niet zelf, i.v.m het ''leven''.

Ik denk zelf dat bijna iedereen die ziet hoe een DA een snavel knipt, en het dan zelf voor de allereerste keer gaat doen (of ik denk zelfs de tweede keer), het eng vind.

Nu dinsdag weer naar de DA voor het ''echte werk'', weer goed kijken, en dan vooral: hoe hij vijlt.

De kooi is trouwens klaar, ik zal deze hier in dit forum plaatsen.
Ik vind het zeer mooi en leuk geworden!

lovesbudgies

Citaat van: caracamel op maart 03, 2011, 16:27:09
Net zo onverantwoord dus om door een dierenarts een snavel te laten knippen die weinig of geen ervaring daarin heeft.

Nee vind ik niet, want als het was gaan bloeden had zij er gelijk wat aan kunnen doen, en jij thuis niet.

caracamel


Hoi lisanne,

Als deze dierenarts niet ervaren/kundig is in knippen; zal zij (neem ik aan) net zo onervaren zijn in wat te doen als het niet goed gaat.
Ik denk dat knippen en verdere ''verzorging'' (al dan niet of het wel of niet goed gaan) nogal samenhangen in kundigheid.

Ik ben in elk geval wèl trots op mezelf dat ik zelf een paar mm eraf geknipt hebt, en zo nu Simba normaal kan eten. Meer als een paar mm had ik zelf (tot dusver) niet gedurfd i.v.m het ''leven''.
Haar snavel was tot aan haar krop.

Ik zou dus zelf NIET aan mensen hier aan gaan raden om een echt stuk van een snavel te knippen.
Ten eerste moet een vogeltje zo vastgehouden worden dat je al b.v niet kan uitschieten.
Ten tweede een groter stuk afknippen: kan inderdaad verkeerd gaan.

Bij mij was het zo: ik twijfelde niet meer.
Mijn zelfverzekerdheid (door de nood) heeft me dus geholpen waarschijnlijk om uiterst voorzichtig een paar mm eraf te knippen.

Ik zal bij DA weer goed kijken dinsdag hoe hij dat doet, en het vijlen: zodat ik het in het vervolg zelf kan.



Mirjam

Een dierenarts kan wel 1e hulp toepassen ook al is het geen 'ervaren snavelknipper' en jij kan dat thuis niet.
Dat is, volgens mij, wat Lisanne bedoelt..

Verder stoor ik me enigzins aan de 'ruzieachtige' toon van de mailtjes.
Moppers is hier om adviezen te geven en dat doet zij altijd goed.
De ervaren forumleden hier hebben al heel wat nare berichten voorbij zien komen en zij hebben inmiddels een schat aan ervaring. Vandaar hun adviezen richting jou.

caracamel

Hoi Mirjam,

Ikzelf bespeur geen ''ruzieachtige ondertoon'' in deze topic naar elkaar.
Alleen sommigen hebben een verschil van mening.

Zojuist heb ik de DA gebeld, i.v.m mijn hond; die ook naar de DA moet.
Of dat ik die dinsdag ook kan meenemen.

Gelijk dus gevraagd over het snavel knippen: advies was wèèr

; door de andere dierenarts laten doen die dinsdag,  hij is kundig.
De andere niet.

NIET elke dierenarts is kundig in het knippen van snavels.

Daarnaast, sommige vogels kunnen overlijden alleen al door de stress van een dierenarts bezoek.
Simba is een vrij zenuwachtig vogeltje (dat was wuppie minder).
Ze gingen altijd samen naar de DA; dat zal nu niet meer zo zijn.
Soms is het noodzakelijk; moet je met de vogel naar de DA.
Al met al: de stress van èn het naar de DA gaan èn naar een DA die niet kundig is met knippen heb ik besloten (bewust) zelf een paar mm te knippen.

Ik promoot hier GEEN zelf snavels knippen als iemand daar niet kundig in is.
Dat dat duidelijk is.

In geval van mij en simba:

Simba gaat al anderhalf jaar naar de DA om haar snavel te laten knippen.
Ik heb steeds ernaar gekeken. Tòch was ik bang het zelf te doen.

De snavel van Simba werd weer te lang, het groeit steeds sneller.
Om de paar weken moet het nu geknipt.

De snavel zat tot haar krop: sterker zoals op de foto te zien is bijna in haar krop.
De DA die het normaal doet èn kundig daarin is, is met vakantie tot en met a.s dinsdag.
De andere DA die er zit: is er niet kundig in. De assistente zei me dat ook.

Ik heb hier hulp gevraagd m.b.t het snavel knippen.
Dit moest binnen een paar dagen, zo te zien op de foto's had ze al tekenen van zwakte; staartveer naar beneden, kon zeer moeilijk eten.

Ik heb voor mezelf toen de zelfbewuste beslissing en keuze genomen er een paar mm vanaf te knippen, en wel zo weinig dat ik niet en nooit in het leven kon knippen, maar wèl zo dat ze wel weer wat normaal kon eten.
Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, en daar zelfverzekerd in was.

Een groter stukje knippen had ik me dus NIET aan gewaagd.

A.s  Dinsdag gaat ze naar de DA om verder te knippen en bij te vijlen.

Ik ben trots op mezelf dat ik dat zelf èn gedurfd heeft, èn goed gedaan hebt.
Dat mijn popje nu weer heerlijk kan eten.

En ik denk dat ik betreft mijn toelichting het hierbij hou.
In elk geval bedankt voor al jullie reacties, hulp (ook in pb), bij de toch wel wat ''noodoproep'' over de snavel.

Simba en Bounty zitten nu heerlijk te genieten van hun nieuwe kooi:
2 positieve dingen dus.

Groetjes Elle




lovesbudgies

Citaat van: Mirjam op maart 03, 2011, 17:59:23
Een dierenarts kan wel 1e hulp toepassen ook al is het geen 'ervaren snavelknipper' en jij kan dat thuis niet.
Dat is, volgens mij, wat Lisanne bedoelt..

Precies. Ik zie niemand thuis een bloedende snavel dichtbranden. Eerste hulp moet een dierenarts kunnen, eerste hulp en snavelknippen
zijn twee totaal verschillende dingen.

Ik bespeur hier ook een ruzieachtige ondertoon. Dit komt ook door alle vetgedrukte woorden en woorden in hoofdletters, dit staat op
internet gelijk aan schreeuwen.

Om die reden, samen met het feit dat Elle geen snavelknipper meer zoekt, sluit ik dit topic.