Parkiet heeft roze en traag ooglid aan 1 kant. Zie foto's.

Gestart door Timb16, februari 16, 2011, 20:19:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timb16

Goedenavond Parkietvrienden,

Ik heb afgelopen maandag een parkietje gekocht, zoals jullie op de 4e foto kunnen zien, dit is een normale foto. Het linkeroogje van de parkiet sluit hij de hele tijd langzaam, tot hij dicht is. Als ik opkijk en hij merkt het gaat het oogje wel weer open, maar daarna doet hij hem weer dicht. Als hij zijn oog dicht heeft is er een hele lichte roze kleur te zien, het valt niet op, alleen als je er echt goed naar kijkt. Het is dus (volgens mij) geen pus oog of een bloed doorlopend oogje of zoiets, zoals jullie op de foto's kunnen zien ziet het er een beetje uit als een duf oog, verder geen rare dingen te zien. (Ik kreeg geen foto te pakken waar hij zijn oog dicht had helaas). Hij sluit het oogje dus de hele tijd en het andere oog blijft dan open.
Het is nu de 2e dag dat ik hem heb en hij is erg rustig. Hij heeft zelfs al op mijn hand gezeten om te eten, verder fluit hij vrij weinig en vliegt hij ook niet echt. Het liefst zit hij de hele dag op dezelfde stok. Eten uit zijn bakje doet hij ook nog niet, heb er een klein stronkje trosgierst in gelegd in de hoop dat hij wel uit zijn bakje eet. Zullen dit nog verschijnselen zijn omdat hij nog maar net bij mij in huis is? En dat oogje misschien ook? Ziet hij er sowieso gezond uit of zien jullie nog het een en ander?
Dan nog 1 vraagje, is het voor een parkiet beter om in een iets warmere temperatuur te zijn of een iets koudere? Ik bedoel, normale kamertemperatuur is toch genoeg?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, het ziet er niet dramatisch uit, maar het maakt me wel ongerust.

Alvast erg bedankt!

Tim

[verwijderd door de beheerder]

MissDorien

Ik denk dat het oog iets ontstoken is. Ik zou nu nog niets doen behalve in de gaten houden of het ook erger wordt.
En het is normaal dat je parkiet nog niet levendig is, dat komt met een paar dagen vanzelf.

Moppers

Ik zie niets abnormaals aan de ogen. De eerste twee foto's zijn onbruikbaar, maar op de andere twee zie ik niets.
Bedoel je niet gewoon het knipvlies (zoekfunctie)?

Timb16

Hey!

Het is op de foto's niet te zien inderdaad, het was erg moeilijk een foto te maken! Zijn oogleden waren roze en iets dikker als de andere kant, hij is natuurlijk net nieuw, vanmiddag wilde die nog steeds niet eten en hij werd echt mager, ik ging zijn hok verschonen en kon alles met hem doen want hij was slap en rustig. Ik kon hem met zijn hoofdje in zijn bakje doen en toen begon hij een beetje te eten, heb nieuw voer gekocht met vitamines en alles erin. Daarna was hij weer erg bang, ik dacht: ik ga hem nu negeren en niet meer op hem letten, na een uurtje hoorde ik voor het eerst gefladder, hij was aan het vliegen!! ik heb er niet op gereageerd, hierna deed hij het nog een paar keer. Net ging hij voor het eerst ook zelf naar zijn etensbakje en heeft hij gegeten! Hij is nog erg rustig en fluit nog steeds niet, maar ik denk dat dit een begin is??? Ik heb 2 minuten geleden naar zijn oogje gekeken, hij sluit hem nog wel af en toe, niet meer zoveel en het roze kleurtje is weg! Volgens mij had mijn parkiet gewoon enorm veel stress van zijn nieuwe verblijf.. hoop dat hij nu echt gaat aansterken en steeds meer gaat doen!

Bedankt voor jullie comments, top!

lovesbudgies

Citeerwant hij was slap en rustig.
Jeetje, dat is inderdaad helemaal niet goed. Mocht het nog een keer voorkomen, geef hem dan elk kwartier 0,05 ml van een water/druivensuiker oplossing of water met roosvicee. Daarna wat trosgierst en dan ga je langzaam over op gewone zaadjes.

Als je verschil zag tussen de oogleden van de 2 oogjes dan zal er toch wel wat aan de hand geweest zijn. Misschien geïrriteerd door een zandkorreltje ofzo?
Ik ben blij dat het nu beter gaat. Indien nodig kun je nog wat vitamine A zalf smeren ter verzachting.