broeden engelse grasparkiet

Gestart door rhoogerhuis, februari 25, 2011, 12:44:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rhoogerhuis

Ben vorige week begonnen met de kweek. Heb nu verschijdene poppen met grote ontlasting, maar bij 1 pop is het een beetje vleeskleurig.
Wat kan dit zijn of is dit normaal en heb ik binnen een paar uur het eerste ei.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Gr Remco

Mirjam

Als het goed is moet je het ei dan kunnen zien zitten!
Heb je al eerder nestjes gehad?

rhoogerhuis

nee ik ben sinds vorige week begonnen met kweken.
Heb wel al langer parkieten heb nu een mooie broedruimte in de garage gemaakt verwarmt en al.
En ook al info bij een kweker bij mij uit de buurt kom ik al een aantal jaar dus een goede kennis maar die is er nu niet

Gr Remco

Mars

Eet ze misschien veel kalk, roze blok of grit?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

rhoogerhuis

Ik denk inderdaad zelf nu ook dat het aan het roze blok ligt.
Er krijgen namelijk meer koppels last van en er wordt aardig van de roze blokken gesnoept.
Heb ook vanochtend bij drie koppels de paring waargenomen dus dan kan ik volgens mij ieder moment bij die koppels het ei verwachten.
Ze zitten ook in het blok en komen er niet o vaak meer uit.
Heb vanochtend nog in de blokken gekeken maar zie nog niets liggen.
Het is nu geloof ik het beste om om de twee dagen te kijken of er al een ei is, is namelijk volgens mij ook nodig voor mijn administratie om op te schrijven wanneer ze een ei heben gelegd.
Zijn er verder nog belangrijke zaken die ik in de gaten moet houden.

Gr Remco

lovesbudgies

Parkieten leggen vaak aan het einde van de middag of aan het begin van de avond hun ei. Je kunt best
elke avond even kijken of er al wat ligt, ook popjes die niet tam zijn gaan vrij snel weer terug in het blok.

Houdt verder de temperatuur in de gaten, en de luchtvochtigheid, het eetgedrag van de vogels, hoe goed ze broeden, hoe
de eitjes eruit zien, etc.

rhoogerhuis

maar ku je ook vertellen hoe lang het ongeveer nog durt na de paring of is dit niet tijd gebonden.
Heb verder alles voorbereid en ben klaar voor de kleintjes zelfs de ziekenkooien met warmte lamp kan ik zo pakken mocht dit in het ergste geval nodig zijn.
Ben er wel goed op voorbereid en verder ook al een jaar lang boeken gelezen voordat ik aan deze hobby ben begonnen.
Vind het nu al leuk en kan allleen nog maar leuker worden.
Het zijn levende wezens en als daar wat mee is moet je daar ook voor zorgen althans dat is mijn mening.

Bedankt voor je reactie en hoop dat je opp deze vraag ook een antwoordt hebt.

Gr Remco

lovesbudgies

Nadat je de vogels in een broedkooi met nestkast hebt gezet kun je na 10 dagen het eerste eitje verwachten. Mits de vogeltjes
al een koppeltje waren en in de broedstemming zijn.
Grasparkietjes paren best veel, met en zonder nestkast en voor en tijdens het broeden, dus daar valt niet veel aan af te lezen jammer genoeg.

Op dezelfde dag dat een popje een eitje gaat leggen heeft ze een dik kontje en hele grote poepjes, dus als je dat al ziet duurt het vast niet lang meer!

rhoogerhuis

Dat is juist ook het probleem. Hoe lang duurt dat die groote poepjes, dat gaat bij mij nu al drie dagen en ik zie nog niets.
Bij 1 pop is de kont wel iets dikker en hou haar goed in de gaten dat ze geen legnood krijgt.
Bij drie van de 5 koppels heb ik nu grotere ontlasting als normaal en de poppen komen haast het blok niet meer uit alleen s' avonds.
En dan gaan ze er eigenlijk ook niet weer eerder in als s' morgens.

Gr Remco

rhoogerhuis

Het probleem is al opgelost.
Gister rond 17:00 uur lag inderdaad het eerste ei in het blok.
Ze zit er nu lekker op te broeden dus dat gaat goed.
Iedereen toch bedankt voor zijn reacties.

Gr Remco

lovesbudgies

Wat fijn, Remco!

Tja, kweken gaat niet altijd zoals uit het boekje. Soms kan een pop inderdaad wat langer grote poepjes hebben, of zie je zelfs een paar dagen een ei zitten voordat ze het legt. Zolang de pop geen tekenen van legnood laat zien, is er niets aan de hand, maar houdt de poppen altijd goed in de gaten en ga meteen naar de dierenarts als je legnood vermoedt.

(zie 'legnood' onderaan http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php)