Plaatsing

Gestart door Stefan, februari 21, 2011, 20:32:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan

Hoi,

Ik ben nieuw bij dit forum en heb op dit moment nog geen parkieten. Ik heb wel de interesse om deze in de toekomst in huis te nemen als leuke toevoeging aan het huishouden :).

Allereerst wil ik even een beeld schetsen van de situatie en daar vervolgens een vraag over stellen.

Op dit moment woon ik samen met mijn vriendin in een appartement van 44m2. Hierbij zit de keuken in de woonnkamer. De kooi met de parkiet(en) zal dus niet ver van de keuken af gaan staan.

Mijn vraag is: Kan het schadelijk zijn wanneer een parkiet ongeveer 2 meter vanaf de keuken staat? Het is een nieuwbouw appartement met een goede afzuiging.

Hopelijk weten jullie hier meer over te vertellen of te adviseren :)

Alvast bedankt!

lovesbudgies

Bij het bakken met pannen met een anti-aanbaklaag kan een voor parkieten giftig en dodelijk gas vrijkomen. Ventilatie helpt daar niet tegen.
Zie dit artikel: http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php
Je kunt dus het beste pannen zonder anti-aanbaklaag gebruiken of pannen van het merk BKbalans of Greenpan.
De rook en luchtjes die vrijkomen bij het koken kunnen ook schadelijk zijn, de keuken goed ventileren helpt hierbij wel.

Stefan

Citaat van: Lovesbudgies op februari 21, 2011, 20:59:11
Bij het bakken met pannen met een anti-aanbaklaag kan een voor parkieten giftig en dodelijk gas vrijkomen. Ventilatie helpt daar niet tegen.
Zie dit artikel: http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php
Je kunt dus het beste pannen zonder anti-aanbaklaag gebruiken of pannen van het merk BKbalans of Greenpan.
De rook en luchtjes die vrijkomen bij het koken kunnen ook schadelijk zijn, de keuken goed ventileren helpt hierbij wel.

Bedankt Lovesbudgies,

Uit dat artikel begrijp ik dat wanneer je een pan op het vuur zet zonder er iets in te doen de meest gevaarlijke gassen vrijkomen die schadelijk of zelfs dodelijk zijn voor de vogel. Een afzuigkap werkt hier dus ook niet volledig tegen?

Bij een vriendin deden ze een stoffen kap over de kooi heen, zou dit een optie zijn om de bloodstelling te verminderen?

lovesbudgies

Als je gewoon kookt dan is een pan met Teflon geen probleem. Maar als het fout gaat en er dus gevaarlijke gassen vrijkomen, dan helpt er niets,
geen doek of ventilator of een andere kamer.

Dus goed ventileren, zorg ervoor dat de temperatuur van de pannen laag blijft en kook niet met beschadigde pannen, dan moet het goed komen.
Jammer genoeg gaat het eens in de zoveel tijd dan toch nog mis, maar zo loop je het minste risico. Zoek anders een met de zoekfunctie op 'Teflon',
dan kun je nog veel meer informatie vinden.

Moppers

In toevoeging hierop: ik heb twee koekenpannen van Braet (= zonder teflon) en ben hier heel tevreden mee. Afgezien van geen risico op giftige gassen, maakt het bij deze pannen ook niet uit of er een krasje in zit. Bij een teflonlaag is dit zeer schadelijk, bij een krasje moet je een pan dan gelijk weggooien. De pannen van Braet zijn zeer betaalbaar, dus ik raad je ze zeker aan!