Rouwt een parkietje die alleen achter blijft?

Gestart door Caviaplanet, februari 19, 2011, 08:37:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caviaplanet

Ik heb gezocht maar kan er niets over vinden. Ik vraag me af hoe eenzaam een parkietje is dat alleen achter blijft en wat verstandig is om te doen.
Mijn lieve parkietje Vinci is overleden, begin deze week was een tumor vastgesteld in de onderbuik en donderdag was het gebeurd. Hij was 3  :(. Z'n vriendje Skyvie zit wel regelmatig flink te kwekken en eet gewoon. Ik neem aan dat hij hem toch wel mist maar z'n energie kwijt moet, het is nogal een drukspook.
Hoe zie je dat een parkietje rouwt om z'n vriendje en na hoeveel tijd is het verstandig hem een vriendje te geven?

Groetjes
jOLANDA

Moppers

Rouw is een menselijke emotie. Een parkietje zal zeker eenzaam kunnen zijn als hij ineens zijn maatje moet missen. Door die eenzaamheid kan het parkietje helemaal in zichzelf keren, lusteloos worden etc. Maar een parkietje is niet verdrietig om verlies zoals wij mensen dat zijn.
Als je parkietje na het overlijden van het soortgenootje opleeft (dat zie je waarschijnlijk in een week), dat heb je een uitzonderingsgeval en komt het vogeltje in zijn eentje beter tot zijn recht. Is dat niet het geval, dus is hij hetzelfde of minder actief en vrolijk, dan raad ik je aan weer een soortgenootje erbij te nemen.

Sterkte met het verlies van Vinci, want voor jou is het natuurlijk wél emotioneel, en geen pretje.

Caviaplanet

Dank voor je antwoord. Het is niet zo dat Skyvie nu opleeft maar hij is gewoon hetzelfde, lekker kwekken. Hij en Vinci waren wel dikke maatjes altijd knuffelen en de kopveertjes doen, maar blijkbaar redt hij het in z'n eentje ook wel. Aangezien we vaak weg zijn overdag zal ik wel een maatje voor hem gaan zoeken. Maar goed te weten dat parkietjes geen verdriet voelen.

Groetjes
Jolanda