Snavel knippen. Hoe te zien waar het leven leven zit?

Gestart door caracamel, februari 25, 2011, 23:37:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

caracamel

Beste parkieten vrienden,

1 van mijn parkieten zijn navel groeit sinds een jaar zeer hard.
Ondanks sepia blok, ik heb zelfs 2 stukken steen onderin de kooi.
Ze krijgt goed voer, en vaak groenten zoals wortels, brocollie etc.
De andere parkiet (uit het zelfde nestje) had dit ook.
(Mijn allereerste parkiet niet)

Nu ging ik steeds naar de dierenarts, hij deed het met een nagelknipper/schaar maar een paar weken terug heb ik het zelf geknipt; een klein beetje.
Nu is het weer erg lang.

Hoe kan je zien waar het leven zit?

Ik had al geprobeerd op dit forum er wat over te vinden; als ik deze link aanklik bestaat het niet meer.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...vel++bijknippen

Geertje

caracamel,

Snavels knippen is een risicovol karweitje als je weinig tot geen ervaring hebt. Kans op scheuren, breken, bloedingen en alle ellende vandien is groot.

Ik adviseer je weer naar de DA/VA te gaan. Desnoods vraag je hem om het jou te leren hoe je dit moet aanpakken.

Hier nog een link naar een artikel over snavelknippen bij kromsnavels. Met wat mogelijke oorzaken van doorgroei op een rijtje.


http://www.dierenziekenhuisdrachten.nl/ziekte-informatie/vogels/snavel-problemen

Succes!



Mars

Bij grasparkietjes zijn veelal leverproblemen de oorzaak.

Ik ben het met geertje eens: vraag de dierenarts jou te leren hoe je moet knippen (en waarmee, dat advies verschilt ook per arts).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mars

Ik heb even voor je gezocht, ik weet niet hoe goed je Duits is, maar hier kun je wat meer over de achtergrond van doorgroeiende snavels lezen:

http://www.birds-online.de/gesundheit/gesallgemein/schneiden.htm

(en lees ook het linkje naar leverproblemen even).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Geertje

#4
mooie informatieve site Mars!

Naast leverproblemen kan ook graafmijt een oorzaak zijn lees ik.
ziet er eng uit.. UGH :(  

@Caracamel; hebben ze buiten de sepia om genoeg knaagmogelijkheden?
Groeien de nagels ook zo snel?

ik heb onlangs een kokosnoot met meerdere gaten er in gekocht en in de kooi gehangen.
De schil van de noot zelf zit er nog in, alleen de melk en de kokos zijn er al uit.
Hier knagen ze de hele dag door aan, buiten en binnenkant.
Was meer een noodgreep omdat ze aan de sierlijsten rondom op de muren van mijn (vooroorloogse) woning zaten te knagen als ze los waren.

Ook hebben ze altijd wilgentakken en regelmatig denneappels om te slopen tot hun beschikking.
Die denneappels hang ik op aan een touwtje, knoop ik aan een speeltje of bevestig ik op een van de stokken.
Wel uitkijken dat hij niet naar beneden kan vallen en zo een vogel verwonden.

MissDorien

Toen Syl klein was, werd zijn snavel geknipt. Met als gevolg dat het nu extreem snel groeit, zo snel dat hij niet meer natuurlijk kan slijten. Daarvan knip ik eens in de twee weken het puntje eraf, met een stevige nagelschaar voor dieren.

caracamel

#6
Dank jullie voor jullie reacties!

Ik had ook al aardig wat gegoogelt, en wijst veelal op leverproblemen.
Het parkietje die van dezelfde kweker kwam 4 jaar terug (die ik samen met deze parkiet daar vandaan heb) die had hetzelfde. De parkiet die ik daarvoor had nooit.

Mars,
Ik heb de pagina vertaalt in nederlands zodat ik het kon lezen.
Ik denk (omdat beiden vogels het hadden) het dus echt een kwekers iets is.

Ze hadden alle mogelijkheid tot knagen. Sepia blok, steen erin, en veel echte wilgentakken.
Voeding is ook gezond.
Ze hadden beiden ook een lichte vorm van kruipersziekte.

Inmiddels is dus het mannetje plosteling overleden 2 weekjes terug.

Ik zal deze week naar de DA gaan, en advies ook vragen.
De snavel zit wèer bijna tot de krop. (paar weken terug geknipt).
Het leven wordt ook steeds langer hoe meer geknipt wordt.


lovesbudgies

#7
Citaat van: Geertje op februari 26, 2011, 11:19:59
Naast leverproblemen kan ook graafmijt een oorzaak zijn lees ik.
ziet er eng uit.. UGH :(  

Ja, dat is 'gewoon' schurftmijt, in een ver gevorderd stadium vergroeit de snavel daar inderdaad van. Ik vind het er ook altijd heel eng uit zien.
Maar ik neem niet aan dat jou parkietje dat heeft, Caracamel, want dat had je vast wel gezien.

Mijn vogeldierenarts raadt knippen altijd ten strengste af, omdat de snavel daarvan kan scheuren. Die scheuren kunnen gaan tot in het bot en
als daar dan een infectie komt ben je echt heel ver van huis.
Zij zegt altijd dat je moet vijlen. Maar de meningen van vogelartsen schijnen hierover te verschillen.

Edit: Ochjeej, dat is echt snel. Zou overgaan op pellets helpen? Misschien samen met de vitaminen van AviX? Dan heb je een hele complete voeding en dat is tenslotte weer goed voor de lever.